نمای پلی کربنات نوعی از نمای ساختمانی می باشد. با توجه به اهمیت طراحی نمای ساختمان ها استفاده از متریال های گوناگون در نما، اجتناب ناپذیر است. متریال های نوین می توانند با ویژگی های جدید خود نمایی خلاقانه، زیبا و کاربردی پدید آورند. طراحی نمای ساختمان با متریال پلی کربنات چندین سال است که مورد توجه طراحان قرار گرفته است. طراح با شناخت کامل هر متریال و نقاط قوت و ضعف آن می توانند در پروژه های معماری از آنها بهرمند شود.

استفاده از متریال هایی که با اقلیم، فرهنگ و سایر شرایط و امکانات محیطی سایت بنای احداث شده مناسب باشد یک امتیاز برای طراح و معمار محسوب می شود. گاهی اوقات نگرش متفاوت یک معمار و تحقیقات گسترده ی وی باعث می شود تا از مصالحی جدید در ساختمان سازی استفاده شود. این امر نه تنها باعث دیده شدن بیشتر پروژه و تبدیل آن به پروژه ای خاص می گردد، بلکه می تواند باعث تحول در صنعت معماری شود.

نمای ساختمانی پلی کربناتبا فرید-ارجمند همراه باشید تا در ابتدا به ویژگی های اصلی پلی کربنات بپردازیم و سپس کاربرد آن را در معماری بررسی کنیم:

پلی کربنات چیست؟

همانطور که از نام این محصول پیداست، پلی کربنات یکی از پلیمرهای ترموپلاستیک می باشد. معمولا نام پلیمرها را در صنایع شیمیایی بیشتر می شنویم. اما این پلیمر خاص در صنعت ساختمان سازی نقش به سزایی دارد. بسیاری از دیوارپوش های متنوع داخلی را با ترکیب این پلیمر و پودر سنگ و … به دست می آورند. همچنین نمای پلی کربنات یکی از نماسازی های نوین محسوب می شود.

در واقع ورق های پلی کربنات که امروز می خواهیم در رابطه با آن ها صحبت کنیم سخت ترین ماده ی شفافی هستند که می توانند با شیشه رقابت کنند.

در سال ۱۹۵۳ دانیال فاکس رزین پلی کربنات را برای اولین بار ساخت. و در سال ۱۹۶۸ ورق های امروزی پلی کربنات وارد بازار شد. ورود ورق های پلی کربنات به بازار و به خصوص به صنعت ساختمان سازی تحولی عظیم به وجود آورد.

ویژگی های ورق پلی کربنات

همانطور که گفتیم ورق های پلی کربنات سخت ترین ماده ی شفاف شبیه به شیشه هستند. پس مقاومت بالای آنها اولین موضوعی است که با اهمیت است. ورق های پلی کربنات با ضخامت های مختلف و به صورت تک جداره، دوجداره و سه جداره تولید می شوند. ضخامت این ورق ها از ۲ میلیمتر تا ۱۰ میلیمتر متغیر است. ورق های پلی کربنات را می توان به صورت صاف و صیقلی و یا به صورت رگه دار و دندانه دار تولید کرد. همچنین می توان ورق هایی بی رنگ و یا رنگین (سبز، آبی، قرمز، برنز و …) داشت. دیگر ویژگی این ماده سبک بودن ورق های آن است. به خصوص زمانی که در مقایسه با شیشه بخواهیم درباره آن بحث کنیم وزن سبک آن یک امتیاز به شمار می رود. همین امر ساخت نمای پلی کربنات را نسبت به نمای شیشه ای ارجح میکند.

در ساخت ورق های پلی کربنات می توان یک لایه uv ایجاد نمود. این لایه باعث می شود تا ورق شما در مقابل عبور نور ماورابنفش مقاوم شود. همچنین آنتی استاتیک بودن ورق های پلی کربنات راحتی شست و شو و نظافت را در این متریال به ارمغان می آورد. در بررسی نمای پلی کربنات به ویژگی های مثبت این ماده در ساختمان سازی بیشتر می پردازیم.

طراحی نمای ساختمانپلی کربنات در ساختمان سازی

در ساختمان سازی، برای مصارف داخلی و نمای ساختمان از پلی کربنات در قالب های گوناگونی استفاده می شود.

از این ماده در پوشش های سقف، سقف کاذب، سوله ها، نمای ساختمان ها و … استفاده می شود. همچنین از ترکیب این ماده با دیگر مصالح دیوارپوش های متنوعی به وجود می آید که می توان از آنها برای معماری داخلی فضا استفاده نمود.

بیشترین جایی که شاید این متریال را دیده باشید گلخانه های بزرگ می باشد. سقف و دیواره های گلخانه ها را معمولا از ورق های پلی کربنات می سازند. به دلیل عایق بودن این ورق ها، هوای داخل گلخانه ایزوله می شود. و سرما زیاد نمی تواند از آن عبور کند. همچنین نور مستقیم خورشید نیز به طور یکنواخت تری محیط داخلی را پوشش میدهد و از تابش مستقیم خورشید جلوگیری می شود.

از پلی کربنات برای سقف های کاذب نیز استفاده می شود. سبک بودن ورق پلی کربنات باعث شده تا متریالی مناسب در مقابل بلایای طبیعی مانند زلزله باشد. تست ضربه پذیری ورق های پلی کربنات با درصد بالایی از مقاومت رو به رو شده است. به همین دلیل این متریال در مقابل تگرگ و طوفان و برخورد انواع اشیا به سقف مقاوم است و گزینه ی مناسبی می باشد.

نمای پلی کربنات

نمای پلی کربنات در بسیاری از ساختمان ها می تواند کاربرد داشته باشد. از خصوصیات برتر این متریال برای کاربرد در نما می توان به سبکی آن اشاره کرد. نمای پلی کربنات وزن زیادی را به ساختمان تحمیل نمیکند و شما سازه ای سبک و ضد زلزله خواهید داشت.

مورد دوم که در این متریال برای نمای ساختمانی قابل بحث است، خود خاموش شونده بودن این متریال است. در هنگام آتش سوزی این متریال شعله ور نمی شود و باعث گسترش آتش سوزی نمیگردد. ورق های پلی کربنات ذوب شده و از فرم اصلی خود خارج می شوند. نمای پلی کربنات با استاندارد های آتش نشانی نیز همخوانی دارد.

انعطاف پذیری بالای پلی کربنات به شما این امکان را میدهد تا در ساخت نمای پلی کربنات دستتان باز باشد و بتوانید فرم های متنوعی ایجاد کنید.

شاید لوورهای آلومینیومی، چوبی و … در نمای ساختمان ها زیاد به چشمتان خورده باشد. اما از پلی کربنات نیز می توان لوورهایی برای نمای ساختمان تهیه کرد. لوورهای سبک با خاصیت عبور نور به صورت تعدیل شده و همچنین عایق دما.

برای جداره ها در نما نیز می توان از پلی کربنات استفاده نمود. جداره های اصلی یک سالن ورزشی، جداره های سوله ها، نمای گالریها، نمای ساختمان های خاص نیز می تواند با استفاده از پلی کربنات ساخته شود.

پلی کربنات و استفاده های آن در ساخت و ساز:

  1. نمای پلی کربنات
  2. پنجره سقفی
  3. استادیوم های ورزشی
  4. گنبد های تزئینی
  5. پارتیشن بندی داخلی
  6. پوشش استخر
  7. پوشش گلخانه
  8. پوشش انواع سقف
  9. انبارها
  • پوشش سالن های اجتماعات
  • سوله ها
  • و …