طراحی و اجرای فضای سبز یکی از مهم ترین بخش های هر ساختمانی با هر عملکردی می باشد. امروزه با توجه به افزایش شهرنشینی و آلودگی های محیط زیستی لزوم ایجاد فضای سبز دوچندان شده است. وجود گیاهان و طراحی فضای سبز به زندگی روح میبخشد و موجب کم شدن آلودگی هوا، آلودگی صوتی و بصری می گردد.

به همین منظور امروز قصد داریم تا در ارتباط با طراحی انواع فضای سبز صحبت کنیم:

برای چه فضاها و ساختمان هایی فضای سبز طراحی می شود؟

بهتر است بدانیم که برای هر ساختمانی با هر کاربردی امکان طراحی و اجرای فضای سبز وجود دارد. اما برای هر بخش با توجه به نیازها و پتانسیل ها نوع فضای سبز انتخابی متفاوت است. برای ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری، بیمارستانی و … همگی امکان طراحی فضای سبز وجود دارد.

فضای سبز به چند دسته تقسیم می شود؟

فضاهای سبز طراحی شده نام های مختلفی دارند.

  1. روف گاردن
  2. محوطه سازی حیاط آپارتمان
  3. محوطه سازی ویلا
  4. طراحی و اجرای باغ های متنوع
  5. محوطه سازی شهری
  6. و …

مواردی که در بالا نام برده شد بیشتری کاربرد فضای سبز را دارند. که به بررسی هر یک به صورت جداگانه میپردازیم.

  • طراحی محوطه سازیطراحی و اجرای روف گاردن

روف گاردن یا همان بام سبز به طراحی و اجرای فضای سبز در پشت بام ساختمان هاگفته می شود. در سالهای اخیر ساخت روف گاردن به صورت چشمگیری افزایش یافته است. بهتر است برای طراحی و اجرای روف گاردن از ابتدای ساخت هر بنا تصمیم گیری شود تا زیرساخت های مرتبط با آن فراهم آورده شود. اما می توان برای ساختمان های قدیمی ساخت نیز با توجه به پتانسیل های موجود فضای سبز طراحی نمود.

  • محوطه سازی حیاط آپارتمان

حیاط ساختمان ها و آپارتمان ها هرچند کوچک اما فضایی است که می تواند فضای سبز کوچکی در خود جای دهد. بیته به متراژ زمین و موارد استفاده از حیاط می توان فضای سبزی مناسب با  ویژگی های ساختمان طراحی و اجرا نمود.

  • محوطه سازی ویلا

محوطه سازی ویلا کمی پیشرفته تر صورت میگیرد. در باغ ها و ویلاها به صورت تخصصی طراحی و اجرای فضای سبز صورت میگیرد. زیرا این بناها برای تفریح و آرامش و دور شدن از فضای شهری ساخته می شوند. پس اولین موردی که باید در آنها رعایت شود دور شدن از سر و صدا و آلودگی است. به همین جهت طراحی استاندارد و اجرای با کیفیت فضای سبز می تواند هویت یک ویلا باشد.

  • طراحی و اجرای باغ های متنوع

گاهی کارفرمایان طراحی باغ هایی با سبک های متنوع را طلب می کنند. باغ ژاپنی، باغ روستیک و …

با توجه به سبک انتخابی و اقلیم و شرایط خاک و … طراحی و اجرای این باغ ها صورت میگیرد. در این باغ ها دیگر اولویت بنا نیست که در کنار آن به محوطه سازی پرداخته شود. بلکه اصل بر فضای سبز است. پس اهمیت طراحی باغ بسیار بالا می باشد.

  • طراحی محوطه های شهری

شهرداری هر منطقه محوطه هایی را برای فضای سبز در نظر میگیرد. در این محوطه ها با توجه به نوع توپوگرافی، شرایط آب، باد و نور بهترین طراحی ها باید انجام شود. حفظ هویت بصری شهر در اینگونه طراحی ها بسیار مهم است.

مراحل مشترک طراحی و اجرای فضای سبز

به منظور طراحی و اجرای هر نوع از فضای سبز مراحل خاصی باید طی شود. مراحل مشترکی نیز برای تمام این موارد وجود دارد که به آن اشاره میکنیم.

