پروژه طراحی رستوران خانم طباطبایی

اطلاعات پروژه

زیر بنا : 610 متر مربع

تعداد طبقات : 2

تعداد واحد : 1

مساحت لابی : –

سازه : فلزی

عکاس : –

موضوع : طراحی رستوران خانم طباطبایی

آدرس : تهران، بازار تهران، ناصرخسرو

مجری : شرکت ساختمانی نادیا

طراح : گروه معماری فرید – ارجمند

تیم طراحی : مصطفی فرید – صابر ارجمند

کاربری : رستوران

سال ساخت : –

موضوع : طراحی رستوران خانم طباطبایی

آدرس : تهران، بازار تهران، ناصرخسرو

مجری : شرکت ساختمانی نادیا

طراح : گروه معماری فرید – ارجمند

تیم طراحی : مصطفی فرید – صابر ارجمند

کاربری : رستوران

سال ساخت : –

زیر بنا : 610

تعداد طبقات : 2

تعداد واحد : 1

مساحت لابی : –

سازه : فلزی

عکاس : –

توضیحات

طراحی داخلی کلاسیک از نظر شما چگونه است؟

در جامعه ی طراحان و معماران داخلی این که بتوانید طراحی داخلی کلاسیک انجام دهید یک امتیاز بسیار بزرگ به حساب می آید. یکی از دلایل آن می تواند این موضوع باشد که طراحی داخلی کلاسیک در هیچ دوره ای به دست فراموشی سپرده نشده است و نخواهد شد. زیرا همیشه خواهان زیادی را داشته است. این سبک از طراحی جزو لوکس ترین و زیبا ترین ولی در عین حال پر زحمت ترین نوع طراحی های داخلی به حساب می آید. در این سبک فضایی شبیه به فضای سلطنتی و اشرافی را شاهد هستیم. حال بیایید ببینیم که چه افرادی چنین سبکی خاصی را می پسندند؟ جواب این است که افرادی که به شدت وابسته به سنت ها و مضامین با ثبات گذشته هستند. خیلی از مردم الگوی فکری تغییر پذیری دارند.

 و دائما در حال آداپته نمودن سلایق خود و محیط پیرامون خود هستند. که ما به این افراد مدرن پسند اتلاق می کنیم. اما خیل دیگری از مردم هم به شدت وابسته و دلبسته به قوانین پایدار گذشته هستند. زیرا آن قوانین را با ثبا تر از قوانین حال حاضر می دانند. این افرد میل و علاقه ی بسیار خاصی هم به سبک طراحی داخلی کلاسیک دارند. در این نوع طراحی ما شاهد تاکید به آداب و رعایت آن ها هستیم. بنابر این هم متریالی که استفاده می کنیم باید رنگ و بوی کلاسیک داشته باشد. و هم فضا سازی ما باید به شدت معتقدانه صورت بپذیرد. از این رو می توان گفت که تنها افراد با تجربه و متعهد می توانند چنین سبکی را کار کنند. پروژه ی طراحی رستوران خانم طباطبایی یکی از این پروژه ها می باشد.

موضع تعهد در طراحی داخلی کلاسیک

چنان که گفتیم موضع تعهد در طراحی داخلی کلاسیک موضع فوق العاده مهمی می باشد. در این نوع طراحی اگر متعهدانه کار نکنند محیط رنگ و بوی فضایی عجیب و غریب را به خود می گیرد. که نه می شود به آن محیطی با طراحی کلاسیک گفت. و نه می توان طراحی مدرنش نامید. پروژه ی طراحی رستوران خانم طباطبایی هم از جمله ی پروژه هایی است که با صرف وقت زیاد و با وسواس بسیار خاصی طراحی و ساخته شد. زمان بر بودن این پروژه خود نشان دهنده ی تاکید طراح آن بر تم کلاسیک می باشد. خروجی طرح را می توانید در عکس های بالا مشاهده بفرمایید. در تمامی عکس ها اثر تعصب طراح بر روی طرح کلاسیک را ملاحظه می فرمایید.

