بازسازی نمای ساختمان به دلایل متعددی ممکن است انجام گیرد. به دلیل اهمیت بسیار نمای ساختمان در زیبایی بصری و همچنین دید شهری انتخاب متریال مناسب و همچنین کیفیت آن بسیار مهم است.

اما در ابتدا تفاوت بین بازسازی و نوسازی را بررسی میکنیم:

شاید در دایره ی لغات ما و به دلیل وسعت کلمات و معانی مختلف، دقت زیادی در استفاده از کلمات هم معنی نشود. به همین دلیل نمی توان گفت که بازسازی و نوسازی بسیار متفاوتند. و معمولا به جای یکدیگر به کار می روند. اما به طور کلی بازسازی به عملیاتی گفته می شود که بر روی ساختمان به صورت گسترده انجام میشود و معمولا دارای مرحله تخریب می باشد. به همین دلیل هزینه ی بالاتری نیز دارد. به دلیل گسترده بودن عملیات طبیعتا زمان انجام گیری پروسه بازسازی بیشتر خواهد بود.

و اما نوسازی به عملیاتی گفته می شود که در آن بخشی از فضا و یا نما تعمیر یا اصلاح می گردد. بنابراین فقط به صورت محدود و با هزینه ی پایین تر انجام میشود و تخریب به حداقل میزان رسیده و زمان انجام پروژه نیز کاهش می یابد.

علل بازسازی نمای ساختمان

یکی از دلایل اصلی نیاز به بازسازی نمای ساختمان فرسودگی نماست. در صورت فرسودگی نما ظاهر ساختمان نازیبا می گردد. همچنین از ارزش کلی ساختمان کاسته می شود.

دلیل دیگر بازسازی نمای ساختمان خطر سقوط مصالح است. در صورت فرسوده شدن نمای ساختمان و یا کم شدن استحکام متریال استفاده شده در نمای ساختمان باید بازسازی انجام شود. تا برای رهگذران از معابر و همچنین ساکنین و … خطری ایجاد نشود.

در برخی از ساختمان ها به دلیل تغییر کاربری ساختمان از مسکونی به اداری و یا بالعکس نمای ساختمان نیز بهتر است تغییر کند تا متناسب با کاربری ساختمان باشد.

گاهی نیز ساکنین یک ساختمان مسکونی به دلیل دلزدگی از نما و زیبا نمودن نمای ساختمانشان تصمیم به بازسازی میگیرند و هزینه های آن را متقبل میگردند. زیرا همانطور که میدانید نمای ساختمان و ظاهر آن تاثیر مستقیمی بر هویت ساکنین از دید عموم دارد.بازسازی نمای ساختمان

مراحل بازسازی نما ساختمان

بازسازی نما شامل مراحلی است که به آن اشاره میکنیم:

مشاوره

بهتر است برای شروع هر کار از متخصصین این زمینه مشاوره های لازم را دریافت کنید. برای بازسازی نمای ساختمان نیز باید با طراح و معماری که در این زمنیه تخصص دارد صحبت کرده و تمامی شرایط لازم را بسنجید. شرکت معماری فرید-ارجمند می تواند مشاوره های تخصصی در این زمینه به شما ارائه دهد.

طراحی نما

پس از مشاوره و برای انجام بازسازی باید طراحی صورت گیرد. طراحی مشخص میکند که ظاهر نمای جدید و بازسازی شده به چه صورتی باشد. در طراحی باید این نکته مورد توجه قرار گیرد که ضوابط و شرایط نماسازی شهرداری در آن منطقه رعایت شود تا در هنگام اخذ مجوز های لازم مشکلی پیش نیاید.

انتخاب متریال نما

در انتخاب متریال برای نما در هنگام بازسازی باید چند نکته را در نظر داشت. اولین نکته میزان تغییر و نوع بازسازی است. در پروژه های نوسازی به دلیل تعمیر و یا اصلاح نما ساختمان معمولا متریال جدیدی اضافه نمی شود. نکته ی دوم امکان استفاده از متریال است. برای انتخاب مصالح و متریال مناسب باید امکان اجرای آن از لحاظ فنی وجود داشته باشد. سلیقه ی کارفرما و نوع کاربری ساختمان نیز در انتخاب متریال برای بازسازی نمای ساختمان موثر است . در نظر داشته باشید که تمامی انتخاب ها در نهایت در کمیته ی نما شهرداری بررسی و تایید و یا رد میگردند.

برآورد هزینه بازسازی

پس از مراحل بالا نوبت به برآورد هزینه های بازسازی نمای ساختمان می رسد. هزینه های طراحی و خرید متریال و اجرا در این مرحله محاسبه شده و به صورت ریز فاکتور به دست کارفرما میرسد.

اجرای بازسازی

در صورت انجام تمام مراحل بالا و تایید کارفرما اجرای بازسازی آغاز خواهد شد. و این مرحله آخرین مرحله از کار بازسازی نمای ساختمان است.

