طراحی نما ویلا

طراحی نما ویلا امروزه به دلیل گسترش ویلاسازی در اقلیم های متنوع کشورمان اهمیت چندانی یافته است.ساخت بناهای ویلایی و تفرج گاهی در دنیای صنعتی امروز انسان را به طبیعت پیوند می دهد . به دلیل همین موضوع نیز ساخت و ساز در مناطق خوش آب و هوا افزایش یافته است. البته در برخی موارد رشد بی رویه و نادرست ساخت و سازها موجب تخریب منابع طبیعی و آسیب به طبیعت میگردد.

در این مقاله به بررسی انواع سبک و متریال های نمای خانه های ویلایی می پردازیم.

خانه های ویلایی

خانه های ویلایی معمولا به صورت یک طبقه و یا دوطبقه ساخته می شوند . این خانه ها معمولا در سایتی که اطراف آن محوطه سازی شده باشد قرار میگیرند.هدف از ساخت ویلاها در مناطق مختلف، استفاده از اقلیم و نزدیک شدن به طبیعت منطقه است. بنابراین ویلاها باید به گونه ای طراحی شوند که پیوند بین انسان و محیط را برقرار نمایند.طراحی کلی ویلاها باید به گونه ای باشد که با اقلیم آن منطقه همخوانی داشته باشد و به صورت بنایی ناهمگون جلوه نکند.

طراحی نما ویلا

سبک در طراحی نما ویلا

نمای ویلا به سبک های گوناگونی طراحی و ساخته می شوند. این طراحی بسته به نوع اقلیم، بودجه، سلیقه کارفرما و خلاقیت معمار و طراح انجام میپذیرد.

امروزه به نمای ویلا به صورت ویترین نگاه میشود اما باید توجه داشت که ساخت و ساز در مناطق بومی هر منطقه باید به گونه ای انجام شود تا مناظر طبیعی و دید بصری آن محیط را از بین نبرد. در عین حال نمای ویلایی می توان انواع سبک های مدرن، پست مدرن، کلاسیک، دیکانستراکشن و … را داشته باشد.

سبک طراحی نمای ویلا ، با سبک طراحی داخلی آن باید همگون باشد.اگر شخص در بدو ورود نمایی کلاسیک را ببیند و در حین ورود متوجه سبک مدرن در داخل ویلا شود، ناهماهنگی زیاد بصری را حس کرده و از بودن در فضا احساس ارامش نخواهد کرد.

در طراحی نما به ویژه به سبک کلاسیک باید توجه داشت که نمای ویلا از یک یا دو طبقه ساخته شده و امکان تزيئنات زیاد را به طراح نمیدهد و ممکن است طراحی به دست آمده مصنوعی و نامناسب جلوه کند.

ویژگی های نمای مناسب

  • نمای ویلا باید دارای سبک و طراحی مناسب باشد.
  • متریال های انتخاب شده برای نما باید در دسترس و مناسب اقلیم باشد.
  • نما باید خاصیت عایق برودت و حرارتی داشته باشد.
  • نما باید از سبک داخلی تبعیت کند.
  • مقاومت و عمر مصالح نما باید بالا باشد.

طراحی ویلا م

انواع متریال برای طراحی نما ویلا

همانطور که گفته شد متریال مناسب باید با توجه به اقلیم و شرایط آب و هوایی انتخاب گردد.اما به بررسی مزایا و معایب برخی از متریال های مناسب برای ساخت نماهای ویلایی میپردازیم که طرفداران زیادی دارد:

نمای ویلای آجری

طراحی و ساخت ویلا

از جمله نماهایی است که از دیرباز طرفداران بسیار زیادی دارد.امروزه نحوه نصب نمای آجر از سیستم اتصال خشک بهره میبرد.به این صورت که سیستم اتصالات فلزی جایگزین ملات شده است. اما باید در نظر داشت که همواره برای نمای ویلای مناطق مرطوب سیستم ملات بهترین روش خواهد بود.آجر به دلیل پایین بودن ضریب انتقال حرارت و برودت ساختمان را عایق مینماید.سرعت اجرای نما بالاست و تنوع در رنگ آجرهای نسوز نمای امروزی باعث انتخاب این متریال توسط طراحان و کارفرمایان می شود.

نمای چوبی

طراحی نما چوبی

از دیرباز توجه افراد را به خود جلب میکرد. چوب یکی از عناصر طبیعی بسیار زیبایی است که برای ساخت ویلا نیز از آن بهره میبرند.امروزه چوب های فرآوری شده جهت استفاده در نما مانند ترموود ها تولید شده اند که مزیت های فراوانی دارند.این چوب ها در مقابل رطوبت مقاومند.وزن کمی دارند و از تنوع رنگی بالایی برخوردارند. ترموود طول عمر بالایی داشته و نمای شما بعد از مدت ها قابل تعویض نیز خواهد بود.همچنین سبک بودن این متریال بار مرده ساختمان را کاهش میدهد.

نمای ویلا سنگی

نما ویلا سنگی

در سالهای گذشته گسترش چشمگیری داشته است.سنگ های آذرین از مناسب ترین سنگ ها جهت نما می باشد.از مزایای نمای سنگی می توان به عدم تغییر رنگ و مقاومت در برابر رطوبت هوا اشاره کرد.مقاومت کششی و خمشی بالای سنگ و قابلیت برش خوردن در ابعاد مختلف و سرعت اجرا از دیگر مزایای سنگ برای نماست.

