دکوراسیون آشپزخانه برای هر خانم خانه داری جذاب و مهم است. آشپزخانه یکی از مهم ترین قسمت های یک خانه است. دکوراسیون آشپزخانه می تواند شیرین ترین بخش دکوراسیون داخلی هر خانه باشد. طراحی آشپزخانه با توجه به معیارهای مختلفی صورت میگیرد. متراژ خانه، محل قرارگیری آشپزخانه، نورگیر محیط آشپزخانه از مسائل تاثیرگذار در دکوراسیون آن می باشد. همچنین باید توجه کرد که مثلث کار که از اولین قواعد طراحی هر آشپزخانه می باشد حتما رعایت شده باشد.

طراحی آشپزخانهطراحی دکوراسیون آشپزخانه های کوچک

امروزه با توجه به گران شدن زمین و خانه ها، متراژ آپارتمان ها روز به روز کوچکتر می شود. طراحی فضاهای مناسب برای هر آپارتمان بسیار اهمیت دارد. آشپزخانه به عنوان قلب خانه نیز از این موضوع مستثنی نیست.

از موضوعات مهم در طراحی آشپزخانه بخصوص آشپزخانه های کوچک سیرکولاسیون آن است. دیاگرام حرکتی در آشپزخانه با توجه به سلسله مراتب صورت میگیرد. داشتن فضای مناسب کنار المان هایی مانند گاز، یخچال، سینک از ضروریات است. حتی در آشپزخانه های کوچک نیز رعایت این موارد و سیرکولاسیون مناسب می تواند از بهم ریختگی و ناکارآمدی جلوگیری نماید.

فضای ذخیره سازی در آشپزخانه

فضای ذخیره سازی در آشپزخانه های کوچک و بزرگ اهمیت دارد. اگر وسایل آشپزخانه به راحتی و به صورت طبقه بندی شده در آشپزخانه قرار نگیرند دکوراسیون آشپزخانه مناسب نخواهد بود.

در دکوراسیون آشپزخانه توجه نمایید که در گوشه ها و شکستگی ها باید کابینت هایی تعبیه شود که قابلیت دسترسی آسان به فرد بدهد. کشوهای قابل جابه جایی یا سبد های چرخشی می تواند داخل کابینت ها با دسترسی سخت تعبیه شود. فضای دکوری و کابینت های شیشه ای آخرین چیزی است که در آشپزخانه ها به ویژه آشپزخانه های کوچک باید طراحی شود. در دکوراسیون آشپزخانه ها باید فضای ما قابلیت چیدمان درست را داشته باشد.

کابینت آشپزخانهفضای بالای هود را در نظر داشته باشید:

یکی از فضاهایی که معمولا به آن توجه نمی شود ولی می تواند یکی از مکان های مناسب برای ذخیره سازی باشد فضای کنار هود است. هود در بالای گاز اگر به صورت معلق و در فضای وسط آشپزخانه نباشد می تواند درون کابینت قرار بگیرد. بنابراین یک فضای ذخیره سازی به دکوراسیون آشپزخانه اضافه می شود.

قابلیت شستشو و نظافت آسان:

یکی دیگر از مواردی که در دکوراسیون آشپزخانه باید مد نظر طراح قرار بگیرد نحوه نظافت هر المان است. آشپزخانه محل پخت و پز است. در خانه های بزرگ آشپزخانه تمیز و کثیف به صورت جداگانه طراحی می شود. این موضوع باعث می شود که موارد گفته شده در بالا در آشپزخانه کثیف بیشتر رعایت شده و آشپزخانه تمیز نقش دکوری را داشته باشد. اما در طراحی دکوراسیون آشپزخانه های کوچک این موارد بسیار اهمیت دارد. آشپزخانه در عین زیبایی می بایست به راحتی قابل نظافت باشد. تا همواره زیبا باشد.

نظافت دیواره های بین کابینت، کابینت ها و کف همگی حائز اهمیت است. پس باید متریالی مناسب و مرغوب برای آنها استفاده شود.

متریال هایی برای کابینت آشپزخانه

در دکوراسیون آشپزخانه بیشترین حجم از فضا به کابینت ها اختصاص دارد. کابینت هایی که همواره به چشم می آیند و موضوعی قابل پنهان سازی نیستند. رنگ و جنس متریال کابینت ها اهمیت دارد. کابینت های سیلور که زمانی بسیار محبوب بود به دلیل افتادن آثار انگشت بر روی ان و نظافت سخت مدت زیادی دوام نیاورد.