طراحی نمابازسازی نما سنگی :

نمای سنگی ساختمان با اینکه طرفداران بسیاری دارد اما پس از مدتی به دلیل وزن بالای سنگ و فرسودگی آن استحکام خود را از دست داده و شل می شود. و همین امر خطر سقوط مصالح از نما را در پی دارد. البته زمان فرسوده شدن نمای سنگی بستگی به نحوه ی اجرا و کیفیت اجرای آن دارد. برای بازسازی نمای سنگی ساختمان می توان با توجه به شرایط چند راه حل را انتخاب نمود. اولین راه سفت نمودن سنگ های شل شده ی نما با پیچ و رولپلاک می باشد. دومین راه تعویض سنگ های شکسته شده و یا ترک برداشته با سنگ مشابه و چسباندن آنها با ملات است. در آخرین مرحله در صورت عدم امکان نوسازی باید تخریب انجام گرفته و بازسازی کلی صورت گیرد.

برای اجرای نمای سنگی معمولا از سنگ های تراورتن، مرمر، گرانیت، سنگ آنتیک و … استفاده می شود. سنگ تراورتن به دلیل استحکام بالا بیشتر برای نمای ساختمان استفاده می شود. توجه داشته باشید که اب بندی صحیح و درز بندی درست باعث می شود تا سطح نمای ساختمان با کیفیت بیشتری اجرا شود و فرسوده شدن نما به تعویق می افتد.

بازسازی نمای آجری:

نمای آجری ساختمان نیز پس از مدتی دچار فرسودگی میگردد. فرسودگی آجر به چند صورت ممکن است صورت گیرد. شوره زدن آجر به دلیل استفاده از نوع نامناسب و نامرغوب آجر که در مقابل رطوبت شوره میزند. کثیف شدن آجرها که معمولا با شستشو از بین میرود. شل شدن و ترک برداشتن آجرها.

به همین منظور می توان آجرهای نما را شستشو داد و بندکشی آن را ترمیم نمود. سطوحی که دچار ریزش و ترک شده اند را جایگزین نمود و به سادگی نمای آجری ساختمان را ترمیم نمود. اگر میزان فرسودگی نمای آجری زیاد باشد به ناچار باید به صورت کلی بازسازی نمود.

بازسازی انواع نمای خشک:

انواع نمای خشک ساختمانی مانند نمای کامپوزیت، کرتین وال و … بازسازی راحتی دارند. و بدون آسیب دیدن سایر نقاط می توان تنها یک قسمت را نوسازی و ترمیم نمود. تنوع رنگی و سرعت اجرای کار بالا بوده و زیرسازی کار به راحتی انجام می پذیرد. همچنین این متریال در مقابل اشعه uv و تغییرات آب و هوایی مقاوم است و طول عمر بالایی نسبت به سایر متریال طراحی نما دارد. به همین منظور بیشتر طراحان و مهندسان برای بازسازی نمای ساختمان های تجاری و اداری سیستم ساخت و ساز نمای خشک را پیشنهاد میدهند.

بازسازی نمای رنگ شده:

برای نماهای ساختمان هایی که از پیش رنگ شده است می توانید متریال جایگزین کنید. اما در صورتی که به هر دلیل امکان جایگزین نمودن متریال به جای رنگ نباشد باید نمای ساختمان را دوباره رنگ نمود. رنگ های مخصوص نمای ساختمان مقاوم بوده و تا حدودی نیز نقش عایق را ایفا می نمایند. پیشنهاد ما برای انتخاب رنگ نمای ساختمان ترجیحا رنگ هایی است که مدت زمان بیشتر بتواند در مقابل آلودگی دوام بیاورد. همچنین آلودگی را کمتر مشخص کند. این نکته را در نظر داشته باشید که شما هر رنگی که برای نمای ساختمان انتخاب کنید در طول مدت زمان دچار تغییر شده و به زیبایی روز اول نخواهد بود.

بازسازی نمای انواع ساختمان

بازسازی نما ویلایینمای ویلایی

نمای ساختمان های ویلایی ممکن است بسیار دیرتر نیاز به بازسازی داشته باشند. زیرا عامل تغییر کاربری و همچنین زیبایی بصری شهری شامل حال آنها نمی شود. همچنین به دلیل اینکه ضوابط شهرداری معمولا شامل حال آنها نمی شود می توان با متریال جدید تری انها را ساخت تا کیفیت و مقاومت بالاتری داشته باشند و طول عمر نما افزایش یابد. اما اگر ویلا نیاز به بازسازی نما داشته باشد باید به کیفی متریال انتخابی توجه داشت. همچنین گروه اجرایی قابل اعتماد نیز برای بازسازی نمای ساختمان های ویلایی باید مد نظر قرار گیرد.

نما مسکونی

برای بازسازی نمای ساختمان های مسکونی همانطور که در ابتدای مقاله به آن پرداختیم باید مراحل خاصی طی شود و در حین انجام این مراحل بهترین گزینه ها برای متریال نما انتخاب شود. از نمای مسکونی مناسب با احتساب قیمت معقول می توان به نماهای ترکیبی از آجر و سنگ و ترموود اشاره کرد.

نما اداری و تجاری

نماهای اداری و تجاری با هزینه های مناسب نماهای کامپوزیتی هستند. کامپوزیت به دلیل سرعت اجرای بالا و طول عمر بالا می تواند محصولی مناسب برای نمای ساختمان های اداری و تجاری باشد.

برای بازسازی نمای ساختمان ها بهتر است از گزینه ی کمک و مشاوره حرفه ای استفاده کنید. تیم حرفه ای فرید-ارجمند می تواند شما را به بهترین شکل راهنمایی کند.