نمای سیمان شسته

نما ویلا سیمانی

یکی از پر طرفدارترین نماهاست.که در طرح ها و رنگ های متنوعی قابل اجراست.نمای سیمانی یکی از مستحکم ترین نماهاست.یکی از مزیت های این متریال استحکام زیاد آن است که باعث دوام ساختمان میگردد.سرعت اجرای این نما بالاست و از لحاظ مالی به صرفه می باشد.این محصول در دسترس بوده و در دراز مدت پوسته پوسته نمیگردد.

نمای ویلا شیشه ای

علاوه بر زیبایی امکان استفاده از حداکثر روشنایی روز را برای فضای شما فراهم می نماید.با توجه به پیشرفت تکنولوژی، استفاده از شیشه های دوجداره و سه جداره با عایق صوتی و حرارتی نمای مناسبی ایجاد میکند . از مزیت نمای شیشه ای به کاهش بارمرده ی ساختمان و افزایش وسعت دید می توان اشاره کرد.نمای شیشه ای امکان تهویه طبیعی را فراهم می آورد.

طراحی ویلا شیشه ای

قواعد طراحی نما ویلا

برای طراحی نما، به طور کلی مراحلی وجود دارد که طراحان آن را طی میکنند.اما برخلاف نوع طراحی و ساخت بناهای شهری، در طراحی ساختمان های ویلایی دست معماران و طراحان برای طراحی های خاص و ایجاد حجم های گوناگون باز است.قواعد شهری برای نما شامل تمام محدوده های شهری و به طور جداگانه برای هر منطقه است.لیکن محدوده های مناسب ساخت ویلا معمولا از قواعد خاصی در ایران تبعیت نمیکنند.

طراحی قدم به قدم یک ویلا از شناخت دقیق و بررسی سایت پروژه آغاز شده و سپس با نیاز سنجی از کارفرما به دیاگرام های اولیه طراحی می رسد.معمار یک پروژه با توجه به در نظر گرفتن شرایط اقلیمی و سلیقه کارفرما و فضای مورد نیاز داخلی یک حجم کلی را اتود زده و در نهایت پوسته بیرونی که نمای ساختمان را تشکیل میدهد طراحی میشود.باید به این نکته توجه داشت که حجم طراحی شده در ابتدای کار با توجه به دیاگرام های فضایی اولیه طراحی میگردد. طراحی نورگیرها و تصمیم گیری برای بازشو ها و یا ایجاد نمای شیشه ای با توجه به جهت نور و وزش باد صورت میگیرد.همچنین اگر سایت پروژه مشرف باشد طراحی با چالش هایی رو به رو خواهد شد.

در طراحی نمای پروژه های ویلایی،معماران به طراحی نمایی خاص با کارایی مورد نیاز کارفرما و همچنین استفاده از متریال های به روز دنیا روی می آورند.ساخت پروژه هایی که با محدودیت های کمی رو به روست یکی از بهترین موقعیت ها برای طراحان جهت بروز خلاقیت و طراحی های مورد توجه خواهد بود.

 

هزینه طراحی و ساخت ویلا

امروزه پروژه های ویلایی رو به رشد بوده و با توجه به موارد زیادی جهت طراحی و ساخت قیمت گذاری می شود. اما باید توجه داشت که هزینه های طراحی و ساخت ویلا در چند دسته طبقه بندی میگردد:

  1. مشاوره (معمولا این بخش در دفاتر معماری به صورت رایگان انجام میگردد)
  2. بازدید از سایت و طراحی اولیه طبق نیاز سنجی
  3. طراحی های تکمیلی
  4. شروع ساخت و هزینه های نظارت
  5. هزینه های متریال
  6. هزینه جانبی (حمل و نقل، نگهبانی و …)

هر بخش از هزینه ها به صورت جداگانه و با توجه به متراژ و نوع طراحی ، ساخت و متریال مصرفی و هزینه نیروی انسانی محاسبه شده و به تایید کارفرما میرسد.

طراحی ویلا

مزایای ساخت ویلا اصولی

اگر طراحی و ساخت ویلا توسط تیم های مجرب معماری صورت گیرد مزیت های بسیاری خواهد داشت.ساخت ویلا به صورت غیر اصولی تبعاتی در برخواهد داشت که در طی ماه های ابتدایی استفاده از ویلا، کارفرما متوجه آن خواهد شد.

کاهش هزینه های نگهداری :

در ساخت اصولی ویلا مطابق با استاندارد های ساختمان ، هزینه های نگهداری نیز کاهش میابد.متریال ها در صورت انتخاب اصولی و متناسب با اقلیم ماندگاری طولانی تری خواهند داشت و هزینه های ساختمان کاهش میابد.

صرفه جویی در هزینه های انرژی :

در صورت ساخت اصولی ساختمان، در انرژی های اصلی مانند برق ، آب ، گاز و …صرفه جویی میگردد.اگر هنگام ساخت بررسی های اقلیمی و سایت پروژه ، نحوه تابش خورشید و میزان دمای روزانه اندازه گیری شود و تاسیسات مناسب نصب گردد،مصرف انرژی به میزان زیادی کاهش میابد. این امر برای تمام انرژی های نام برده صادق است.