در طراحی داخلی فست فود باید به چه چیز هایی دقت کرد؟

با توجه به حال و هوایی که عصر دیجیتال دارد. و زمان کار نسبتا بالا به علاوه ی مسافت های طولانی و خیلی پارامتر های دیگر، امروزه خیلی ها نمی توانند هر روز غذای خانگی مصرف کنند. و مجبورند به فست فود ها بروند. در این میان طراحی داخلی فست فود هم در انتخاب های آن ها بی تاثیر نیست. وقتی طراحی داخلی فست فود نظر مشتری را به خود نتواند جلب نماید. پس از مدتی آن کسب و کار با مشکل مواجه خواهد شد. با این ترفند طبیعی خیلی از فست فود های کوچک رشد و توسعه یافته اند. و حتی حالا دیگر زنجیره ای محسوب می گردند. مانند خیلی از مجموعه فست فود های زنجیره ای خارجی یا داخلی. اتفاقا در تقابل با همین موضوع است که خیلی از فست فود های نسبتا بزرگ بوده اند.

که یا وسعت کاری آن ها کمتر و کوچک تر شده است. و یا ضرر های اقتصادی زیادی را متحمل گشته اند. یعنی همه ی این تاثیرات را می توانیم مرهون طراحی داخلی فست فود ها بدانیم. پس چنان که می بینید طراحی داخلی فست فود ها می تواند تاثیرات بسیار شگرف و مثبت و منفی ای را برای صاحبان این مشاغل به بار بیاورد. اما این را هم باید در نظر داشت که نوع طراحی فست فود های بزرگ با فست فود های کوچک تا حدودی متفاوت خواهد بود. و ممکن است که یک ایده و طراحی داخلی برای یک فست فود خیلی خوب و پسندیده به شمار بیاید. و همان نوع برای فست فود دیگر اصلا مناسب نباشد. در این مقاله به این موضوع هم خواهیم پرداخت.

نمونه یک فست فود بزرگ

چگونگی انجام طراحی داخلی فست فود های بزرگ

شاید ذکر این موضوع کمی عجیب و دور از ذهن به نظر برسد. اما به لحاظ روانشناسی قسمت اعظم مشتریان به دلیل غذای مناسب یک فست فود به آن نمی روند. زیرا همان طور که می بینید امروزه پزشکان و اطبای زیادی مردم را از رفتن و خوردن غذا های فست فودی منع می کنند. در این زمینه چه تحقیقاتی که نمی شود. فست فود ها هم برای جبران این موضوع گاهی کیفیت غذا های شان را دوچندان می کنند. و گاهی از یک طراحی داخلی فست فود مناسب استفاده می کنند. پس می توان چنین برداشت نمود که اکثر مردم نا خود آگاه جذب طراحی خردمندانه ی یک فست فود می شوند. خی حق هم دارند. چه کسی است که مایل نباشد همراه با خوردن یک غذای خوب و خوشمزه، یک مکان دنج و دلباز را از نزدیک ببیند؟

پس می توان گفت تاثیر طراحی داخلی فست فود ها بر میزان جذب مشتری های وفا دار بسیار بسیار عیان و آشکار است. در این بین اولین چیز هایی که ذهن و سلیقه ی مشتریان را با خود درگیر می کند فضای داخلی و طراحی میز و صندلی ها و تزئینات خود دیوار ها در این مکان ها می باشد. این مجموعه ی عوامل هم می توانند مشتری را رد کنند. و هم جمع کننده ی مشتری باشند. وقتی می خواهیم یک فست فود بزرگ را طراحی داخلی نماییم. می خواهیم این مفهوم را به ذهن مشتری ها منتقل نماییم که این فست فود از امکانات زیاد تر و بهتری نسبت به فست فود های دیگر برخوردار می باشد.

یعنی به داشتن امکانات و محیطی آرام تاکید خواهیم داشت. در این میان حتی قرار دادن یک دستگاه آب سرد کن هم می تواند حاکی از این موضوع باشد. محیط ها خانوادگی تر هم نشان می دهیم.

نحوه ی طراحی فست فود های کوچک

در مورد طراحی فست فود های کوچک موضوع کمی فرق دارد. به این معنی که آن کانسپت و مفهومی را که در فست فود های بزرگ به مشتری ها القاء می نمودیم. تغییر می دهیم. در این حالت بیشتر کار ما بر روی جذاب تر نشان دادن محیط به بیننده می باشد. و نمی خواهیم امکانات یک محیط کوچک را به رخ او بکشیم. می خواهیم با چنین طرحی به او بگوییم این همان جای کوچک و به دور از دغدغه ای است که تا به حال به دنبال آن می گشتی. بنابر این در مورد نور پردازی محیط کمی خلاقیت بیشتر به خرج می دهیم. و رنگ محیط را دلباز تر نمایان می سازیم. تا مشتری سر ذوق بیاید.