 این تعصب تا جایی ادامه پیدا می کند که حتی نسبت به نوع نور پردازی هم نمی تواند بی تفاوت باشد. و از این رو از چراغ هایی استفاده می کند که پراکندگی نور را در محیط بتواند به رخ بیننده بکشد. به صندلی ها و کفپوش ها دقت کنید. که چگونه با ظرافت انتخاب شده اند. در چنین طراحی هایی به خوبی اثر تقارن خطوط را شاهد هستیم. به گونه ای که به خوبی می توان فهمید طراح این اثر وسواس تقارن هم داشته است. و برایش داشتن چنین نظمی فوق العاده مهم جلوه می کرده است. چرا که با تعهد داشتن به چنین تقارنی است که می توان یک اثر پر از تعادل را خلق نمود.

 وجود چنین تعادلی از زمان امپراطوری روم باستان و همچنین سلسله ی یونانیان باستان وجود داشته است. و می توان گفت از همان زمان هم شروع شده است. تا به این زمان که عصر معاصر است منتقل می گردد.

رسیدن از جزء به کل

قبل از پرداختن به اصول طراحی داخلی کلاسیک باید فلسفه ی وجودی آن را نیز بتوان به خوبی درک نمود. به این صورت که در این سبک طراحی ما مترصد این هستیم که از جزء به کل برسیم. یعنی در ابتدا آن قدر جزئیات را در کنار هم و با سلیقه می چینیم که خروجی کار یک طرح زیبا با دور نمای فوق العاده شود. کسی که به چنین طراحی ای نگاه می کند باید برای مدت کوتاهی هم که شده تامل کند و به فکر فرو رود. این خود می تواند نشان از کیفیت کار طراح باشد. اگر چنان که مردم در برخورد با چنین اثر بی محلی از خود نشان دهند معلوم می شود طراح این سبک خیلی هم تجربه ای در کارش نداشته و یا وقت زیادی را صرف آن ننموده است.

 موضوع از جزء به کل رسیدن در طراحی های داخلی سبک مدرن درست بر عکس است. یعنی در سبک های مدرن همیشه از یک کلیت شروع می کنیم. و شاید برای همین هم می باشد که پرداختن به آن طرح ها زمان و وقت کم تری را می طلبد. در طراحی رستوران کلاسیک هم باید دقیقا به تمامی نکاتی که گفته شد عمل شود. وفادارانه و متعهدانه. زیرا بیننده ی اثر حتی به گچبری که بخشی از طراحی دکوراسیون داخلی می باشد هم اهمیت می دهد و توجه می کند. آن شرکت معماری ای که چنین پروژه ای را تقبل می نماید باید دقیقا به سبک و مدل گچبری آن توجه ویژه ای داشته باشد. زیرا نوع گچبری تاثیر زیادی بر روحیه ی مخاطب طراحی می گذارد. گاها استفاده از طرح های گچبری یونانی و گچبری رومی می تواند جلوه ی بسیار بدیعی به اثر ببخشد.

گچبری و تاثیر آن در طراحی رستوران کلاسیک

همان طور که گفتیم گچبری هم از جمله ی مواردی است که می تواند تاثیر به سزایی را در دید بیننده و مخاطب ایجاد کند. گفتیم که گچبری یونانی و گچبری رومی می تواند سبک خوبی برای نمایش به بیننده باشد. اما باید به فرهنگ مردم یک کشور هم توجه کافی را داشته باشیم. چرا که می تواند به شدت به جذابیت اثر بیفزاید. مثلا چه خوب می شود اگر در هنگام طراحی رستوران کلاسیک و طراحی دکوراسیون داخلی ، شرکت معماری به سبک گچبری ایرانی هم توجه ویژه ای داشته باشد. استفاده از سبک گچبری ایرانی می تواند یک نوع احترام به دیدگاه و فرهنگ مردم کشور مان باشد. از این جهت آرامش خاصی را به مردمی می دهد که به آن رستوران آمد و شد می کنند. در این مورد موضع گیری شرکت معماری بسیار حائز اهمیت می باشد.

