پروژه طراحی برج اداری آقای ابراهیمی

اطلاعات پروژه

زیر بنا : 7130 متر مربع

تعداد طبقات : 22

تعداد واحد : 31

مساحت لابی : 200

سازه : فلزی

عکاس : –

موضوع : طراحی برج اداری آقای ابراهیمی

آدرس : تهران، نخجوان، بعد از خیابان معظمی

مجری : آقای مهندس ابراهیمی

طراح : گروه معماری فرید – ارجمند

تیم طراحی : مصطفی فرید – صابر ارجمند

کاربری : اداری

سال ساخت : 1398

موضوع : طراحی برج اداری آقای ابراهیمی

آدرس : تهران، نخجوان، بعد از خیابان معظمی

مجری : آقای مهندس ابراهیمی

طراح : گروه معماری فرید – ارجمند

تیم طراحی : مصطفی فرید – صابر ارجمند

کاربری : اداری

سال ساخت : 1398

زیر بنا : 7130 متر مربع

تعداد طبقات : 22

تعداد واحد : 31

مساحت لابی : 200

سازه : فلزی

عکاس : –

توضیحات

طراحی نما

طراحی نما و مبانی مربوط به آن

طراحی نما و طراحی برج به عنوان یک اثر منحصر به فرد می تواند در زیبایی محیط های شهری اثر فوق العاده ای را داشته باشد. ما نما را همان خط فرضی ای می دانیم که باعث ایجاد یک حائل بین بیرون و محیط شخصی زندگی افراد است. از طرف دیگر یک طراحی مدرن می تواند مبین جایگاه آن ساختمان و نوع کاربری آن باشد. اصلا برای همین هم جایگاه طراحی نما در ساختمان جایگاه بسیار مهمی می باشد. در طراحی یک نما می توان از طراحی مینیمال کمک گرفت. یک شرکت معماری می تواند به سادگی از چنین سبکی برای خلق نمایی نو استفاده نماید. تازه اخیرا هم به نظر می رسد که مردم بالاخره متوجه جایگاه و اهمیت مهم نما و طراحی نما شده اند. برای همین هم از خدمات شرکت هایی موسوم به شرکت معماری در این جهت به خوبی بهره می برند.

 انگار مردم فهمیده اند که یک طراحی نمای خوب تا چه اندازه می تواند به قیمت یک ساختمان بیفزاید. موازی با این بینش و آگاهی مردمی نسبت به اهمیت نقش نمای ساختمان ها قوانین جدیدی هم در این باره شکل گرفته اند. و طراح ها و کار فرما ها نیز با مجموعه ای قوانین و شرایط جدید رو به رو شده اند. همان طور که می دانید قسمت بزرگی از تعامل محیطی ما مربوط می شود به داخل یک ساختمان. این طراحی داخلی تا آن جا مهم می شود که می تواند بر شکل گیری شخصیت و مود افراد نیز اثر گذار شود. برای همین هم برای یک طراحی موفق باید به ویژگی های شخصیتی افراد نیز توجه کافی داشت. تا پس از طراحی اثر گذاری منفی به وجود نیاید.

وجود یک رابطه مفهومی بین طراحی نما و طراحی داخلی

در بخش گذشته اظهار داشتیم که طراحی داخلی چه تاثیری می تواند بر روی روحیات و شخصیت افراد بگذارد. در این بخش به خصوصیات طراحی نما می پردازیم. به جلوه ای را که هر شهر در کشور حائز آن می باشد کمی دقت کنید. در برخی شهر ها طراحی نماهای ساختمان جوری است که انگار متعلق به ایران نیستند. بعضا آن قدر شیک و پر تجمل دیده می شوند که اگر ندانیم فکر می کنیم در یک کشور اروپایی حضور داریم. مثل شهر اورمیه. در این شهر طراحی های نما آن قدر با سلیقه انجام می شود که گاهی یاد مان می رود که در کدام شهر ایران هستیم. از طرفی برخی از شهر های دیگر ایران هم هستند که از متوسط زیبایی طراحی در ایران پایین تر می باشند. و برای این که دلخوری پیش نیاید نام آن ها را نمی بریم.