ضمنا این مورد را در نظر خواهیم داشته نحوه ی نورپردازی و رنگ آمیزی ما می تواند حتی بر میزان ماندن مشتری و اشتهای او هم تاثیر خارق العاده ای را داشته باشد. همه ی این ها به کنار. می توانیم با نوع نور پردازی و رنگ آمیزی فضا را کمی بزرگ تر در نظر مشتری ها جلوه بدهیم. این رنگ آمیزی ها می تواند هم در دیوار ها جلوه نماید. و هم در مورد رنگ صندلی ها و خیلی چیز های دیگر. شاید در مورد فست فود های بزرگ تر بتوانیم طیف بیشتری از رنگ ها را به کار ببریم. اما وقتی نوبت به طراحی داخلی فست فود های کوچک می رسد. باید کمی دست به عصا تر عمل کنیم.

 باید همواره سعی داشته باشیم که یک حس رفع خستگی را هم در کنار اشتهای زیاد به مشتری القا نماییم. تا به این وسیله هر زمان که احساس تنش در ذهن خود نمود بلافاصله به یاد آمدن به این مکان بیوفتد.

کفپوش چوبی

تاثیر کفپوش در طراحی فست فود

یکی دیگر از مواردی که در طراحی چنین مکان هایی بسیار به چشم می آید طراحی و استفاده از کفپوش ها می باشد. این که از چه نوع کفپوشی برای چه مکانی استفاده می کنیم بسیار حائز اهمیت می باشد. در مورد استفاده از کفپوش ها می توانیم به دو مقوله ی فرهنگ و متریال های غالب محل. و یک مورد منحصر به فرد میزان فضا دقت کنیم. گاهی فرهنگ منطقه به شدت پذیرای مواد و متریال های طبیعی مانند کفپوش های نمای چوبی می باشد. مانند شمال کشور. می توان به جرات گفت که هر کس که به این منطقه قدم می گذارد. به دنبال یک مکان طبیعی و نچرال می گردد. پس استفاده از کفپوش های طرح چوب می تواند به شدت به حسن زیبایی این مکان ها بیفزاید.

از طرفی در مناطق دیگر ممکن است که کالچر و یا فرهنگ محل، طالب استفاده از مواد صنعتی تر به عنوان کفپوش باشد. متریالی به مانند سنگ مرمر. یا چیزی شبیه به آن. این تنها یک مثال است. متریال های غالب محل نیز خود شان به عنوان تابعی از فرهنگ محلی به حساب می آیند. در برخی از مکان ها استفاده از بتن بسیار رایج و مرسوم و پذیرفته است. پس می توان به راحتی در این مکان ها هم از طرح هایی شبیه به بتن استفاده نمود. در عین حال ممکن است همین طرح برای مکانی دیگر اصلا مناسب و پذیرفته نباشد. پارامتر میزان فضا به معنای کوچکی و یا بزرگی محل محسوب می گردد. وقتی محیط کوچک باشد به طبع ما اجازه نخواهیم داشت ریسک استفاده از کفپوش های طرح چوب را حتی به ذهن مان راه بدهیم.

در حالی که همین متریال در فضا های بزرگ تر خیلی هم انتخاب خوبی می تواند باشد. پس کمی بیشتر دقت کنیم.

تاثیر رنگ در طراحی فست فود

سبک های متفاوت ویژگی های مختلفی را هم می طلبند. سبک های مدرن، اسپورت و به روز، کلاسیک و غیره می توانند در نوع تلقی افراد از محیط بسیار تاثیر گذار باشند. وقتی از سبک طراحی کلاسیک در طراحی داخلی فست فود استفاده می کنیم. می خواهیم به مشتری حس آرامش و بازگشت به گذشته را هدیه بدهیم. و وقتی هم که از سبک مدرن برای طراحی داخلی فست فود ها بهره می بریم زنده بودن و امکانات را به آن ها منتقل می کنیم. این مهم است که ما نیاز به ورود به چه فضایی را داریم؟ آیا می خواهیم تنهایی و آرامش دوران گذشته را دوباره برای لحظاتی تجربه کنیم. یا این که به دنبال پویایی و گرفتن انرژی از محیط پیرامون خود هستیم. البته ممکن است تلفیقی از هر دوی این هیجانات در درون باشد.

یعنی سبک کلاسیک – مدرن. گاهی هم ممکن است بخواهیم به آینده برویم و مرز ها را بشکنیم. مشتریانی که غالبا در این نوع تفکر به سر می برند. و چنین چیزی را می خواهند، از سبک های پست مدرن استقبال بیشتری می کنند. بنابر این استفاده از سبک پست مدرن در طراحی داخلی فست فود می تواند نوعی احترام به خواست آن ها تلقی گردد. این سبک را می توان به خوبی در فست فود های تهران و دیگر کلان شهر های پر جمعیت به خوبی رعایت و اجراء نمود. زیرا مردم در این مناطق بیشتر در فکر گذر از مرز ها می باشند. اما ممکن است همین طرح برای یک شهر کوچک که مردمش تمایل خاصی به مدرنیته ندارند در حقیقت یک نوع سم به حساب بیاید. و باعث شود که مردم از چنین فست فودی فراری باشند.

پس در نظر گرفتن انواع سبک ها نیز می تواند بسیار مهم باشد.