نمای ساختمان اولین جلوه از هر بنایی است. شاید طراحی نما در اولین قدم مهم به نظر نیاید. اما در انتهای کار ساختمانی که دارای نمای زیباتر و کارآمدتری باشد بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت. در طراحی نما علاوه بر ضوابط اصلی معماری و همچنین ضوابط شهرداری باید به متریال و نوع تهیه آن نیز توجه کرد.

در مقالات قبل به انواع نماهای ساختمانی، ضوابط طراحی نما، اصول طراحی نمای ساختمان و کمیته نما اشاره نمودیم.

در این مقاله قصد داریم نماهای ساختمانی غیر متعارف و عجیب جهان را بررسی کنیم. آیا هر نمای عجیبی زیباست؟ آیا صرف ساختن نماهای خاص می توان یک ساختمان را معروف و مورد توجه کرد؟

در این مقاله با فرید-ارجمند همراه باشید تا به بررسی موارد گفته شده بپردازیم:

نمای ساختمان کتابخانه کانزاس سیتی

نمای کتابخانه کانزاس سیتییکی از عجیب ترین و قدیمی ترین کتابخانه های آمریکا، کتابخانه شهر کانزاس می باشد. این کتابخانه در سال ۱۸۷۳ ساخته شده است. اما مشهوریت این بنا بعدها و زمانی که تغییراتی بر روی آن اعمال شد به دست آمد.

در ابتدا از کتابخانه کانزاس به عنوان کتابخانه عمومی مدرسه استفاده می شد اما در سال ۱۸۸۹ با تغییراتی که در ظاهر و داخل این کتابخانه به وجود آمد، این مکان تبدیل به کتابخانه عمومی شهر شد.

طراحی نمای این ساختمان به صورت کتاب های غول پیکری است که هر کدام در ارتفاع یک ساختمان دو طبقه در کنار یکدیگر چیده شده اند. نمای ساختمان کتابخانه کانزاس سیتی از سنگ ساخته شده است. نورپردازی نمای ساختمان به گونه ای است که در شب جلوه ی بیشتری پیدا میکند.

یکی از معروف ترین کتابهایی که نمای این ساختمان را تشکیل میدهد، کتاب ۳ گانه ارباب حلقه ها می باشد.

کتابخانه عمومی شهر کانزاس در سال ۲۰۱۱ یکی از عجیب ترین بناهای جهان شناخته شد. شاید در نگاه اول بگویید اشاره مستقیم در طراحی نمای ساختمان جذاب نیست. اما در سال ۱۸۸۹ طراحی اینچنین نمایی بسیار جذاب بوده است. این بنا از هنر مفهومی استفاده نکرده اما با نمایی جذاب توانسته توجه جهانیاین را بر روی بنا جلب کند.

طراحی نمای مرکز خرید بولرینگ

مرکز خرید بولرینگمرکز خرید بولرینگ در انگلستان یکی از عجیب ترین نماها را دارد. زیرا با فضای اطراف خود به شدت بیگانه است. همین امر این ساختمان را به یکی از عجیب ترین و حتی زشت ترین ساختمان ها تبدیل کرده است.

ظاهر نامتعارف این بنا موجب افزایش گردشگران علاقه مند شده است. هر ساله تعداد زیادی از گردشگران از داخل این مرکز خرید دیدن میکنند.

موقعیت مکانی این مرکز خرید در بافت شهری و نیمه تاریخی بیرمنگام انگلستان است. جایی که بازارها و ساختمان های کوچک و کوتاه قدی شهر را فراگرفته اند. حال یک بنای غول آسا، قسمت وسیعی از بافت شهر را به خود اختصاص داده است و هیچ گونه سنخیتی با اطراف ندارد.

متریال نمای این مرکز خرید از دیسک های آلومینیومی است. این صفحات علاوه بر منعکس نمودن نور و پر زرق و برق نشان دادن ساختمان، آن را شبیه به یک زره و ساختمانی غیر قابل نفوذ نموده است.  مردم شهر ساختمان را مانند زنی با لباس براق تشبیه میکنند. گاهی اوقات حتی ساختمان به چشم گردشگران به سان موجودی سخت پوست می آید.

