اصول طراحی و ساخت ویلا

اصول طراحی و ساخت ویلا

با پیشرفت تکنولوژی و رشد زندگی شهری نیاز به زندگی آرام دور از شهر و شلوغی بیشتر از همیشه حس می شود. ویلا سازی در خارج شهرها در مناطق خوش آب و هوا بیشتر شده و اصول طراحی و ساخت ویلا اهمیت خاصی پیدا کرده است.

پروسه ی طراحی تا ساخت یک ویلا از چندین مرحله تشکیل شده که به آن می پردازیم.

 

بررسی سایت ویلا

فضای در نظر گرفته شده برای ساخت ویلا در ابتدا باید به طور کامل آنالیز شود.طراح شما باید به تمام جزئییات موجود سایت و اقلیم منطقه مشرف باشد تا بتواند بهترین ویلا را برای شما طراحی کند . در نظر گرفتن همسایگی ها و وضعیت ساخت و ساز در منطقه به معمار کمک میکند تا دیزاین ویلای شما را به گونه ای انجام دهد تا حریم ویلا حفظ شود.

 

 

طراحی خارجی ویلا و سبک آن

طراحی و ساخت ویلا

طراحی داخلی و خارجی ویلا معمولا همزمان با هم انجام می پذیرد .یک معمار خلاق ظاهر ویلا را به گونه ای طراحی میکند که درعین خاص بودن فضای داخلی مناسبی را نیز به وجود آورد.

سبک های بسیار زیادی برای طراحی ویلا وجود دارد و انتخاب سبک معمولا به عهده ی کارفرماست. با توجه به سلیقه ی کارفرما پس از انتخاب سبک باید به شناخت افراد خانواده و نیازهای آن ها پرداخت . این که ویلا برای چه تعداد ساخته می شود و فضاهای مورد نیاز هر خانواده با دیگری تفاوت زیادی دارد.

سبک های متنوع ، تمهیدات خاصی نیز میطلبد. به طور مثال 90% ویلاهایی که در شمال کشور ساخته میشدند به دلیل بارندگی زیاد از سقف های شیبدار بهره میبردند. امروزه گرایش به سبک مدرن باعث شده سقف های شیبدار به سقف های ساده تبدیل شوند و سیستمی متفاوت برای دفع آب باران تعبیه گردد.

سبک طراحی نمای رومی نیز در این چند سال اخیر بسیار پرطرفدار بوده است. به طوری که انواع خاصی از تزیینات رومی برای محیط های مرطوب شمال کشور ساخته شد تا بتوان از این سبک نیز در محیط های مرطوب استفاده نمود.

ویلاهایی که در مناطق مختلف کشور طراحی و ساخته می شوند باید با توجه به نوع اقلیم منطقه و شرایط آب و هوایی از طراحی های خاص بهره بگیرند. در گذشته کمبود مصالح متفاوت امکان ایجاد سبک های متنوع در مناطق مختلف را سلب میکرد. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی طراحی های متنوع برای مناطق مختلف امکان پذیر است.

 

 

طراحی داخلی ویلا

طراحی داخلی ویلا

طراحی و معماری داخلی ویلا از شروع پروژه ، آغاز و آخرین آیتمی است که پایان می یابد. معماری داخلی یک فضا با دیزاین آن متفاوت است. معماری داخلی از به وجود آوردن فضایی مناسب حکایت دارد که ابعاد و اندازه های استاندارد را شامل میشود و جایگذاری درست و به جای هر فضای داخلی و سیرکولاسیون مناسب را تعریف میکند. معماری داخلی همزمان با معماری خارجی و حجم شروع میشود و اهمیت خاصی دارد. پس از پایان معماری و معماری داخلی ، دیزاین و طراحی فضا آغاز می شود. روح دادن به فضاهای موجود و ایجاد آسایش از وظایف یک دیزاینر است که با توجه به اصول طراحی و ساخت ویلا انجام میپذیرد.

دیزاین داخلی یک ویلا معمولا از سبک خارجی آن پیروی میکند و رنگ های انتخابی با در نظر گرفتن سلیقه ی کارفرما صورت میگیرد.

 

 

محوطه سازی و طراحی فضای سبز ویلا

هدف از ساخت ویلا در ارتباط بودن با طبیعت و فضای سبز است.دور شدن از فضای شلوغ شهری و آرامش گرفتن در پیرامون طبیعت.

بنابراین محوطه سازی و طراحی فضای سبز نباید دست کم گرفته شود .محوطه سازی نیز همانند طراحی ویلا باید با در نظر گرفتن سایت ، اقلیم ، آب و هوا و … انجام شود. طراحی فضای سبز برای ویلا تکمیل کننده بنا نیز می تواند باشد. گاها طراحی بنا به گونه ای صورت میگیرد که از یک سو حتما باید حضور گیاهان سبز باعث پوشش دید ساختمان شود و یا شرایط آب و هوایی به گونه ایست که برای کنترل گرمای هوا و یا نور آزار دهنده ی ساعاتی از روز از گیاهان استفاده می شود.

محوطه سازی اصول خاصی دارد و اگر کاری پیش پا افتاده انگار شود موجب نارضایتی کارفرما میگردد.

انتخاب گیاهان مناسب ، راه های عبور درست ، آبنماها و … از جمله مواردی است که طراح منظر برای ایجاد محوطه سازی انجام میدهد.

طراحی داخلی ویلا

در انتها شما برای طراحی و ساخت ویلای خود نیاز به طراحانی دارید که به طور حرفه ای به شما مشاوره بدهند و در جهت خواسته ها و سلایق شما بهترین ها را برای شما طراحی کنند. گروه معماری فرید-ارجمند با داشتن طراحان مجرب می تواند فضای دلخواه شما را طراحی کرده و بهترین مشاوره ها را به شما بدهد.