طراحی نما یکی از پر طرفدارترین قسمت ها در دانش معماری امروز است. زیرا درخواست های بسیاری از طرف کارفرمایان برای طراحی نما ساختمان ها وجود دارد. اما دلیل این درخواست ها چیست؟ چرا طراحی نما برای کارفرمایان اهمیت دارد؟ اهمیت این موضوع برای دانشجویان طبیعتا یادگیری حرفه ی معماری و بازار کار مناسب آن است. اما دلایل زیادی برای ارزش نما و اهمیت آن وجود دارد. در این مقاله قصد داریم شما را با دلایل اهمیت طراحی و اجرای نمای ساختمان آشنا کنیم:طراحی نمای ساختمان

طراحی نما و منظر شهری

اولین و با اهمیت ترین نکته که بارها به آن اشاره کردیم منظر شهری می باشد. در یک کلان شهر ساختمان ها باید بر طبق قوانین خاصی طراحی شوند تا اصول منظر شهری زیرپا گذاشته نشود. و دید بصری هماهنگی داشته باشد. زیبایی یک شهر در گرو طراحی های شهری و معماری آن است. ساختمان هایی که هر کدام به یک شهر هویت می بخشند. حتما شما هم ساخته شدن ساختمان های خاص برای نماد یک شهر و یا کشور را دیده اید. بنابراین اهمیت طراحی نما در اولین و ساده ترین قدم حفظ منظر شهری می باشد.

تاثیر طراحی نما بر روان انسان

قطعا کوچکترین صحنه هایی که چشم ما دریافت میکند و مغز انسان به تحلیل آن میپردازد تاثیر بر روح و روان ما دارد. در کوتاه مدت و به طور تفکیک شده نمی توان این تاثیرات را طبقه بندی کرد زیرا جزئیات مغز و نحوه تحلیل آن و تاثیرات گذاشته شده بسیار پیچیده تر از توضیح می باشد. اما به طور کلی مغز انسان با تحلیل داده ها بر روح و روان وی تاثیر میگذارد. به طور مثال یک طراحی می تواند احساس نفرت را برانگیزد در صورتی که طراحی دیگر می تواند حس شادی و یا آرامش را القا نماید. اضطراب و آشفتگی زندگی شهری تا حدودی برگرفته از معماری فضای شهری می باشد. معماری هایی درهم و با طراحی های نادرست. قطعا آنچه که در فضای بیرونی و در انظار عموم قرار میگیرد نمای ساختمان است. پس هر فردی با دیدن آن ممکن است تاثیر بپذیرد.

پوشش عایق و مصرف انرژی

پوسته ی ساختمان که همان نمای آن است مانند یک لباس بر تن ساختمان می باشد. همانطور که طراحی نما مانند طراحی لباس از لحاظ ظاهری اهمیت دارد، از لحاظ پوشش عایق نیز دقیقا مشابه لباس عمل میکند. معمار در طراحی نما با توجه بررسی های به عمل آمده از اقلیم، از متریال های مناسب استفاده میکند. در مناطق سردسیر از اتلاف گرمای درونی جلوگیری کرده و یا در مناطق گرمسیر از نفوذ گرما به درون ساختمان و تابش نور مستقیم خورشید جلوگیری میکند. انتخاب متریال، شکست ها و شیدها و لوور ها، رنگ متریال استفاده شده و نحوه ی چیدمان عناصر در کنار یکدیگر همگی در عایق شدن ساختمان موثرند. بحث جلوگیری از اتلاف انرژی در معماری پایدار و معماری سبز بسیار مطرح شده است. محافظت از انرژی باعث آسیب کمتر به طبیعت و همچنین کم شدن هزینه های مصرفی می باشد.

محلی برای تاسیسات عبوری

تاسیسات عبوری از جداره ها در بین پوسته ی اصلی و نمای طراحی شده قرار میگیرند. حال فرض کنید که پوسته ای به عنوان نما وجود نداشت. عملا بحث مخفی نمودن تاسیسات دچار مشکل می شد. پوسته ی نما علاوه بر یک تکه نمودن و پوشاندن قسمت های تاسیساتی ساختمان موجب جلوگیری از آسیب به این تاسیسات نیز می شود. اگر تاسیسات بدون نما در مقابل نور خورشید و باد و خاک و آب قرار بگیرند قطعا به زودی از بین می روند. بنابراین طراحی نما موجب پنهان نمودن تاسیسات و محافظت از آنها می شود.

طراحی نما و فرهنگ

فرهنگ هر شهر و کشور از دیرباز و با توجه به پیشینه ی تاریخی آن شکل گرفته است. ظاهر شهر نیز بر اساس این فرهنگ و سبک های جاری شکل میگیرد. گفتیم نمای ساختمان ها یکی از اصلی ترین عناصر در ایجاد ظاهر یک شهر است. پس مهم است که طراحی نما نشان دهنده فرهنگ به جا و درست باشد. ایده گرفتن از سایر طراحی ها در شرایطی می تواند کمک کننده باشد که نماد آشفتگی در شهر نباشد.

همچنین به روز شدن علم و دانش در هر شهر و کشور نیز از مواردی است که در طراحی نما نقش دارد. اگر از علوم جدید بتوان در جهت فرهنگ بهره برد طراحی های غنی خواهیم داشت. به طور مثال طراحی نماهای داینامیک و با هوش مصنوعی که از نور خورشید در ساعات مختلف روز را بتواند کنترل و تنظیم نماید. اینچنین فناوری می تواند در اقلیم های گرم و خشک بسیار موثر واقع شود. حالا این دانش نوین در ادغام با فرهنگ ایرانی یک سیستم طراحی نمای نوین به شما خواهد داد.

نگهداری وبالا بردن طول عمر ساختمان

طول عمر ساختمان ها با توجه به نوع ساخت، کیفیت متریال و اتفاقات طبیعی متفاوت است. ساختمان هایی که با متریال با کیفیت ساخته می شوند و از دانش درستی در ساخت آنها استفاده شده است قطعا طول عمر بالاتری خواهند داشت. در ایران ساختمان ها یک سرمایه شخصی محسوب می شوند همین موضوع باعث می شود تا طول عمر آن بسیار مهم تلقی شود. طراحی نمای ساختمان موجب می شود تا اسیب های وارده در مرحله ی اول به نما وارد شود. حال کیفیت نما اگر کم باشد سریع تر خراب می شود و نیاز به تعمیرات و بازسازی خواهد داشت. اگر آسیب ها پوسته ی ساختمان را درنوردند به سازه اصلی خواهند رسید. پس طراحی نما نقش حفاظتی از بنا را نیز بر عهده دارد.

و در نهایت

برای یک کارفرما مهم است تا ساختمان وی دارای یک ظاهر منحصر به فرد باشد. زیرا مشتریان بیشتری خواهد داشت. حتی برخی از ساختمان ها به دلیل ظاهر زیبا و کاربردی و با کیفیت دارای قیمت های بالاتری هم هستند و از هر جهت برای کارفرما بهتر خواهد بود. از دید معماران نیز یک رزومه آشکار برای آنها محسوب می شود. پس طراحی یک نمای زیبا و خاص برای یک معمار می تواند یک کارنامه خاص بسازد. مشتری بیاورد و معروفیت بسازد. هر آنچه ی یک معمار موفق به آن نیاز دارد در گروی طراحی های خود اوست.