مهارت های تبدیل شدن به یک معمار و طراح موفق

یکی از مواردی که دغدغه بسیار از جوانان و علاقه مندان به معماری و طراحی است، تبدیل شدن به معمار و طراحی موفق می باشد. همه ما در دوران تحصیل و دانشجویی خود برای موفقیت در شغل آینده خود رویا بافی کردیم و برای آن برنامه ریزی هایی نیز نمودیم. حال آنکه با توجه به شرایط جامعه و نوع تلاش ما هر یک به گونه ای جایگاه خود را یافتیم. بعضی از این جایگاه راضی و بعضی از آن ناراضی …

اما برای تبدیل شدن به فردی موفق در هر زمینه ای باید گام های اولیه را با دانش کافی به دست آورد و برنامه ریزی نمود.

برای تبدیل شدن به یک معمار موفق بهتر است در ابتدا این مقاله را بخوانید تا شاید برای برنامه ریزی در این زمینه به شما کمک کند.

معمار موفق

انتخاب تخصص اصلی معماری

همانطور که میدانید معماری به چندین تخصص مختلف تقسیم میگردد. معماری، معماری داخلی، طراحی نما، طراحی منظر و …

برای آسانتر و هموار شدن راه شما باید یکی از گرایشات مورد علاقه خود را به طور تخصصی دنبال نمایید. البته به صورت کلی نیز می توانید فعالیت داشته باشید اما بهترین گزینه انتخاب یک تخصص می باشد. زمانی که شما در یک گرایش به حد بالایی از تخصص برسید، موفق خواهید بود. زیرا شما حرف اول را خواهید زد و بسیاری از افراد جذب دانش بالای شما خواهند شد.

به طور مثال شما در طراحی نما می خواهید تخصص پیدا کنید: در ابتدا نحوه طراحی نما را آموزش دیده و سپس انواع سبک های مختلف را می آموزید. همچنین به دنبال فراگرفتن تمام متریال هایی که برای نماسازی امکان پذیرند خواهید بود. نرم افزار های تخصصی طراحی نما را فرامیگیرید و از آن ها به نحو احسن استفاده خواهید کرد. هیچ چالش غیر قابل حلی در زمینه طراحی نما برای شما وجود نخواهد داشت.

دانش کافی در مورد معماری

دانش تئوری و دانش عملی خود دو مقوله جدا هستند. دانش تئوری شامل اندوخته ها و ضوابط و قوانین معماری و طراحی در زمینه های مختلف هستند. این دانش گرچه لازم و ضروری می باشند اما بدون تجربه عملی قطعا کارآمد نخواهد بود. اما یادمان نرود که مجلات تخصصی معماری و همچنین مقالات به روز از دانش معماری و طراحان مختلف از سراسر دنیا می تواند به ما کمک شایانی نماید.

شاید یک معمار در ایتالیا با چالشی رو به رو باشد که شما در ایران با آن رو به رو هستید. راهکاری که آن معمار برای حل چالش به کار میبرد می تواند گزینه ای برای شما محسوب شود و به دانش شما بیافزاید.تا زمانی که روند صفر تا صد طراحی و اجرای گرایش خاص خود را در معماری ندانید به فردی موفق تبدیل نخواهید شد. ایده های خوب نیاز به اجرا دارند پس فقط طراحی وظیفه ی شما نیست. شما باید طرحی بزنید که قابل اجرا باشد. پس از این مورد غافل نشوید. دانش کافی شما می تواند سپر محکمی برای شما باشد.

طرح های معمار

به روز بودن در معماری

هر دانشی روزانه در حال پیشرفت و تعالی است. دانش معماری نیز از این پیشرفت مستثنی نیست. معماری با سبک های جدید، معماری سبز و دوستدار طبیعت و … همه و همه از مواردی است که دانش به روز محسوب می گردد و باید با آن همگام شد. متریال های جدیدی که دانشمندان به دنیای معماری عرضه می کنند و معماران موفق در پروژه های خود از آن ها بهره می برند. نرم افزار های به روزی که برای دنیای معماری طراحی می شوند و سعی بر آن دارند که کار معمار را ساده تر و در عین حال بهتر نمایند.

از هرکدام یک از این موارد اگر عقب بمانید و دانش خود را به روز ننمایید موفق نخواهید بود.

تجربه در معماری

گرچه دانش آموزی و دانشجویی در هر سنی و به روز بودن بسیار اهمیت دارد اما تا شما تجربه کسب نکنید موفق نخواهید بود. شما با انجام ده ها و صدها پروژه و به پایان رساندن آن ها می توانید هم دانش کسب کرده و هم تجربه کافی را به دست آورید. فراموش نکنید که هرچقدر هم دانش تئوری شما بالا باشد تا در عمل با چالش ها رو به رو نشوید و طراحی نکنید نمی توانید به صورت صد در صد بر شغل خود مسلط گردید.

معماری و طراحیتوصیه های تجربی برای موفقیت در معماری

  1. معمار بلندپرواز و خلاق باشید. از خلاقیت در رشته ی خود اصلا نترسید.حتی اگر ایده های شما مورد قبول واقع نشدند در راه بهتر شدن و اجرایی نمودن آن ها تلاش کنید. از بیان ایده ها و نظرات خود هرگز نهراسید.
  2. سعی کنید تمام افراد مشهور و موفق در زمینه معماری را بشناسید. دانستن رزومه و شناخت افرادی که در این زمینه مشغول به کار و مطرح هستند یکی از مواردی است که می تواند برای شما الگو شود. همچنین در صورت امکان برای کارآموزی و کار در کنار اساتید بزرگ معمار اقدام کنید. هرچه بتوانید وارد شبکه اصلی معماران شوید موفق تر خواهید بود.
  3. سعی کنید مشکلی را برای مخاطب حل کنید. در نگاه اول این موضوع می تواند بسیار کلی باشد اما توجه به همین نکته راه را برای شما هموار خواهد کرد. با مشاوره و صحبت با کارفرما به خواسته و مشکل او برسید و با حل آن ، به معماری موفق تبدیل شوید.
  4. تکنولوژی را دست کم نگیرید. تکنولوژی های روز دنیا در هر زمینه ای به کمک مردم میایند. پس یادتان باشد با آن همگام شوید. امروزه برنامه هایی طراحی شدند که به صورت مجازی می توانید در آن واحد وسایل مورد نظر بیننده را به صورت آنلاین و با نگه داشتن دوربین گوشی در فضا ، قرار دهید. این تکنولوژی به روز بوده و در سایر کشور های دنیا استفاده می شود. پس طراحان داخلی باید به فکر نوآوری باشند تا از این برنامه عقب نمانند.
  5. زود ناامید و خسته نشوید. همیشه شنیده ایم موفق ترین انسان ها روزی شکست خورده و تنها بودند. نیازی به شکست خوردن ندارید اما باید تلاش کنید تا نا امید نشوید. بسیاری از مشتریان شما گمان میکنند که همه چیز را می دانند. سعی کنید تا تحت تاثیر آنها قرار نگیرید.
  6. متفاوت باشید. شما منحصر به فرد هستید.پس سعی کنید تا کار شما و طراحی شما نیز منحصر به فرد باشد. تقلید های کورکورانه و کپی برداری از معماران دیگر نمی تواند به شما کمک کند.

گروه معماری فرید-ارجمند، ارائه دهنده خدمات طراحی نما،دکوراسیون داخلی،نظارت و اجرا در سراسر کشور