طراحی ویلا با نمای رومی از مواردی است که امروزه بسیار به چشم میخورد. اکثر ویلاهای لوکس با نمای رومی شناخته می شوند. امروزه همانطور که در کلان شهرها بیشتر خانه ها و اپارتمان ها و حتی برج های مسکونی نمای رومی و کلاسیک دارند و سلیقه اکثر افراد به سمت نمای رومی رفته است. در مورد ساخت ویلا نیز اکثر افراد علاقه به سبک کلاسیک و نئوکلاسیک پیدا کرده اند. این موضوع که این سبک به چه میزانی در فرهنگ کشور ما مورد تایید است و یا این میزان از توجه و علاقه عمومی به این سبک درست است یا خیر در این مطلب نمیگنجد.

طراحی ویلا با نمای رومیویژگی های نما رومی ویلا

ویژگی های ظاهری و طراحی شده برای نمای رومی را بارها با یکدیگر بررسی نمودیم. اما به طور کلی به چند ویژگی اصلی آن می پردازیم:

ستون:

نمای رومی و کلاسیک با ستون ها و تزئینات بر روی نما شناخته می شود. ستون های گرد و به سبک دوریک و یونیک. که این ستون ها با سر ستون های خود به نما متصل می شوند.

سردر:

سر دراصلی در نما باید به گونه ای طراحی شود تا شخص درهنگام ورود از ابهت بنای ساخته شده لذت ببرد. ورودی های کاملا مشخص، بزرگ و تزئین شده توسط ستون ها و سنتوری بر روی در از ویژگی های نمای رومی می باشد.

قاب بندی:

پنجره ها نیز با قاب بندی های صحیح در نما تزئین می شوند و به صورت کاملا مشخصی جایگاه هر یک از عناصر در نما ایجاد می شود به گونه ای که شا می توانید هر کدام از آنها را درست و دقیق با یک نگاه کلی مشاهده کنید اما چیزی از قلم نیفتد.

رنگ:

از رنگ های پخته و روشن در نمای رومی و کلاسیک استفاده می شود. رنگ های سفید، شیری، طوسی بسیار روشن اغلب در طراحی نماهای رومی به کار می روند زیرا در این سبک از متریال هایی استفاده می شود که به طور خام دارای این رنگ می باشند. همچنین رنگ های روشن عظمت بنا را بیشتر به چشم می آورد. و دیگر دلیل رنگ استفاده از رنگ های روشن در این سبک دیده شدن و توجه به جزئیات است. در رنگ های تیره و یا رنگ های شاد مانند قرمز و نارنجی و یا قهوه ای و مشکی شما بیشتر توسط رنگ جذب می شوید و توجهتان از جزئیات خارج می گردد. در صورتی که هدف از نمای رومی و کلاسیک دیده شدن تمام جزئیات بنا و سرستون ها و گل ها و طرح هاست.

تقارن:

تقارن یکی دیگر از ویژگی های اصلی نمای رومی است. برای ایجاد یک نمای کلاسیک به سبک رومی در ابتدا باید تقارن پنجره ها، تراس ها و دیگر المان های موجود و تاثیرگذار بر روی نما را به صورت متقارن طراحی نمایید. قرار گرفتن ستون ها و یا طاق ها و سنتوری ها در نما به صورت متقارن از ویژگی های یک نمای کلاسیک است.

کتیبه و مجسمه:

استفاده از کتیبه ها و مجسمه های خاص در گذشته بر رومی نماهای رومی بسیار رایج بود. اما امروزه به دلیل بحث های متنوع دینی و مذهبی و اجتماعی فرهنگی استفاده از مجسمه در نمای رومی ممنوع می باشد.

نمای رومی یک طبقه

برای طراحی و ساخت ویلا می توانیم به جرات بگوییم که در 99 درصد از موارد ویلا به صورت یک طبقه و یا دوبلکس (نیم طبقه) ساخته می شود. زمانی که تعداد طبقات یک بنا کمتر می شود سطح مورد نظر جهت طراحی نیز کاهش یافته و طراحی نمای کلاسیک با تزئینات فراوان عملا سخت می شود.

