طراحی داخلی اتاق خواب کودک از جمله مواردی است که علاوه بر ذوق و سلیقه نیاز به علم دارد. زیرا محیطی است که بر روحیه کودک و نوجوان بسیار تاثیرگذار است. کودک شما در هر سنی نیاز های مخصوص به خود را دارد و قطعا اتاق خوابی که در نوزادی برای وی در نظر میگیرید در سنین کودکی و نوجوانی نیازهای او را برطرف نخواهد کرد.

اتاق کودک محل خواب و استراحت، بازی و خلاقیت و در سنینی محل درس خواندن اوست. پس برای تمام این فالیت ها باید محیط مناسبی باشد. قطعا مواردی که در این مقاله به آن اشاره می شود بسته به سن، جنسیت، نیازها، ابعاد اتاق و بودجه ی هر فرد تعیین می شود. و هر فرد به صورت جداگانه می تواند طراحی مناسبی برای اتاق فرزند خود در نظر بگیرد.

این مقاله صرفا برای ذکر و یاد آوری موارد اصلی است که بهتر است در طراحی داخلی اتاق خواب کودک خود در نظر بگیرید.

اصول کلی طراحی داخلی اتاق خواب

  1. نور اتاق خواب یکی از موارد اصلی در طراحی داخلی آن است. اتاق کودک و نوجوان صرفا جهت خواب مورد استفاده قرار نمیگیرد. پس در صورت داشتن نور طبیعی نباید میزان زیادی از نور توسط پرده و وسایل گرفته شود. بلکه باید از پرده های نازک و روشن در آن استفاده شود تا نور به صورت کنترل شده وارد اتاق شود. و فرد داخل اتاق بتواند از نور جهت خواندن و انجام کارهای روزمره استفاده نماید.
  2. بهتر است در ابتدا سرویس خواب و کمد ها خریداری شود و سپس برای اجزای کوچکتر اتاق از لحاظ رنگ و شکل تصمیم گیری شود. برای تزئین اتاق خواب می توان از گزینه های کاربردی استفاده نمود. چیدن وسایل لازم در قالب دکور بسیار کمک کننده خواهد بود و فضای بیشتری به شما میدهد.
  3. اهمیت رنگ در دکوراسیون داخلی اتاق خواب بسیار بالاست. در صورت امکان از رنگ های ملایم و آرامبخش به صورت کنترل شده در اتاق خواب استفاده کنید.
  4. سقف و طراحی آن را دست کم نگیرید. در اتاق خواب به دلیل وجود تخت دید افراد به سقف بیشتر است. بنابراین استفاده از طراحی ها و استیکر ها در سقف اتاق نوزاد و کودک می تواند کمک کننده باشد. همچنین برای اتاق نوجوان و بزرگسالان نیز می توان از طرح های سقف کشسان و یا نقاشی ها و نورپردازی های خاص استفاده کرد.

طراحی داخلی اتاق خواب کودکدکوراسیون داخلی اتاق دخترانه

بهتر است در ابتدا یادآور شویم که کلیشه های تفکیک جنسیت امروزه در جهان در حال از بین رفتن هستند. پس بهتر است هنگام طراحی داخلی اتاق خواب کودک خود دقت داشته باشید تا از سنین پایین او را در گرو این تفکرات قرار ندهید.

طراحی داخلی اتاق خواب دخترانه می تواند ترکیبی از انواع رنگ های مورد علاقه کودک شما باشد. بهتر است آثار روانشناسانه ی هر رنگ را در نظر بگیرید . به طور مثال رنگ های آرامبخش برای کودکان بیش فعال و رنگ های شاد و تند برای کودکانی که به انرژی مضاعفی نیاز دارند می تواند گزینه ی مناسبی باشد. از استفاده رنگ های تند به صورت گسترده بپرهیزید.

اتاق خواب محل شکوفا شدن خلاقیت کودک شما حین بازی است. پس از دیزاین های خلاقانه استفاده کنید.

