قیمت طراحی نمای ساختمان قطعا یکی از مسائلی است که برای کارفرما اهمیت ویژه ای دارد. و شاید عامل تاثیرگذاری در انتخاب نمای ساختمان باشد. برآورد هزینه های معماری و طراحی در هر ساختمان با توجه به موارد اصلی مانند ارتفاع نما و مساحت آن و … و همچنین با توجه به این موضوع که شما کار را به کدام دفتر معماری و یا معمار میسپارید بستگی دارد.

نمای ساختمان یکی از تاثیرگذارترین قسمت های طذاحی هر ساختمان است. زیرا در اولین دید از هر بنا نمای ان مورد توجه قرار میگیرد. بنابراین طراحی مناسب و اجرای حرفه ای نمای ساختمان بسیار اهمیت دارد.

برای برآورد قیمت طراحی نمای ساختمان در ابتدا باید چندین سوال را پاسخ دهیم:

نمای مورد نظر ما از چه نوعی خواهد بود؟ نمای کلاسیک و رومی یا مدرن و یا …

متراژ و سایر عوامل تاثیرگذار بر نمای ساختمان کدامند؟

قیمت طراحی نمای ساختمانانواع نمای ساختمان

  1. نمای سنگی
  2. نمای آجری
  3. نمای چوبی یا همان ترموود
  4. نمای بایرامیکس
  5. نمای سرامیکی
  6. نمای سیمانی
  7. نمای شیشه ای
  8. نمای کامپوزیت
  9. نمای مونولیت
  • نمای بتنی

و…

همانطور که به اختصار در بالا به نام های انواع نمای های ساختمانی اشاره شد می توان فهمید که تنوع در نماسازی تا چه حد زیاد است. در بسیاری از موارد شما فقط از یک نوع متریال برای نمای ساختمان استفاده نمیکنید. به طور مثال نمای شما ترکیبی از بتن و ترموود است. بنابراین تمامی انتخاب متریال ها در قیمت طراحی نمای ساختمان تاثیرگذارند.

قبل از برآورد هزینه نمای ساختمان به بررسی مزایای هر یک از نماهای ذکر شده میپردازیم. تا اشاره ی کوچکی باشد برای افرادی که به دنبال طراحی نمای ساختمان خود هستند.

مزایای نمای سنگی:

نمای سنگی یکی از فراوان ترین نماهایی است که در شهر های بزرگ و کوچک دیده می شود. از مزایای آن می توان به مقاومت بالای آن در برابر رطوبت اشاره کرد. همچنین تنوع سنگ های نما مناسب بوده و اجرای نسبتا راحتی دارد. قیمت نمای سنگی با توجه به نوع سنگ انتخابی مشخص می شود. اگر نمای شما نمای رومی سنگی باشد با توجه به تزئینات مورد نیاز برای نمای رومی با سنگ قیمت آن بسیار بالا خواهد بود.

نمای سنگی تغییر رنگ ندارد و گرد و غبار را به خود جذب نمی کند. بنابراین شما در طول زمان فرسودگی نمای کمتری خواهید داشت.

مزایای نمای آجری:

نمای آجری به دلیل نزدیک بودن به سنت ایرانی در نمای ساختمان ها بسیار به کار برده می شود. نمای آجری با توجه به آجرهای نمای تولیدی در حال حاضر می تواند بسیار گوناگون و با تنوع رنگی بالا باشد. ضریب انتقال حرارت آجر پایین بوده و از اتلاف انرژی جلوگیری میکند. همچنین آجر نیز با اینکه متریالی کوچک است اما سرعت اجرای کمی ندارد.

آجرهای نسوز و با استاندارد های بالا برای نما تولید و استفاده می شوند. متریال آجر در طول زمان تغییر رنگ ندارد اما از لحاظ جذب آب کیفیت پایین تری داشته و برای محیط های مرطوب پیشنهاد نمی شود.

مزایای نمای چوبی (ترموود):

ترموود با توجه به ظاهر گرما بخش خود می تواند نمایی شیک و لوکس ایجاد کند. ترموود ها با توجه به فرآیندی که در تولید آنها صورت میگیرد تبدیل به محصولی ضد اب و مقاومت می گردند. نصب آنها بسیار ساده بوده و در صورت خرابی بخشی از انها به راحتی جایگزین می گردند.