کابینت هایی با روکش چوب های مختلف و کابینت های سفید های گلس یا ممبران امروزه بسیار مورد توجه هستند.

باید توجه داشت که در انتخاب متریال کابینت ها به ضد آب بودن، ضد خش بودن و مقاومت مناسب در برابر حرارت دقت نمود.

بین کابینتی متریال های بین کابینتی

انتخاب بین کابینتی در آشپزخانه ها به خصوص برای پشت سینک و پشت گاز از سخت ترین کارهاست. متریال بین کابینت ها باید قابل شستشو و مقاوم در برابر حرارت باشند. در گذشته برای بین کابینت ها از کاشی و سرامیک استفاده می شد. ابعاد کاشی و سرامیک ها و همچنین طرح های آن متنوع نبود. بنابراین طراحی دکوراسیون آشپزخانه بسیار سخت بود. انتخاب متریالی که بتوان با کابینت ها و محیط خانه هارمونی داشته باشد با توجه به تنوع کم طراح را دچار مشکل می ساخت.

اما امروزه متریال های نوینی در این زمینه ساخته و موجود شده اند.

سنگ

سنگ های طبیعی و در قطع های بزرگ برای بین کابینت استفاده می شوند. از سنگ ها در دکوراسیون آشپزخانه های لوکس و بزرگ استفاده می شود. سنگ طبیعی ابهت، ماندگاری و تنوع مناسبی دارد.

سرامیک و کاشی در ابعاد بزرگ

امروزه سرامیک و کاشی های بسیاری تولید شده اند که طرح های متنوعی دارند. حتی برای آشپزخانه هایی با دکوراسیون چوبی می توانید از سرامیک هایی با طرح چوب استفاده نمایید! کاشی و سرامیک ها دیگر فقط به صورت مربع شکل یا مستطیل شکل نیستند و چند ضلعی های منظم نیز در بازار با رنگ های متنوع موجود است. طرح های لانه زنبوری با تنوع رنگ از جمله متریال هایی است که در دکوراسیون آشپزخانه های امروزی دیده می شود.

آجرهای دکوراتیو

آجر دکوراتیو یکی دیگر از مواردی است که در دکوراسیون مدرن یا سبک بوهو بسیار از آن استفاده می شود. شاید آجرهای دکوراتیو ویژگی نظافت آسان را به چالش بکشند. بندکشی مابین و جنس این آجرها به راحتی قابل شستشو نیست. اما جلوه ای بسیار زیبا به آشپزخانه می بخشد.

بین کابینتی شیشه ای

بین کابینتی های شیشه ای یکی از انواع متریال نوین در طراحی دکوراسیون آشپزخانه محسوب می شوند. شیشه هایی مقام با طرح های چاپی متنوع که به صورت یکپارچه بین کابینت های نصب می شوند. جلوه ی زیبایی به فضا می بخشند.

بین کابینتی سنگ مصنوعی

سنگ مصنوعی که امروزه بسیار محبوب گشته است نیز از متریال های مناسب برای بین کابینت در دکوراسیون آشپزخانه می باشد. سنگ های مصنوعی یکپارچه با ابعاد بزرگ و طرح های متنوع برای بین کابینت ها گزینه مناسبی هستند. مزیت این متریال نسبت به سنگ طبیعی وزن سبک و حمل و نصب آسان آن می باشد.

نقش کف در دکوراسیون آشپزخانه

کف آشپزخانه نیز یکی از مواردی است که در طراحی دکوراسیون آشپزخانه حائز اهمیت است. متریال های متنوع برای کفسازی مورد استفاده قرار میگیرند. سنگ، سرامیک با طرح های متنوع، اپوکسی، کفپوش و … همگی می توانند مناسب باشند. که با توجه به طراحی و سبک دیزاین هر آشپزخانه می توان از آنها بهره برد.

کلام آخر

با توجه به نکات گفته شده می توان نتیجه گرفت که طراحی دکوراسیون آشپزخانه تنها بستگی به نحوه چیدمان و سیرکولاسیون ندارد و علم متریال شناسی طراح در این زمینه بسیار مهم است. شرکت فرید-ارجمند به شما در طراحی جدیدترین دکوراسیون ها برای آشپزخانه با نوین ترین متریال ها کمک میکند.