مانند تخت هایی که با پله از سطح زمین فاصله دارند و پله ها نیز نقش کمد و کشو را بازی میکنند. همین درگیر شدن کودک شما با ماجراجویی را رقم میزند.

دکوراسیون داخلی اتاق پسرانه

همانطور که در بالا گفته شد اتاق پسرانه و دخترانه هر دو می توانند دارای رنگ های متنوع و تزئینات خاص باشد. شاید دختر شما به فوتبال علاقه مند باشد اما پسر شما لذتی از آن نبرد.

بنابراین علایق کودک خود را از کودکی بسنجید تا در طراحی داخلی اتاق او نیز از آن استفاده نمایید.

برای تزئین اتاق کودکتان نیاز به خرید وسایل بیهوده نیست. اسباب بازی های او را به صورت دکوری داخل اتاق چیده و از آنها کمک بگیرید. بدین گونه از فضای خود نیز استفاده بهینه نمودید.

کف اتاق یکی از مسائلی است که باید به آن توجه نمایید. از فرش ها و کفپوش های نرم استفاده کنید تا فرزند شما هنگام بازی آسیب نبیند.

و در آخر اتاق کودک خود را بیش از حد شلوغ نکنید. زیرا کودک شما برای استراحت و خواب نیاز به آزادی فکر و ذهن دارد. شلوغ بودن اتاق باعث ایجاد سایه در شب و همچنین جلب توجه فرزند شما خواهد شد.

طراحی داخلی اتاقطراحی داخلی اتاق خواب نوجوان

طراحی داخلی اتاق خواب برای نوجوانان کمی متفاوت است. برای نوجوانان بازی به صورت کودکان شکل نمیگیرد. نوجوانان بیشتر زمانی را که در اتاق سپری میکنند صرف استراحت و یا مطالعه است. پس به فضایی با آرامش بیشتر نیاز دارند.

بهتر است سرویس خواب نوجوان به گونه ای انتخاب شود تا در بزرگسالی نیز بتواند از آن استفاده نماید. برای اتاق نوجوان یکی از گزینه ها که بسیار کاربری است میز تحریر است.

نوجوانان بیشتر می توانند با سلیقه ی خود در طراحی اتاق نقش ایفا نمایند. پس بهتر است از آنها نظرخواهی شود. داشتن فضای شخصی برای یک نوجوان از اولویت های اوست. پس اتاق او برایش جایگاه ویژه ای دارد. بهتر است طراحی داخلی اتاق خواب به گونه ای باشد تا پذیرای تمایلات نوجوانان باشد.

اتاق نوزادطراحی داخلی اتاق خواب نوزاد

طراحی داخلی اتاق خواب نوزاد باید به گونه ای باشد که او را از تمام خطرات احتمالا دور نگه دارد. وسایل نوک تیز، اشیای خطرناک که حرارت آنها ممکن است بالا رود مانند چراغ های تزئینی، پریز های برق، انواع اشیای کوچک که احتمال بلع انها توسط نوزاد شما وجود دارد باید در نظر گرفته شود و در اتاق از آنها استفاده نشود یا محافظت شود.

اتاق نوزاد باید کاربردی تر چیدمان شود. میزی برای گذاشتن کودک روی آن جهت تعویض پوشک در نظر گرفته شود. همچنین مبل راحتی برای مادر که زمان زیادی از روز را باید در اتاق سپری کند وجود داشته باشد.

محل قرار دادن تخت نوزاد باید به گونه ای باشد تا از نور مستقیم افتاب دور بماند. پوست نوزاد بسیار حساس بوده و ممکن است در اثر آفتاب آسیب ببیند.

وسایلی با رنگها و نورهای تند و زننده نباید در اتاق خواب نوزاد قرار گیرد.

سخن آخر

گاهی با طراحی مناسب و درست می توانیم از فرزندمان بیشتر محافظت کنیم و به رشد خلاقیت او کمک نماییم. پس بهتر است از این امر غافل نشویم. گروه معماری فرید-ارجمند می تواند شما را در زمینه طراحی داخلی و دکوراسیون یاری نماید.