طراحی رستوران در روف گاردن

طراحی رستوران در روف گاردن نیازمند تلفیق دو دانش طراحی رستوران و طراحی روف گاردن می باشد.

شما باید ابتدا یک روف گاردن مناسب طراحی نموده و سپس با اصول طراحی رستوران کاربری روف گاردن را تغییر داده و تبدیل به رستوران نمایید .

همچنین در این کار خلاقیت بسیار می تواند به جذب مشتری کمک کند. به خصوص در کلان شهرهایی مانند تهران که بیش از هزاران کافه و رستوران وجود دارند و این به آن معنی است که افراد انتخاب نامحدودی برای صرف غذا و گذران وقت دارند.به همین دلیل جذب مشتری و همچنین وفادار سازی مشتری بسیار اهمیت دارد. رستوران شما باید فضایی باشد که افراد به عنوان پاتوق همیشگی به آن نگاه کنند.

رستوران ها و کافه هایی که بر روی بام طراحی و اجرا می گردند در عین حال که دیزاین های متفاوتی دارند اما آیتم یکسانی را دربردارند: منظره و چشم انداز

اصول طراحی روف گاردن

طراحی روف گاردن یا بام سبز نیاز به دانشی جامع و کامل از لحاظ معماری و گیاه شناسی دارد. بر روی بام سبز المان های متفاوتی می توان ایجاد کرد. مانند انواع آب نما ، پرگولا و آلاچیق، انواع گیاهان و …

برای ساخت هریک ابتدا ساختمان از لحاظ مقاومت و بحث ایستایی و بار ساختمان مورد بررسی قرار میگیرد. حال برای ایجاد یک رستوران در بام مواردی همچون احتساب بار مرده و زنده بسیار اهمیت میابد.

ایجاد روف گاردن با آوردن طبیعت به بام انجام میگیرد.برای طراحی روف گاردن ابتدا باید بام به صورت کامل آب بندی شده و قسمت هایی که گیاهان در آن قرار میگیرند با توجه به ارتفاع و وزن و رشد گیاهان کفسازی شود. تا فضای کافی برای رشد ریشه گیاهان در زیرسازی وجود داشته باشد.

انتخاب متریال درست برای روف گاردن بسیار اهمیت دارد. متریال هایی برای بام سبز مناسبند که مقاومت کافی در برابر گرما، سرما، باران و برف و … داشته باشند.

توضیحات گامل و مراحل اجرای روف گاردن از زهکشی و ایجاد کفسازی و انتخاب گیاهان تا ایجاد امکانات و تجهیزات را می توانید در مقاله روف گاردن یا بام سبز بخوانید.

اصول طراحی رستوران:

طراحی رستوران و کافی شاپ استاندارد ها و اصول خاص به خود را دارد.فاصله ی میزها از یکدیگر، قرارگیری پیشخوان، تهویه مناسب، قرارگیری آشپزخانه و محل سرو خوراکی ها همگی برطبق سیرکولاسیون مناسب باید در فضا قرارگیرند.

چیدمان مناسب فضای اصلی یکی از مهم ترین وظایف معمار داخلی در رستوران ها و کافی شاپ ها می باشد. به طوریکه پیشخدمت بتواند به درستی وظیفه خدمت رسانی به مشتریان را بدون مزاحمت برای سایرین انجام دهد. فضای کافی اطراف میز جهت سرویس دهی و با احتساب عبور و مرور افراد باید در نظر گرفته شود.فضای بار و آشپزخانه نیز باید در محیط رستوران ها به دور از چشم قرارگیرد. مگراینکه در کانسپت طراحی رستوران نشان دادن مراحل پخت و نحوه ی پخت غذا در نظر گرفته شده باشد.

برای دسترسی کامل به استانداردهای طراحی رستوران و کافی شاپ مقاله طراحی رستوران و اصول طراحی کافی شاپ را بخوانید.

طراحی رستورانتلفیق طراحی:

معمار و طراحی موفق است که بتواند فضاها و کاربری های درستی با استفاده از تلفیق سبک و یا دو یا چند کاربری ایجاد نماید. از ترکیب روف گاردن و رستوران و کافه می توان به نتیجه جذابی مانند بام رستوران ها رسید.

برای تلفیق طراحی باید چند نکته رعایت شود؛

  • اگر تلفیق طراحی در سبک باشد، معمار می بایست اطلاعات کافی در مورد هر دو سبک را داشته باشد و با توجه به استانداردها آن را به انجام رساند.
  • اگر تلفیق در فضا و نوع کاربری صورت گرفته باشد، استاندارد های اجرایی هر فضا رعایت شده و سپس اضافات و یا ملزومات هر تک فضا حذف یا ترکیب گردد.از پتانسیل های های هرفضا جهت تکمیل طراحی استفاده گردد.

تلفیق و ترکیب فضاها کار ساده ای نیست و به تخصص نیاز دارد.به طور مثال در این مقاله برای طراحی رستوران در روف گاردن ابتدا نقطه قوت اصلی یعنی چشم انداز حفظ شده و سپس به استانداردها و چیدمان فضایی رستوران می پردازیم.قطعا در زمینه کفسازی و برای تاسیسات باید مراحل پیچیده ای طی گردد. ابتدا کفسازی روف گاردن طراحی شده و سپس برای تاسیسات رستوران از کف برنامه ریزی های لازم صورت میگیرد.

