نمای تراکوتا یا همان سفالینه نوعی از نمای ساختمان مدرن محسوب می شود. کلمه تراکوتا واژه ای ایتالیایی به معنایی پخته شدن و پختن می باشد. نمای سفالینه نیز در کوره های مخصوص پخته می شود. تراکوتا نامی است که از قدیم بر روی سرامیک های سنتی که از خاک رس ساخته می شدند نهاده شده بود. بسیاری از ساختمان های قدیمی به خصوص در اروپا از این نما استفاده نمودند. اما متریالی که امروز می خواهیم در رابطه با آن صحبت کنیم متریال تراکوتا پیشرفته است. سرامیک تراکوتا ترکیبی از خاک رس می باشد که در کوره و با دمای بسیار بالا ساخته می شود. اولین بار این متریال در آلمان ساخته و استفاده شد.

پخت متریال تراکوتا بسیار زمان بر است و همین امر موجب شده تا علاوه بر مزایای فراوانی که دارد قیمت نسبتا بالایی نیز داشته باشد.

طراحی نما تراکوتاویژگی های نمای تراکوتا

متریال تراکوتا که امروزه شاهد انتخاب آن برای نمای ساختمان ها در ایران هستیم، دارای مزایای بسیار زیادی می باشد. اکنون به بررسی ویژگی های نمای تراکوتا میپردازیم:

  • متریال تراکوتا (سفالینه) بسیار سبک می باشد. همین امر موجب می شود تا بار مرده ساختمان کاهش چشمگیری داشته باشد. همچنین این متریال به دلیل وزن سبک به صورت خودکار می تواند ساختمان را تا حدودی ضد زلزله گرداند.
  • مقاومت تراکوتا به دلیل روش پخت بسیار بالا می باشد. همین امر موجب میگردد تا استانداردهای نماسازی ساختمان به طرز چمشگیری افزایش یابد.
  • متریال تراکوتا که در نما و هم در کف قابل استفاده است در ابعاد گوناگونی تولید می شوند. اما روتین ترین ابعاد این متریال ۱۲۰*۳۰ و ۱۲۰* ۴۰ سانتیمتر می باشد.
  • طول عمر بالای متریال تراکوتا باعث می شود تا نمای ساختمان شما تا مدت زیادی سلامت بماند. طول عمر مفید کاشی تراکوتا ۵۰ سال برآورد شده است که پس از آن نیز نمای تراکوتا قابلیت ترمیم را دارد.
  • تراکوتا متریالی قابل بازیافت می باشد و به سلامت محیط زیست آسیب وارد نمی نماید.
  • سرامیک های پرسلانی که امروزه در نما استفاده می شوند قابلیت استفاده در هر شرایط اقلیمی را ندارند. اما سرامیک تراکوتا را می توان در هر دما و اقلیمی استفاده نمود. زیرا شیوه خاص ساخت این متریال موجب مقاومت آن در هر دمایی می باشد.
  • سطوح تایل های تراکوتا با توجه به شکل ظاهری ، به ۳ مجموعه کلی : شیار دار (Grooved) ، صیقلی (Glazed) و برش خورده (Brushed) تقسیم می شود.
  • تایل های تراکوتا به صورت متخلخل ساخته می شوند. همین امر موجب کاهش چشمگیر ورزن متریال می گردد و طراحان به راحتی می توانند از این متریال در طراحی های خود استفاده نمایند. همچنین تخلخل درون این متریال موجب عایق شدن آن نیز می شود.
  • رنگ نمای تراکوتا نیز دارای طیف رنگی خاکی و رسی تیره و روشن است که به آن رنگ های زمینی نیز گفته می شود.

نمای ساختماننصب و اجرای نمای تراکوتا

نمای تراکوتا معمولا با فاصله از نمای اصلی نصب می شود. نصب تراکوتا به صورت سازه ای و خشک انجام میگیرد. برای نصب تراکوتا از رانرهای آلومینیومی، کلیپس ها و پروفیل های آهنی استفاده می شود که ابتدا به نمای اصلی نصب شده و سپس تایل های تراکوتا بر روی آن سوار می شود. فاصله ای که میان نمای اصلی و نمای تراکوتا ایجاد می شود به عایق شدن هر چه بیشتر ساختمان و جلوگیری از هدر رفت انرژی کمک می کند.

همچنین از فضای ایجاد شده در بین دو پوسته می توان برای عبور دادن تاسیسات برقی و مکانیکی استفاده کرد. این امر موجب تمیزی ساخت نما و همچنین زیبایی دوچندان نمای ساختمان می شود.

وجود مقاطع اختصاصی برای متریال تراکوتا

سفالینه تراکوتا به منظور سهولت در استفاده و نصب و همچنین زیبایی بیشتر دارای مقاطع اختصاصی برای کنج، اختلاف سطح و نبش های کار و … می باشد. به همین جهت دیگر نیاز به فارسی بر کردن و برش دادن تراکو برای نصب در گوشه های کار نیست بلکه با استفاده از لوازم جانبی خود متریال امکان ایجاد هرگونه کنج و نبشی بدون کثیف کاری می باشد. همچنین لوور هایی از جنس تراکوتا وجود دارد که در هنگام نیاز می تواند تکمیل کننده نمای تراکوتا باشد.

متریال نما ترکیب متریال تراکوتا با سایر متریال

متریال تراکوتا در هنگام استفاده در نما و یا در کف می تواند با سایر متریال دیگر ترکیب شود. از جهت مهندسی نمای تراکوتا را می توان با متریال هایی همچون کرتین وال ها و نمای آلومینیوم کامپوزیت ترکیب کرد. زیرا با توجه به نحوه ساخت و نصب دارای ویژگی هایی است که به راحتی مراحل آب بندی و درز بندی را در ترکیب با این گونه متریال ها طی می کند و با آنها ترکیب می شود.

همچنین از لحاظ زیبایی شناسی در نمای ساختمان که یکی از مهم ترین بخش های طراحی هر ساختمان می باشد نمای یکدست دیگر استفاده نمی شود بلکه از ترکیب متریال ها استفاده می شود. سازگار بودن نمای تراکوتا با سایر متریال های نما موجب محبوبیت روز افزون این متریال در بین طراحان نما می باشد.

سخن پایانی :

برای طراحی نمای ساختمان نیاز است تا با انواع متریال های مدرن، کلاسیک و روز دنیا آشنا باشید. متریال تراکوتا نیز برای انواع ساخت و ساز در نما مناسب است و بسیار با محیط سازگار می باشد. به دلیل وارداتی بودن این متریال قیمت نسبتا بالایی دارد. اما تکنولوژی بالا و مزایای آن موجب محبوبیت آن در بین افراد شده است. برای طراحی مدرن نما می توانید با فرید-ارجمند تماس بگیرید.