طراحی روف گاردن کلاسیک چگونه انجام میگیرد؟ روف گاردن یا بام سبز مفهومی است که به تازگی به صورت فراگیر طراحی و ساخته می شود. اگر از بالا و با دوربین به پشت بام خانه ها نگاهی بیاندازیم و فیلم برداری کنیم اکثر خانه ها را سیاه و با کولر و تاسیساتی شلوغ میبینیم. موضوعی که در دید پرنده ی شهر جالب نخواهد بود. با پیشرفت در معماری و طراحی خانه های مسکونی و یا اکثر بناها می توان موارد جدیدی یافت که باعث بهبود در کیفیت زندگی و کیفیت دید بصری می گردد.

ساخت بام سبز و روف گاردن علاوه بر اینکه باعث سبز شدن و آشتی با طبیعت می شود. و آلودگی هوا را نیز تا حد زیادی کنترل می نماید. دید بصری پرنده ی شهری را نیز زیبا می نماید.

انتخاب سبک در طراحی روف گاردن

طراحی روف گاردن نیز مانند سایر قسمت های یک بنا به توجهات خاصی نیاز دارد. انتخاب سبک برای این قسمت از بنا نیز یکی از موارد مهم است. به طور معمول روف گاردن از سبک کلی خانه و بنا تبعیت می کند. به طور مثال برای یک بنای رومی و کلاسیک روف گاردن کلاسیک طراحی می شود. یا برای ساختمان های مدرن بام سبز ها به سبک مدرن ساخته می شوند. گاهی در ساختمان های اداری و تجاری ممکن است سبک طراحی روف گاردن مطابق کل ساختمان نباشد. این موضوع از بزرگی ساختمان و همچنین بخش بندی های مختلف آن سرچشمه میگیرد.

معمولا روف گاردن در ساختمان های تجاری اداری نقش کافی شاپ یا فود کورت و یا رستوران را برعهده دارند. به همین جهت تصمیم نهایی برای سبک روف گاردن بر عهده ی کافه یا رستوران می باشد. و از سبک آنها تبعیت میکند.

طراحی روف گاردن کلاسیکویژگی های روف گاردن کلاسیک

در این مقاله سعی داریم به ویژگی های ساختاری و طراحی یک روف گاردن کلاسیک بپردازیم.
به طور کلی روف گاردن کلاسیک باید از المان های سبک کلاسیک پیروی کند. سبکی در ان هندسه رعایت شده است. و هر عنصر جایگاه خاص به خود را دارد. تقارن در این سبک حفظ می شود. و تزئینات حرف اول را می زند. پس هر عنصر مانند گیاهان ، آلاچیق و آبنما و … باید درست در جای خود باشند. به صورت دقیق تر به بررسی هر یک می پردازیم:

گیاهان، باغچه و فضای سبز

عنصر اصلی در بام سبز گیاهان می باشند. همانطور که اصلی ترین عنصر هستند باید برای روف گاردن کلاسیک قابل کنترل ترین نیز باشند. پس گیاهان انتخابی در روف گاردن کلاسیک چمن مصنوعی در اکثر فضا خواهد بود. گیاهان و درختچه های قابل هرس در گوشه ها و دور تا دور فضا را می توانند تشکیل دهند تا در صورت نیاز به هر شکل مرتب گردند و موجب شلوغی و بیرون زدگی از نظم و قانون سبک کلاسیک نگردند.

آلاچیق و پرگولا

یکی از فضاهایی پر اهمیت در بام سبز فضایی برای نشیمن است. آلاچیق ها و پرگولا ها و سایه بان هایی که برای روف گاردن کلاسیک انتخاب می شوند نیز باید کلاسیک باشند. اما چگونه؟

به طور معمول الاچیق های کلاسیک سفید رنگ هستند و از چوب کمترین استفاده در سبک کلاسیک می شود. همچنین آلاچیق ها چند ضلعی و هندسی هستند. فضای نشیمن از سکوهای ساده به رنگ های سفید و میز و صندلی های سفید رنگ کلاسیک نیز تشکیل می شود.

محل قرارگیری فضای نشیمن در روف گاردن های کلاسیک به طور معمول در مرکز و کانون فضا در نظر گرفته می شود.

آبنما

در برخی از روف گاردن های کلاسیک از آبنما نیز استفاده می شود. آبنمای سنگی و با المان های کلاسیک و مجسمه می تواند گزینه ی مناسبی برای روف گاردن کلاسیک شما باشد. آبنما معمولا در روف گرادن نقش مرکزیت نداشته و در گوشه ای از فضا به آن پرداخته می شود.

فضای پخت و پز و باربیکیو

یکی از جدیدترین سبک های ایجاد شده در روف گاردن استفاده از لوازم پخت و پز مخصوص خارج از خانه است. اما ایجاد جایگاه مناسب برای این تجهیزات به طوری که مناسب سبک انتخابی باشد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در روف گاردن کلاسیک بهترین انتخاب ایجاد سایه بان هایی با طرح های اسلیمی است و ستون هایی کوچک اما کلاسیک . قطعا پخت و پز و مهمانی ها در بام سبز لذت خاص خود را دارد.

روف گاردن کلاسیکآتشدان

آتشدان ها و یا همان شومینه های مخصوص فضای باز نیز یکی از المان هایی است که می توان برای فصول سرد سال در بام سبز در نظر گرفت. اما باید توجه کنید که در محل قرار گیری این المان در روف گاردن کلاسیک توجه بسیاری داشته باشید. نظم و قانون در روف گاردن کلاسیک حرف اول را میزند. بنابراین قرار دادن این المان به طور قرینه با ابنما می تواند وزن فضا را حفظ نماید.

نورپردازی در روف گاردن کلاسیک

نورپردازی در روف گاردن باید به گونه ای باشد که تاسیسات آن و سیم کشی ها کاملا توکار باشند. که از آب و فرسودگی در برابر نور خورشید و عوامل طبیعی به دور باشد. برای نورپردازی بام سبز خود بهتر است از نور زرد بیشتر استفاده نمایید و ترکیب ان را با نور سفید به نسبت کمتر امتحان کنید. نور پردازی های نقطه ای و متمرکز برای مشخص نمودن محدوده های خاص در روف گاردن کلاسیک از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مراحل ساخت روف گاردن

ساخت روف گاردن نیازمند نقشه های فاز یک و فاز دو می باشد. بهترین گزینه در نظر گرفتن روف گاردن از ابتدای طراحی و ساخت فضا می باشد. که در نقشه های اولیه ساختمان لایه های تاسیسات و لایه های زهکشی و عایق بندی در نظر گرفته شود. در رابطه با مراحل ساخت و نقشه های یک روف گاردن در مقاله ای با عنوان طراحی روف گرادن صحبت نمودیم. این مراحل برای طراحی هر سبک بام سبزی به همین ترتیب انجام خواهد شد و طراحی نهایی و محل قرارگیری المان ها در نهایت متفاوت خواهد بود.

کلام آخر

برای طراحی و ساخت یک روف گاردن کلاسیک و اصولی باید از متخصیصن این زمینه مشاوره بخواهید. می توانید برای ساخت روف گاردن و طراحی آن همراه با طراحی کلی بنا ، و یا به صورت جداگانه از مشاورین گروه فرید-ارجمند کمک بخواهید.