می توان به راحتی نقش نما در پویایی یک شهر مشاهده نمود. این که یک شهر چه قدر می تواند زیبا به نظر برسد. و یا بر عکس چه قدر می تواند زشت و کهنه به چشم ما بیاید نتیجه ی درک یا عدم درک مردم یک منطقه از اهمیت طراحی های نما می باشد. نما را می توان به صورت های نمای کامپوزیت و نمای سنگ و نمای خشک و نما های کلاسیک و یا مدرن انجام داد. برای جلب توجه به نمای ساختمان باید به امر زیبایی و چشم نواز بودن آن بسیار اهمیت داد. برای همین هم خیلی مهم است که طراح ترجیحش بر استفاده از چه متریالی می باشد. چه نوع سنگی؟ چه نوع آجری؟ و چه متریال دیگری؟

نقش کامپیوتر در نما های اداری و تجاری

اصول طراحی نما در مورد واحد ها و ساختمان های تجاری – اداری به گونه ای هستند که بی توجهی به آن ها می تواند ایرادات زیادی را در حتی نمای داخلی ساختمان داشته باشد. و به غیر از آن می تواند برای یک محیط شهری نیز مضر به حساب بیاید. در دهه های گذشته نرم افزار هایی در حیطه ی طراحی های نما پا به عرصه ی وجود گذاشته اند. که این زمینه را با تغییرات عظیمی رو به رو ساخته اند. حالا دیگر پس از گذر از دوران محاسبات عددی شاهد طراحی های سه بعدی در این نرم افزار ها هستیم. با استفاده از این نرم افزار ها می توان به راحتی مواد مورد نظر را به نمای اصلی ساختمان اضافه و یا از آن کم نمود.

در کنار چنین تغییرات شگرفی حالا دیگر تحقیقات و پژوهش های جامعی در مورد مواد عایق تر و قوی تر در طراحی نما پیشرفت این صنعت و هنر را به بالا ترین سطح خود در دهه های گذشته رسانیده است. دگرگونی هایی که حالا در این حیطه می بینیم روزی خواب شان را هم نمی دیدیم. مانند به وجود آمدن ده ها نوع از شیشه ها و سایر مواد قابل استفاده در ظاهر ساختمان. فیبر های کربنی و کامپوزیت ها هم که جایگاه خود شان را به خوبی در این حیطه به دست آورده اند. و کم تر اثر فاخری هست که در آن خبری از این متریال وجود نداشته باشد. البته در این میان مصالح غیر ارگانیک و طبیعی ای نیز وجود دارند که هنوز هم استفاده می شوند.

 مانند گرافین. گرافین را دویست برابر قوی تر از استیل می دانیم. که اتفاقا وزن و چگالی فوق العاده کمی را هم دارد.

از اسکین ها چه می دانیم؟

اسکین ها همان جدار های یک لایه ای هستند. که بیشتر بافت شان از شیشه است. این شیشه ها را در دوران شکوفایی مدرنیه برای ساختمان های خیلی بزرگ به کار می بردند. در این حالت نمای ساختمان به نحوی مهندسی شده از خود پیکره ی اصلی آویخته می شد. مانند این که پوستی بر روی بدن انسان وجود داشته باشد. این سبک نما هم در حکم پوست خود ساختمان به حساب می آمد. با این تفاوت که پوست بدن انسان جزء متصل شده به اندام های دیگر می باشد. اما چنین شیشه هایی که وصف شان را گفتیم منفصل از پیکره ی خود ساختمان اصلی می باشند. به هر حال در این صنعت ماده ی Graphene می تواند در آینده بیشتر و بهتر مورد استفاده ی معماران و شرکت معماری قرار بگیرد.