ستون ها در نمای رومی یک طبقه به تعداد کمتری به کار برده می شوند. سنتوری و بازشوها و تزئینات آن نیز کمتر می گردد.

اما با حفظ چند مورد از موارد گفته شده می توان نمای رومی یک طبقه پدید آورد:

  1. ایجاد تقارن
  2. استفاده از رنگ های خنثی
  3. استفاده از ستون

طراحی نما کلاسیک ویلایی

طراحی نمای کلاسیک برای ساختمان های ویلایی در هر فضایی پیشنهاد نمی شود. همچنین توجه به فرهنگ غالب و بومی بودن بنا امروزه بسیار مورد اهمیت است. ایجاد ساختمان های کلاسیک و نئوکلاسیک در هر اقلیم و سایتی صحیح نیست و اکوسیستم و فرهنگ و سلیقه افراد را تغییر میدهد.

بهترین نماهای کلاسیک طراحی شده برای ویلاها نماهایی هستند که سعی شده در عین کلاسیک بودن سادگی را حفظ نماید. نماهایی که تنها برای تراس و ورودی آنها ستون در نظر گرفته شده باشد و سرستون و پایه ستون های ساده برای انها طراحی شود. همچنین برای پنجره ها و بازشوها قاب های ساده در نظر گرفته شود. این ساختمان ها با رنگ های روشن می توانند نمایی کلاسیک و در عین حال ساده و مناسب پدید آورند.

انتخاب متریال مناسب برای نما

برای طراحی ویلا با نمای رومی استفاده از متریال هایی که به صورت طبیعی دارای رنگ روشن هستند و همچنین مقاومت بالایی دارند توصیه می شود.

سنگ یکی از اصلی ترین مصالحی است که در نمای کلاسیک به کار میرود . مقاومت سنگ، القای حس لوکس بودن و ابهت بخشیدن از ویژگی های اصلی این متریال است.

نما سیمانی که خود به سه دسته سیمان سفید، سیمان شکسته و سیمان تخته ماله تقسیم بندی می شود. سه مورد یاد شده برای ایجاد نمای رومی در مناطق مختلف و با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی به کار میرود.

نمای رومی سیمانی به دلیل مقاومت بالا در اکثر شهرهای ایران مورد استفاده قرار میگیرد. سرعت اجرای نمای سیمانی بالا بوده و به اجرای هرچه سریع تر پروژه کمک می نماید.

با توجه به قیمت سنگ و قیمت سیمان می توان گفت که نمای رومی ایجاد شده با سیمان می تواند مقرون به صرفه تر از نمای رومی سنگی باشد.

طراحی نما ویلا

در طراحی نمای ویلا علاوه بر در نظر گرفتن سبک و همچنین توجه به نما باید به محوطه سازی و زیرساخت های اصلی توجه نمود. نورپردازی و جلوه ساختمان در شب نیز در نمای ویلایی اهمیت دوچندان می یابد. در بناهای ویلایی می بایست ابتدا محوطه سازی و تاسیسات آن در نظر گرفته شود تا در صورت نیاز زیرساخت های لازم به وجود آید.

طراحی داخلی و طراحی خارجی

سبک های طراحی توسط طراحان و معماران متفاوت است. طراحی های درون به بیرون و یا بیرون به درون. برای سبک های متنوع پیشنهاد اولیه ما تطبیق سبک دکوراسیون داخلی و سبک طراحی خارجی و طراحی نما می باشد.

اما بسیاری از طراحان سعی در تلفیق سبک ها داشته و سبک داخلی و خارجی ساختمان را متفاوت از یکدیگر طراحی می نمایند که این روش در دنیای معماری جایگاه درستی ندارد و باید توسط افراد صاحب سبک صورت گیرد.

برای طراحی ویلا با نمای رومی می توانید با شرکت فرید-ارجمند در تماس باشید تا بهترین ها را داشته باشید.