در مجموعه ای از مقالات قصد داریم تا هربار با بررسی معماری بناهای شگفت انگیز و به یادماندنی در کنار شما باشیم. بناهایی که نام آنها را حتما شنیده اید. اما از معماری آنها چه میدانید؟ از طراح هر یک ازبناها و فضاهای ایجاد شده در هر بنا اطلاعاتی دارید؟

در بسیاری از شهرها و کشورهای جهان بناهایی وجود دارند که معماری منحصر به فردی داشته و داستان های خاصی پشت آن است. طراحانی که در طول سالهای بسیار و با زحمت ساختمان های کم نظیری طراحی کردند و نام آنها بر سر زبانها مانده است.

با فرید-ارجمند همراه باشید تا سه بنای تاج محل، مرکز فرهنگی حیدر علی اف و تالار اپرای سیدنی را بررسی کنیم.

معماری تاج محلتاج محل

بنای معروف تاج محل در هند و به دستور شاه جهان ساخته شد. این بنا اکنون یکی از عجایب هفتگانه جهان محسوب می شود . زیبایی وصف ناپذیری دارد. شاه جهان این بنا را به یادبود از همسرش ممتاز محل که ایرانی بود ساخت. ساخت تاج محل در سال ۱۶۳۲ و یکسال پس از مرگ همسر شاه جهان آغاز شد و ۲۲ سال به طول انجامید. این بنا یکی از گران ترین بناهای ساخته شده در زمان خود و در زمان حال حاضر نیز محسوب می گردد.

معماری تاج محل

تاج محل بنای سفیدی که با سنگ مرمر یکدست ساخته شده است مانند جواهری میدرخشد. این بنا از سه طرف با دیواره های قرمز محصور شده است. سنگ های سفید مرمر از کشورهای چین، تبت، راجستان و افغانستان به وسیله هزاران فیل و شتر به هندوستان آورده شده است. در میان سنگ های مرمر نیز از هزاران سنگ قیمتی استفاده شده است که خود در بالا بردن هزینه های ساخت این بنا نقش دارند.

تاج محل یکی از قرینه ترین بناهای ساخته شده در دنیاست. چهارگوشه این بنا به صورت کاملا متقارن ساخته شده است. تنها در ابعاد مقبره ها و در قسمت داخلی این تقارن را نمی توان یافت.

تاج محل از چند بخش مسجد، مقبره، باغ، مهمانخانه، ورودی و موزه تشکیل شده است. قسمت های مختلف این بنا دارای خوش نویسی اشعار و آیات می باشد. همچنین در قسمت باغ این بنا، ترکیبی از چهار باغ ایرانی وجود دارد. سبک تاج محل بسیار نزدیک به سبک ایرانی بوده است زیرا همسر شاه جهان ایرانی بود.

رنگ بنای تاج محل در طول روز به دلیل بازتاب نور بر روی سنگ های مرمرین سفید تغییر میکند. صورتی ، سفید و طلایی طیف های رنگی این بنا در شبانه روز می باشد.

تاج محل نتیجه مهندسی و طراحی معماران و نقاشان بسیاری از آن دوره است. بنابراین جای تعجب ندارد اگر به عنوان یکی از عجایب ۷گانه جهان شناخته شده است.

مرکز حیدر علی افمرکز فرهنگی حیدر علی اف (علیف)

مرکز حیدر علی اف در باکو یکی از مراکز فرهنگی و گردشگری جمهوری آذربایجان است. بنای این مجموعه توسط زاها حدید طراحی و ساخته شد و در این امر پاتریک شوماخر نیز همکاری نمود. این ساختمان دارای ۸ طبقه می باشد که بخش های مختلفی را در بر گرفته است.

کانسپت معماری مرکز حیدر علیف

ساختمان طراحی شده نمادی از پست مدرنیسم است. پیوستگی خطوط و انحنای آنها در طراحی این بنا نشان دهنده یک هماهنگی و یکرنگی با وجود تفاوت هاست. خطوطی که به صوزت صعودی و نزولی در طراحی این ساختمان ترسیم شده اند نشان دهنده پایداری انرژی هستند.