از جمله ی مزیت هایی که می توان برای این پوسته های ساختمانی نام برد. سبک بودن آن ها است. و این که جزو نما هایی محسوب می گردند که به راحتی می توان آن ها را تمیز نمود. و با سرعت زیادی هم می توان آن ها را بر روی بدنه ی خود ساختمان سوار شان نمود. ضمنا در این حالت بهتر می توان فضای ساختمان را پر حجم تر نشان داد. جزو مشکلاتی که این نوع نما ها دارند می توان به عدم ورود و خروج مناسب هوا در آن ها اشاره نمود. که همین امر موجب می گردد در تابستان محیط خود ساختمان دم کند. و در زمستان نیز خیلی سرد باشد.

برخی از این طرح ها به صورت یک طراحی مینیمال و ساده دیده می شوند. مانند آن چه که در مورد برخی شعب بانک صادرات می بینیم. ولی برخی دیگر به صورت های گنبدی و دوار وجود دارند.

طراحی برج
طراحی مینیمال

ارائه ی یک ویژگی و کاربرد خاص در نمای ساختمان

یکی از مجموعه کار هایی که می توان در مورد طراحی نما انجام داد. ارائه ی یک ویژگی جالب و کاربردی به ساختمان است. مانند طراحی برج به گونه ای که نمای آن ضد گرد و غبار و اصطلاحا با کاربردی مانند نانو باشد. به این صورت در آینده دیگر دغدغه ی پاک نمودن طبقات بالایی آن را نخواهیم داشت. گاهی هم می توان این ویژگی را به صورت یک فیلتر در نظر گرفت و ارائه داد. که در آن نور مستقیم خورسید اجازه ی ورود ندارد. این ویژگی هم می تواند بسیار برای یک برج بلند کاربردی باشد. گاهی هم می توان لایه ها و فیلتر ها را به صورت جدا گانه و منفصل طراحی نمود.

 باید این را به یاد داشت که اغلب مشکلات یک نما می تواند مربوط به قسمت هایی باشد که پول و انرژی بیشتری را هم به کار گرفته اند. مانند کثیفی دائم نما ها. برای همین هم می توان از ویژگی ضد گرد و غبار بودن در آن ها بهره گرفت.

بهره گیری از طراحی مینیمال

در هنگام طراحی برج می توان از سبک های ساده تری برای انسجام بیشتر کار و یکپارچگی آن استفاده نمود. بنابر این طراحی مینیمال می تواند چاره ی کار باشد. کمی بالا تر گفتیم که می توان از شیشه ها به صورت دوار و انحنا دار استفاده گردد. اما موضوع این است که این طرح ها در کشور هایی بهتر جوابگو هستند که شرایط آب و هوایی محل هم کاملا مناسب باشد. در کشور ما که آب و هوا به سرعت در حال تغییر می باشد و چهار فصل است بهتر این است که از طراحی مینیمال برای برج ها استفاده گردد. تا دیگر نگران از هم گسستگی نما و متریال آن نباشیم. هر چه قدر هم که نما دارای استحکام باشد.

باز هم در برابر تغییرات جوی می تواند آسیب پذیر باشد. می توان برای بهبود کار از ترکیب طراحی مدرن و مینیمال استفاده کرد. تا هم ظاهر بهتری داشته باشد. و هم استحکام طرح بیشتر گردد. ضمنا طرح های مینیمال مانند آنچه گفته شد منفصل از بدنه ی اصلی ساختمان نیست. پس مشکل خاصی را هم به وجود نمی آورد.

دیگر پروژه ها

طراحی و دکوراسیون داخلی هتل

طراحی داخلیطراحی رستوران

طراحی کافه

طراحی تجاریطراحی تجاریطراحی رستوران

طراحی لابی

طراحی داخلیطراحی داخلیطراحی مسکونی