یعنی می تواند قبل از اجرای گچبری به صاحب رستوران بگوید که وجود یک طراحی ایرانی می تواند بر میزان فروش و ارائه ی خدمات آن ها تاثیر به سزایی داشته باشد. البته مردم از گچبری یونانی و رومی هم استقبال می کنند. ولی نه به همان اندازه که از گچبری ایرانی خوش شان می آید. زیرا همه ی ما با این سبک طراحی بزرگ شده ایم. و برای ما یاد آور بخشی از خاطرات شیرین گذشته مان است. پس ما اغلب به سراغ کسی می رویم و مشتری اش می شویم که بیشتر به خاطرات مان احترام بگذارد. نظر شما چیست؟

به نقاط کانونی در هر اتاق توجه کنید

وقتی می خواهیم هر اتاق و سالنی را شروع کنیم باید توجه ویژه ای هم به نقاط کانونی آن کنیم. زیرا آن تعادلی که بالا تر حرفش را می زدیم از همین جا نشات می گیرد. اما این نقاط کانونی واقعا چه هستند؟ مواردی مانند شومینه که پس از ورود به اتاق یا سالن اول توجه ما را به خود جلب می کنند را نقاط کانونی می گویند. در این سبک توجه به نقاط کانونی با افراط و وسواس خاصی صورت می پذیرد. زیرا بیننده در همان نگاه اول و طی فقط چند ثانیه با خود تصمیم می گیرد که این اثر خوب است یا خیر؟ پس ما تنها چند ثانیه فرصت داریم تا جلوه ی کانونی و بصری کل اتاق و سالن را به رخ بیننده بکشیم. می بینید؟

به خاطر همین مسائل است که همان اول گفتیم طراحی داخلی کلاسیک و طراحی رستوران کلاسیک تجربه ی خوبی را می طلبد. زیرا اگر کم کاری کنیم خروجی اثر آن چیزی نخواهد شد که انتظارش را داشتیم. بنابر این کار کردن در این زمینه می تواند خیلی سخت باشد. چه بسیار پروژه هایی که به خاطر سهل انگاری طراح به شکست منتهی نشده اند. به غیر از شومینه لوستر و گچبری مرکز اتاق هم می تواند جزو نقاط کانونی هر اتاق و سالن محسوب گردد. بنابر این یک شرکت معماری و طراح آن باید به شدت به این نقاط توجه کنند. و جالب این که همان تقارنی که بالا تر از آن سخن گفتیم در این نقاط کانونی باید رعایت گردند.

در طراحی دکوراسیون داخلی عنصر گرما یکی از عناصر مهم به حساب می آید. بنابر این وجود یک شومینه ی متقارن از اهمیت بالایی می تواند برخوردار باشد. اما فقط برای برخی مکان ها.

تاثیر ستون ها و اهمیت رعایت آن

پارامتر ستون ها و توجه به آن ها هم در طراحی رستوران کلاسیک می تواند مهم جلوه کند. در این سبم طراحی شاهد ستون هایی هستیم که فرم گچبری آن به صورت رومی، یونانی و مهم تر از آن ایرانی می تواند باشد. دو طرح رومی و یونانی ساده به نظر می رسند. اما طرح و سبک ایرانی فوق العاده تجمل گرایانه تر است. این را وجود گل های ریز در این طرح ها ثابت می کند.

دیگر پروژه ها

طراحی کافه

طراحی تجاریطراحی تجاریطراحی رستورانطراحی رستوران

طراحی لابی

طراحی داخلیطراحی داخلیطراحی داخلیطراحی مسکونی