طراحی این بنا به گونه ای انجام شده است تا سیالیت فضا حفظ شود. خطوط شکسته و منقطع در هیچ کجای ساختمان مشاهده نمی شود . همچنین از توپوگرافی موجود در طراحی بهره گرفته شده و بدون ایجاد برش های منقطع بازدید کنندگان به سطوح مختلف این ساختمان دسترسی دارند. شیب طبیعی زمین در این طراحی حفظ شده و مورد استفاده بهینه قرار گرفته است.

بخش های مختلف مرکز حیدر علی اف

  1. موزه
  2. آمفی تئاتر ها
  3. سالن های نمایشگاهی
  4. کلکسیون خودرو های کلاسیک
  5. کتابخانه
  6. بخش تجاری
  7. بخش فعالیت کودکان
  8. اتاق های جلسه
  9. اتاق شبکه و سرور

و ….

از قسمت های اصلی این ساختمان می توان به موزه اشاره کرد. در این موزه تاریخچه باکو و آذربایجان و ریاست جمهوری آن به چشم میخورد.

در بخش آمفی تئاتر ها که خود به ۴ قسمت تقسیم می شود. زیباترین و بزرگترین آمفی تئاتر مجموعه وجود دارد که برای ۹۶۰ نفر ظرفیت دارد. این فشا برای اجرای برنامه ها و کنسرت های بسیاری مورد استفاده قرار گرفته شده است. ظرافت طراحی به گونه ای است که در ساخت این فضا از چوب بلوط استفاده شده تا صدا به خوبی و به طور واضح در سالن پخش شود.

سالن های نمایشگاهی آثار برترین نقاشان و هنرمندان را در خود جای داده است. برخی از این نمایشگاه ها به صورت دائمی و برخی دیگر به صورت موقت در این سالن ها برپا می شوند.

در طبقه سوم پارکینگ مجموعه نیز کلکسیونی از خودروهای کلاسیک و کمیاب را مشاهده خواهید کرد. این کلکسیون به صورت دائمی دایر است.

خانه اپرای سیدنیتالار اپرای سیدنی

خانه اپرای سیدنی در مساحتی نزدیک به ۶۰۰۰ هکتار و در استرالیا (سیدنی) ساخته شده است. خانه اپرای سیدنی در سال ۲۰۰۷ در یونسکو به ثبت رسید. تالار اپرای سیدنی یکی از بهترین مکان های دنیا برای اجرای هنرهای نمایشی می باشد. طراحی این بنا را معمار دانمارکی یورن اتزون انجام داده است.

کانسپت طراحی تالار اپرای سیدنی

معمار در این طراحی قصد داشته تا تلفیقی از موج های دریا و بادبان های کشتی را به یاد آورد. نزدیک بودن این تالار به دریا موجب شده تا طراح بخواهد بنا با دریا ترکیب شود و عضوی جدا از سایت نباشد. همچنین یکی دیگر از امتیازات مثبت برای این طراحی خط آسمان آن است. در فضایی که تمام ساختمان به صورت واحد و در کنار دریا بدون مزاحمت قابل دید است طراحی این بنا به صورت شاهکار بوده است.

خانه اپرای سیدنی دارای سالن های متعدد برای تمرین نمایش، سالن های اصلی برای اجرا و رستوران های لوکس و مراکز تجاری می باشد.

در طراحی داخلی و پوسته ی خارجی این بنا از عنصر ریتم و تکرار استفاده شده است. تکرار پوسته های بیرونی و تکرار خطوط درونی هر دو در طراحی این بنا به چشم میخورد.

نکته جالب در ساخت این بنا استفاده از متریال های سنگین می باشد . در ساخت این بنا از یک میلیون و پنجاه و شش هزار قطعه سنگ گرانیت سوئدی استفاده شده است که تنها مربوط به پوسته ی سقف آن می باشد. همچنین قطعات بتنی بزرگ به کار رفته پوشیده از کاشی های سوئدی و شیشه های بسیار موجب شده تا این بنا بسیار خاص باشد.