طراحی رستوران به سبک پست مدرن

رستوران ها در انواع سبک های متنوع طراحی می گردند. سبک پست مدرن نیز امروزه یکی ازمواردی است که طرفداران خاص خود را دارد.در این مقاله قصد داریم به طراحی رستوران به سبک پست مدرن بپردازیم.همانطور که میدانید سبک پست مدرن و یا همان پسامدرن پس از جا افتادن سبک مدرن در دنیای هنر پدید آمد.در واقع سبک پست مدرن هنری اعتراضی در مقابل سادگی سبک مدرن شناخته شد.

طراحی های پست مدرن در زمره ی طراحی های جذاب شناخته می شوند. به همین دلیل یکی از گزینه های مناسب برای طراحی رستوران ، سبک پست مدرن می باشد. اگر شما نیز به فکر ساخت و یا بازسازی رستوارن خود هستید و هنوز سبک مورد نظر را انتخاب ننموده اید پیشنهاد میکنم تا آخر مقاله همراه ما باشید.

رستورانطراحی رستوران به سبک های جدید در سال 2021

در سال 2021 فضاهایی مورد پسند عموم قرار گرفت و ترند شد که به آن می پردازیم. طراحی رستوران ها و کافی شاپ ها با توجه به این ترند های سال باعث می شود تا مشتری بیشتری جذب گردد.و یکی از نیازهای اساسی طراحی در رستوران ها و کافی شاپ ها با این سبک طراحی برطرف می گردد.

چند نمونه از ترندها در طراحی رستوران به سبک پست مدرن:

ایجاد فضای مشترک

در طراحی رستوران ها و کافی شاپ ها در سبک های مختلف فضای نشیمن دارای ویژگی های متنوعی می باشد.تا به امروز در این فضاها به خصوص فضاهای رستورانی طراحی به گونه ای بود که حریم شخصی هر مشتری حفظ گردد. اما در سبک پست مدرن و ترند های امروز فضای مشترک یکی از مواردی است که بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفته است. این فضاها امکان تعامل بیشتر هر فرد با جامعه را میدهد. طراحی فضای مشترک در کنار فضای خصوصی حق انتخاب را بیشتر نموده و طبیعتا به جذب مشتری با انواع سلیقه ها کمک مینماید.

پست مدرنیسمایجاد محیط غذاخوری در فضای باز

رستوران هایی که دارای یک فضای باز هستند و یا به صورت  ترکیبی از فضای باز و بسته طراحی و اجرا شده اند به دلیل احترام به سلیقه ی انواع مخاطبان قدرت بیشتری برای جذب مشتری خواهند داشت.به خصوص امروزه با توجه به شیوع ویروس کرونا و توجه به فاصله اجتماعی و همچنین استفاده از محیط های روباز این رستوران ها در جایگاه ویژه تری از دید مخاطبان قرار گرفتند. و یکی از ترند های سال 2020 و2021 شده اند. در طراحی رستوران به سبک پست مدرن نیز تلفیق فضایی یکی از ویژگی های مهم است.

کافه و رستوران های کانتینری

در سبک پست مدرن فضاهایی طراحی می گردد که از محیط افراد به صورت برجسته ای جدا شده باشد.در طراحی رستوران ها به سبک پست مدرن می توان از کانتینر ها بهره برد. کانتینر ها به صورت آماده هم به تسریع روند ساخت و ساز کمک می نماید. و هم باعث می گردد فضا کاملا برجسته و جدا از طراحی های فضا باشد.رستوران هایی که از محیط بیرون بتواند با طراحی درست اما متفاوت جلب توجه نماید در جذب مشتری موفق تر خواهد بود.

از کافه ها و رستوران هایی که در فضای شهری قرار میگیرند انتظار میرود با متریال های عادی ساخت و ساز گردند.وجود یک یا چند کانتینر و یا فضایی با طراحی شبیه به کانتینر باعث می شود بیشتر توجه رهگذران و افراد به آن جلب شود و بخواهند تجربه بودن در فضایی متفاوت را داشته باشند.

