نمای ساختمان و طراحی آن بخش بسیار مهمی از طراحی معماری می باشد. در طراحی نمای ساختمان علاوه بر قوانین و مقررات ملی ساختمانسازی و همچنین قوانین شهرداری مواردی است که طراح می تواند به صورت سلیقه ای و بسته به شرایط عمل کند.

انتخاب رنگ در نمای ساختمان نیز تا حدودی وابسته به انتخاب متریال طراح می باشد. امروزه در کلان شهری مانند تهران که قدم میزنیم انواع نماهای رومی، نمای کلاسیک، نمای مدرن و … را مشاهده می کنیم. که از ترکیب متریال های متنوعی ساخته شده اند. همچنین دارای پالت رنگی مخصوص به خود نیز هستند.

در این مقاله سعی داریم به انتخاب رنگ مناسب و تاثیرات هر رنگ در نمای ساختمان بپردازیم.

تاثیر رنگ در معماریتاثیر اقلیم منطقه بر انتخاب رنگ

هر رنگ خاصیت و ویژگی های مخصوص به خود را دارد. از لحاظ روانشناسی رنگ در معماری تاثیراتی بر روحیه افراد میگذارد. اما از لحاظ فیزیکی هر رنگ دارای ویژگی هایی است. به طور مثال رنگ های تیره جاذب گرما هستند. رنگ های روشن منعکس کننده نور هستند. بنابراین در اقلیم های سردسیر رنگ های تیره بیشتر در نمای ساختمان مورد استفاده قرار میگیرند تا نور و گرمای خورشید را جذب کنند. بدین صورت در مصرف انرژی ساختمان نیز صرفه جویی می شود.

در هر اقلیم با توجه به میزان تابش خورشید، میزان بارش و رطوبت و وزش باد متریال مناسب برای ساختمان ها می توان انتخاب نمود. بارش و اشعه خورشید دو عاملی هستند که در فرسایش نمای ساختمان به شدت تاثیرگذارند. بنابراین می بایست در هر منطقه با توجه به شرایط جوی متریال مناسب ساختمان را تهیه نمود.

انواع متریال نمای ساختمان

متریال های متنوعی در نمای ساختمان ها به کار می روند. در مباحث قبلی به طور کامل در رابطه با انواع متریال های نمای ساختمان صحبت نموده ایم. اما بهتر است به بررسی رنگ در گونه های مختلف متریال بپردازیم.

متریال ها از لحاظ رنگی تنوع زیادی دارند. حتی سیمان که گچ نیز که محدودیت در آن بسیار زیاد است با رنگ های ساختمانی امکان تغییر رنگ را دارند. ترموود برای نمای ساختمان طیف رنگی مخصوص به خود را دارد. با انواع سنگ های نما نیز آشنا هستید. فایبرسمنت، شیشه های نما و … نیز خود دارای خانواده ی رنگی هستند. پس طراحی نمای ساختمان و انتخاب رنگ در آن برای طراح با محدودیت مواجه نخواهد شد.

قوانین شهرداری و مقررات ملی ساختمان

در کلان شهرها شهرداری هر منطقه با توجه به بافت شهری و اهمیت زیبایی بصری بافت هر شهر، به تعیین پالت رنگی در هر منطقه می پردازد. اگر طراح در روند طراحی نمای ساختمان از این قوانین اطلاعی نداشته باشد طرح مورد نظر به راحتی تایید نمی شود. کمیته ی نما در هر منطقه با توجه به قواعد و قوانین طرح ها را بررسی نموده و آن را تایید می نماید.

در شهرهای کوچک شاید به صورت منطقه ای این قوانین رعایت نشود. اما به صورت کلی در شهر نماهای نامتعارف اجازه ساخت نخواهند داشت.

اهمیت شستشو نمای ساختمان

رنگ نمای هر بنا باید دارای ویژگی هایی باشد. در نمای ساختمان می بایست از متریال های ضد آب و قابل شستشو استفاده شود. زیرا شستشوی نما در طی سال های آتی اجتناب ناپذیر است. متریال هایی مانند سنگ در مقابل آب مقاومند. اما در رابطه با نماهایی که رنگ می شوند، می بایست از رنگ های قابل شستشو و با چسبندگی بالا استفاده نمود. تا ماندگاری بیشتری داشته باشد. همچنین رنگ نمای بنا می بایست ایرادات و ترک های ساختمان را بپوشاند و به ماندگاری و طول عمر نمای ساختمان بیافزاید.

رنگ تیره در نماانتخاب رنگ در نمای ساختمان

طراح نمای ساختمان باید در انتخاب پالت رنگی نمای ساختمان علاوه بر قوانین و مقررات به عوامل زیر توجه کند:

  1. استفاده از متریال ها و رنگ های همخوان و ایجاد پالت رنگی زیبا در نمای ساختمان
  2. استفاده از متریال ها و رنگ های مقاوم
  3. استفاده از رنگ های قابل شستشو در ساختمان هایی که پوشش رنگی پوشش نهایی آن است.
  4. استفاده از رنگ هایی که مواد شیمیایی کمتری دارند و با محیط زیست سازگارند.
  5. استفاده از متریال نما با رنگ مناسب برای شهرهایی که آلودگی زیادی دارند و جلوگیری از چرک شدن نما در کوتاه مدت.

رنگ نمای ساختمان و تاثیر آن در فروش ملک

یکی از مواردی که شاید به ان دقت کافی نشود اهمیت فروش واحد های ساختمانی است. به طور کلی ممکن است تعداد افرادی که به صورت شخصی ملکی را طراحی می کنند و در نهایت کاربر ملک نیز خود هستند بسیار کمتر از افرادی باشد که ملک ها و ساختمان های آپارتمانی را میخرند.

در زمینه ی اپارتمان ها نیز طراح نمی تواند با توجه به سلیقه ی هر فرد نمایی جداگانه طراحی نماید. بنابراین طراح و معمار باید به گونه ای نمای ساختمان را طراحی نماید که در نگاه اول در دید مشتری ساختمان زیبا جلوه نماید. این امر به تنهایی می تواند در فروش یک ملک بسیار تاثیرگذار باشد.

فرقی نمی کند که شما برای طراحی نمای ساختمان خود از سنگ، ترموود، شیشه، سیمان و یا هر متریال دیگری استفاده کرده باشید. اگر پالت رنگی خوبی نداشته باشد از زیبایی محروم خواهد بود.

نتیجه گیری

نمای ساختمان، اولویت طراحی هر بنایی است. انتخاب طرح، انتخاب متریال، انتخاب رنگ و هرگونه جزئیات در نمای ساختمان می تواند دیدگاه افراد را به آن بنا تغییر دهد. شاید معماری داخلی و نقشه ی کلی ساختمان بسیار استاندارد باشد. اما یک نمای نادرست و نازیبا می تواند کاری کند که افراد حتی علاقه ی خود را به بازدید از داخل بنا از دست بدهند.

بنابراین بهتر است طراحی نمای ساختمان خود را به دست معمارانی متخصص بسپارید. شرکت معماری فرید-ارجمند می تواند در زمینه طراحی انواع نمای ساختمان به بهترین شکل و به طور تخصصی شما را یاری کند.