نکات مهم در طراحی رستوران:

همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم طراحی رستوران دارای ابعاد و استانداردهای خاص خود می باشد.حال آنکه در طراحی رستوران در روف گاردن باید چه نکاتی را رعایت نمود؟

در نظر گرفتن فضای آشپزخانه:

فضای پخت و پز تفکیک شده در رستوران ها اهمیت بسیاری دارد.اگر قسمت آشپزخانه در طبقات زیرین و قسمت پذیرایی از مشتریان بر روی بام قرار گرفته باشد،ملزومات کاملا فراهم است. اما اگر فضای پخت و پز نیز داخل بام قرار میگیرد باید کاملا سرپوشیده، با تهویه مناسب جهت جلوگیری از پخش بوی مواد غذایی در فضای مشتریان باشد.

چیدمان نشیمن:

چیدمان فضای نشیمن باید به گونه ای باشد که تمامی افراد بتوانند از منظره و چشم انداز استفاده کافی ببرند. هدف اصلی از طراحی رستوران در روف گاردن استفاده بهینه از چشم انداز و هوای آزاد می باشد پس برای رسیدن به این هدف از چیدمان درست برای نشیمن غافل نشویم.

تاسیسات و تهویه:

عملا هر رستوران و کافه ای باید دارای تهویه مناسب باشد. چه در قسمت پخت و پز و چه در قسمت داخلی و بیرونی.جهت اجرای تاسیسات و هوای مناسب در ابتدای طراحی باید زیرساخت هایی ایجاد شود و برای صدمه ندیدن دکوراسیون داخلی و یا خارجی باید ابتدا فضای عبور لوله ها،داکت ها، و … تعبیه گردد.

دکوراسیون داخلی با توجه به سبک رستوران:

انواع سبک های طراحی برای رستوران ها در نظر گرفته می شود و این انتخاب با توجه به نوع منو ، سلیقه کارفرما و … انجام میگیرد.حال آنکه ما با تمام سبک های متفاوت برای طراحی ساختمان و رستوران ها آشنایی داریم اما جهت طراحی رستوران در روف گاردن باید به این نکته توجه داشته باشیم که ما پتانسیل های فضایی قبل را نخواهیم داشت.

  • عمدتا برای دکوراسیون داخلی می توان از دیوارها استفاده نمود و طراحی های لازم را عمل آورد.اما بام رستوران ها حجم بسیار محدودی دیوار و یا سقف کاذب دارند.
  • کفسازی در رستوران ها در روف گاردن به دلیل تلفیق فضا با طبیعت، انتخاب محدودتری به طراح جهت طراحی و یا انتخاب متریال می دهد و متریال های کمتری طبیعتا قابل استفاده در فضای باز و بام ها هستند.

بنابراین برای دکوراسیون داخلی رستوران ها در روف گاردن انتخاب های محدودتری خواهیم داشت و نمی توانیم از سبک های پر تزئين استفاده نماییم.

طراحی رستوران در روف گاردننمای بیرونی رستوران :

برای طراحی نمای بیرونی رستوران باید جذاب بودن و مناسب سبک بودن در اولین گام بررسی و طراحی گردد.

علاوه بر استانداردهایی که شهرداری به آن مجوز میدهد، شما می توانید خلاقیت بسیار زیادی در طراحی نمای بیرونی به کار ببندید. اما برای طراحی رستوران در روف گاردن نمای بیرونی شما کمی متفاوت تر خواهد بود. نمای بیرونی رستوران توسط افراد کمتری دیده می شود زیرا هم سطح با افق دید عابرین نیست. همچنین نمای بیرونی شما به دلیل نوع رستوران و اولویت چشم انداز مناسب آن اکثرا از شیشه و یا متریال هایی است که نمی توان بر روی آن جهت طراحی نمای بیرونی رستوران مانور داد.

بنابراین برای طراحی بام رستوران ها باید نورپردازی مناسب انجام گیرد. روف گاردن طراحی شده باید ترکیبی از نور مناسب و گیاهانی باشد که ظاهر رستوران از دید مخاطبین جذاب باشد. به حدی که عابرین برای دیدن نمای بیرونی مشتاق بوده و سر خود را بالاگیرند. شما برای این کار به خلاقیت فراوانی احتیاج دارید. نورهای نواری معمولا دید عابرین را به خود جذب میکند. پس از این نوع نورپردازی غافل نشوید.

نمای داخلی رستوران:

همانطور که در مقالات قبل به آن اشاره نمودیم نمای داخلی رستوران از بیرون در رستوران های هم سطح بسیار اهمیت دارد.زیرا بخشی از تصمیم گیری مخاطب برای ورود به کافه یا رستوران زمانی صورت میگیرد که بتواند محیط داخلی را برانداز نماید. شلوغی و یا خلوتی فضا را بسنجد و حتی نیم نگاهی به نوع و میزان غذا داشته باشد. اما در رستوران هایی روف گاردن این دسترسی به مخاطب داده نمی شود. پس باید برای جایگزین نمودن این مورد از روش های دیگری برای جذب مخاطب استفاده کرد. مانند تبلیغات موثر. تبلیغات از طریق فضای مجازی و نشان دادن فضا و معرفی منوی کافه می تواند راهکار مناسبی جهت جایگزین نمودن این مورد باشد.

 

جهت مشاوره رایگان می توانید با کارشناسان شرکت معماری فرید-ارجمند در ارتباط باشید.