بررسی زمین و توپوگرافی

عکس های توپوگرافی و بررسی متراژ، میزان شیب و نوع زمین در طراحی های باغی و محوطه سازی بسیار مهم هستند. با توجه به این عکس ها می توان تصمیم گرفت در کجا چه المانی باید قرار گیرد. آیا خاکبرداری نیا است؟ آیا می توان از شکل زمین به نحو احسن استفاده نمود؟ بررسی تمام این موارد با داشتن عکس های هوایی و توپوگرافی صورت میپذیرد.

بررسی اقلیم

اقلیم به طور فزاینده ای بر طراحی و اجرای فضای سبز تاثیر گذار اسطراحی روف گاردنت. کلمه اقلیم را شامل آب و هوای غالب بر سایت، میزان بارش، میزان و جهت و درجه تابش، رطوبت و دمای هوا میدانیم. پس اکثر ویژگی های مهم برای کاشت و اجرای فضای سبز در این بررسی این مورد خلاصه شده است.

بررسی خاک

در مواردی که زمین برای محوطه سازی های وسیع آماده می شود بررسی خاک به صورت آزمایشگاهی انجام میگیرد. به طور کلی برای انتخاب و کاشت گیاهان در هر منطقه باید با توجه به اقلیم و نوع خاک هر عملی صورت پذیرد. در غیر این صورت پروژه شکست خورده خواهد بود.

بررسی پتانسیل های موجود

پتانسیل های سایت خود را کامل بررسی کنید. دسترسی قوی به آب، مناطق خوش اقلیم، زمین مناسب برای پرورش گیاهان خاص، شکل زیبای زمین همگی از پتانسیل های سایت شما خواهند بود. پس از بررسی آنها مس توانید طراحی های زیبا تری داشته باشید.

مشخص نمودن کاربری و انتظارات کارفرما

در نهایت در هر پروژه ای به منظور خاصی طراحی و اجرای فضای سبز صورت میگیرد. کارفرما می بایست کاربری و مواردی که مد نظر دارد را برای طراح مطرح کند تا با توجه به آن طراحی صورت بگیرد. پس از عوامل مشترک در طراحی و ساخت فضای سبز بررسی نیاز کارفرما نیز می باشد.

برای مشاهده اصول طراحی روف گاردن می توانید اینجا کلیک کنید.

طراحی و اجرای فضای سبز خاص

حیاط ساختمان ها و روف گاردن ها و همچنین خانه های ویلایی را می توان با توجه به سلایق مختلفی انجام داد. اما فضاهایی هستند که نیازمند توجه بیشتری می باشند. مانند فضای سبز برای کلینیک ها و بیمارستان ها. برای بیمارستان ها . کلینیک ها محدودیت هایی وجود دارد. به طور مثال در محوطه های بیمارستانی از کاشت گیاهانی که گرده افشانی شدید دارند و یا حساسیت فراوانی می آفرینند باید خود داری نمود. زیرا بیماران تنفسی ممکن است اسیب های جدی ببینند.

همچنین در این محیط نباید از درختان میوه و درختانی که بار میدهند استفاده نمود. زیرا هم موجب ریختن بار درخت و کثیف شدن فضا می شود. هم در محیط آلوده بیمارستان ها رشد میوه صورت میگیرد و سالم نیستند. پس نمی توان از بار آنها نیز بهره برد.

در محیط های بیمارستانی نباید از گیاهان با رنگ های تند استفاده کرد. زیرا موجب برهم زدن آرامش برخی از بیماران را فراهم می آورد.

کلام آخر

با توجه به موارد گفته شده می توان نتیجه گرفت که طراحی فضای سبز برای هر محیط دارای اصول و قواعد خاص خود است. برای طراحی فضای سبز خانگی، روف گاردن ها، محوطه سازی باغ ها و ویلاها می توانید با شرکت معماری فرید-ارجمند در ارتباط باشید. ما پس از بازدید سایت شما نقشه های سه بعدی و طراحی های خاص ارائه میدهیم. اجرای انواع فضای سبز ساختمان های خود را به متخصصین ما بسپارید.