این بنای غول پیکر از دو ساختمان مجزا تشکیل شده است که به واسطه پلی به یکدیگر متصل شده اند. این ساختمان در دیدگاه افراد و به خصوص گردشگران جذاب می باشد و همین حس نفوذ ناپذیری نماست که کنجکاوی افراد را برای بازدید از داخل آن برمی انگیزد. جالب است بدانید با وجود اینکه مرکز خرید بولرینگ جزو پر بازدیدترین بناها به شمار می رود اما در لیست زشت ترین بناهای جهان نیز رتبه بندی شده است.

نمای ساختمان کازا باتیو

نمای ساختمان کازاباتیوساختمان کازا باتیو را می توان یکی از خاص ترین و زیباترین بناهای شهر بارسلونا دانست. نمای زیبا و خاص این ساختمان را نمی توان انکار کرد. معمار معروف آنتونی گائودی طراح این ساختمان بوده است. و همچنین لازم به ذکر است که ساختمان کازا باتیو به ثبت جهانی یونسکو نیز رسیده است.

ساختمان کازا باتیو در ابتدا یک ساختمان معمولی مانند دیگر ساختمان ها بود. اما در سال ۱۹۰۳ یک تاجر به نام باتیو این ساختمان را خریداری کرد. در ابتدا تصمیم داشت ساختمان را تخریب کرده و بنایی جدید برای خود و خانواده خود بسازد. اما بعد از بررسی تصمیم به بازسازی ساختمان گرفت و چه کسی بهتر است معمار پر آوازه آنتونی گائودی؟

آنتونی گائودی کار طراحی این بنا را در سال ۱۹۰۴ شروع کرد. طراحی داخلی و طرلحی نما به طور همزمان با توجه به خواسته های تاجر بزرگ صورت میگرفت.

معمار طراحی نمای ساختمان را بسیار فانتزی در نظر گرفت و تمرکز خود را بر روی تراس ها و پنجره ها گذاشت. ترکیب متریال سنگ و موج دار بودن بنا با توجه به این که سنگ یک متریال سخت محسوب می شود بسیار دلنشین شد. همچنین شیشه های رنگی زینت بخش نمای ساختمان شد.

نمای ساختمان در ظاهر هر فرد می تواند تداعی کننده طرح خاص باشد و همین مورد شاید یکی از نقاط قوت طراحی نمای آنتونی گائودی محسوب می شود.

طراحی نما و طراحی داخلی خانه در سال ۱۹۰۶ به پایان رسید و یکی از موفق ترین طراحی ها شد. هنوز به عنوان یکی از زیباترین ساختمان های شهر بارسلونا دارای بازدید کنندگان فراوانی است.

نمای کلیسای جامع برازیلیا

کلیسای جامع برازیلیانمای کلیسای برازیلیا در پایتخت برزیل دارای طراحی مدرن می باشد. طراحی این کلیسا هیچ شباهتی به دیگر کلیساهای مرسوم ندارد. با این همه یکی از جذاب ترین بناهای برزیل محسوب می شود.

طراح کلی بر پایه ۱۶ ستون بتنی ۹۰ تنی می باشد. این ستون ها به گونه ای قرار گرفته اند که مانند دستانی در حال دعا و رو به آسمان باشند.

نورپردازی داخلی کلیسای برازیلیا بسیار ملایم و به اندازه می باشد. به طوریکه پنجره ها با شیشه های دو جداره و تاحدودی مات نور را به داخل کلیسا می آورند. نمای بیرونی کلیسا از شیشه ساخته شده است و به همین دلیل ظاهری درخشان دارد. در بالای شبستان کلیسا سه مجسمه سنگین معلق وجود دارند. این کلیسا دارای ۴ ناقوس می باشد.

معمار کلیسای برازیلیا اسکار نیمایر است که توانست بنایی محبوب برای اهالی برزیل و همچنین گردشگران طراحی نماید.

کلام آخر :

طراحی نمای ساختمان یکی از مهم ترین قسمت های طراحی هر ساختمانی می باشد. هر طراحی غیر متعارف، خلاقانه و یا خاصی صرفا نمی تواند جایگاه خود را در بهترین و زیباترین نماها پیدا کند. همانطور که در نمونه های بالا نیز اشاره نمودیم گاهی به دلیل عدم توجه طراح به بافت و بستر ساختمان طراحی غلطی انجام میگیرد که به نازیبا شدن شهر منجر می شود.

گاهی نیز طراحی های منحصر به فرد در لیست بهترین آثار معماری جهان ثبت می شوند. توجه و تخصص طراح می تواند تعیین کننده این موضوع باشد.