فضای سفارش غذای بیرون بر و فضای انتظار

در طراحی رستوران به سبک پست مدرن به چند عامل اساسی توجه می شود.یکی از آنها سلسله مراتب فضایی است. که خود شامل ارتباط بین عملکردها ،الگوی جریان تردد، سیرکولاسیون فضا می گردد. فضاهای مختلف در رستوران باید درنظر گرفته شود و مجموعه ای از آنها با بهترین ارتباط در کنار یکدیگر رستوران شما را تشکیل دهد. یکی از این فضاها جهت افرادی است که مایلند غذای خود را بیرون از رستوران صرف نمایند. معمولا در طراحی رستوران ها این نکته مورد توجه قرار نمیگیرد. ما می توانیم در سبک پست مدرن فضایی خاص و جذاب با طراحی خیره کننده برای این افراد ایجاد نماییم.

سبک پست مدرن در طراحی فضاهای داخلی

برای طراحی داخلی به سبک پست مدرن باید بدانیم که هیچ چیز در طراحی بی معنی نیست. در بسیاری از موارد افراد طراحی به سبک پست مدرن را بی معنی و توخالی و در تمسخر مدرن می دانند.و شاید فقط مورد آخر یعنی تمسخر حالت رسمی و چارچوب دار بودن سبک مدرن در پست مدرن مورد انتقاد قرار گرفته باشد.اما همه چیز در قالب فرم ها و نمادهای پیچیده در این سبک به نمایش گذاشته می شود.

خطوط شکسته، تزئینات غیر ضروری،فرم های نامتقارن، مقیاس های نامتناسب با فضا، استفاده از رنگ های جسورانه ، نور و رنگ پر جلوه و با کنتراست بالا، همه و همه از خصوصیات سبک پست مدرن در طراحی داخلی فضاها به شمار میرود. معمولا قصد طراحان پست مدرن جاودانه شدن آن اثر نیست. بلکه تغییر موارد روزمره و عادی به موارد غیر عادی و با تعمق بصری است. طراحان پست مدرن با ترکیب فرهنگ عامه و فرهنگ تجملاتی یک فضای داخلی را طراحی می نمایند.

طراحی رستورانایده برای طراحی رستوران پست مدرن

  • رنگ

همانطور که گفته شد شما می توانید در این سبک از رنگ های جسورانه در فضا استفاده نمایید. چه ایده ای جذاب تر از این که شما تقسیمات فضایی را در طراحی رستوران خود به سبک پست مدرن با استفاده از رنگ انجام دهید. رنگ هایی که هر فضا را از یکدیگر جدا کند و مخاطب را مستقیما به جایگاه خود هدایت کند. حتی فضاهایی مانند ورودی و یا درب هایی که برای کارکنان تعبیه شده و یا پلکانی که در دیگر سبک ها معماران قصد دارند آن را به حاشیه ببرند و از دید خارج نمایند در سبک پست مدرن می تواند با رنگ های جسورانه تفکیک شود.

  • تزئینات

استفاده از تزئینات و تجملات در سبک پست مدرن به صورت آزادانه انجام می پذیرد.به عنوان مثال شما می توانید به ستون هیچ احتیاجی نداشته باشید اما جهت زیبایی و المانی خاص در فضای رستوران شما قرار بگیرد.

  • منابع تاریخی و نمادین

علاوه بر رنگ و نور و آرایه های تزئینی ، برای طراحی رستوران خود به سبک پست مدرن می توانید از منابع تاریخی و نمادین استفاده نمایید. زیرا در این سبک از طراحی دیگر فرم تابع عملکرد نیست .و به راحتی می توان فرم هایی شگفت انگیز از دل تاریخ بیرون کشید و به طراحی رستوران آورد.به طور مثال طاق های گرد قدیمی در یک فضای جدید رستورانی.

  • ایجاد دغدغه فکری

طراحی پست مدرن به معنای وا داشتن بیننده و مخاطب به فکر است. با چه عنصر یا فرمی می توانید بیننده را وادار به فکر کنید. یا او را به یاد عناصر دیگری بیاندازید؟ استفاده از نوعی میز و صندلی پست مدرن برای فضای رستوران که شاید در نگاه اول جذاب باشد ولی وقتی بیشتر در آن تعمق کنید شبیه جایگاه پادشاهان هنگام صرف غذا باشد.

سبک پست مدرن سبکی است که در آن حتی عادی ترین چیزها تبدیل به جذابیت برای بیننده می گردد.و طراحی رستوران شما به سبک پست مدرن می تواند تاثیر مستقیمی بر جذب مشتریان شود. البته که منوی رستوران ،کیفیت غذا و سرویس دهی و …. در انتخاب رستوران شما از سوی مشتریان اهمیت بالایی دارد. اما اگر طراحی رستوران به درستی انجام گیرد وظیفه اولیه جذب مخاطب به راحتی انجام میگیرد.