مزایای نمای بایرامیکس:

نمای بایرامیکس دارای تنوع رنگ بالایی است. و همچنین قابل شستشو می باشد. در صورت استفاده از ان در نمای ساختمان به دلیل ضد آب بودن و قابلیت تعمییر آن می تواند جایگزین مناسبی برای متریال های گران قیمت باشد.

مزایای نمای سرامیکی:

امروزه سرامیک هایی در انواع رنگ ها و طرح های جذاب مشابه سنگ یا بتن ساخته می شوند. این سرامیک ها با توجه به اینکه قطع بزرگ در نما قطعا زیبایی بصری بیشتری ایجاد میکند به صورت اسلب نیز تولید می شوند. و جایگزین مناسبی برای سنگ هستند.

مقاومت فیزیکی بالای سرامیک و قیمت به نسبت مقرون به صرفه ی ان در مقابل سنگ ان را به یکی از گزینه های دائمی برای طراحی نما تبدیل نموده است.

مزایای نمای سیمانی:

نمای سیمانی یکی از کم هزینه ترین نماهای ممکن است. سیمان در رنگ های سفید یا مشکی یا طرح بتن بر روی نما اجرا می شود. گاهی برای برخی از نماهای رومی از سیمان سفید استفاده می شود. که این امر نه تنها به زیبایی ساختمان لطمه نمیزد بلکه به دلیل مقاومت فوق بالا و همچنین قیمت کم بسیار مناسب است.

قیمت طراحی نمای ساختمان با سیمان را نمی توان با دیگر متریال ها مقایسه کرد.

مزایای نمای شیشه ای:

در طراحی نمای ساختمان با نمای شیشه ای اولین گزینه دید وسیع افراد داخل ساختمان به چشم می آید.

با اجرای نمای شیشه ای شما ظرافت و زیبایی و حس شیک بودن را به ساختمان می دهد. همچنین سرعت اجرای ان به دلیل آماده بودن تایل های شیشه ای جهت نصب بالا است. البته باید در نظر داشت که قیمت این نوع نما کمی بالا خواهد بود.

مزایای نمای کامپوزیت:

نمای کامپوزیت تنوع شکل و رنگ بالایی دارد. همچنین به دلیل فرآوری های شیمیایی روی آن استحکام بسیار بالا و فرسایش بسیار کمی دارد. یکی از مواردی که نمای کامپوزیتی را منحصر به فرد میکند مقاومت آن در برابر اشعه ماورا بنفش است.

مزایای نمای مونولیت:

نمای مونولیت چندان در ایران رایج نیست. زیرا ساخت آن پر هزینه بوده و کمتر کسی به ان فکر میکند. نمای مونولیت علاوه بر مقاومت بالا در مقابل آب و حرارت، انعطاف پذیری بالایی دارد.

مزایای نمای بتنی:

نمای بتنی معرف حضور همه می باشد. این نما از بتن ریزی یکپارچه و یا تایل های بتنی ساخته می شود. وزن این نما نسبتا بالاست. اما از لحاظ مقاومت بسیار بالاست. هزینه ی اجرای نمای بتنی متوسط بوده و به راحتی در دسترس است.

برآورد هزینه ی طراحی و اجرای نمای ساختمان

برای برآورد قیمت طراحی نمای ساختمان باید به دفاتر مشاورین معماری رفته و یا با تماس گرفتن با این شرکت ها حدود طراحی نما و قیمت متر مربع ان را جویا شوید. شرکت طراحی نمای فرید-ارجمند نیز می تواند شما را در این زمینه همراهی نماید.

اما برای هزینه ی و قیمت اجرای نمای ساختمان باید طراحی انجام گرفته را در نظر بگیرید. متریال های مورد نظر و به کار رفته در طراحی هر کدام قیمت مخصوص به خود را دارند. هزینه ی نصب هر یک از متریال های نما نیز به طور متر مربع محاسبه شده و هزینه ی کلی اجرای نمای ساختمان را تشکیل میدهند.

عوامل موثر بر قیمت انواع نمای ساختمان

از عوامل موثر بر تعیین قیمت طراحی و اجرای نمای ساختمان می توان به عوامل زیر اشاره نمود:

1.    متراژ نما و ارتفاع آن

2.    وجود و یا عدم وجود نمای قبلی (بازسازی)

3.    متریال های انتخابی طراح نما

4.    قیمت متریال های به کار رفته در نما