طراحی نمای ساختمان با متریال های نوین

طراحی نمای ساختمان با استفاده از متریال های متنوعی صورت میگیرد. متریال های شناخته شده مانند سنگ، ترموود، آجر، شیشه های مخصوص و … در بسیاری از نماهای امروزی استفاده می شوند. و تقریبا از جمله متریالی هستند که همه معماران با آن آشنایی دارند.

اما طراحی نما ساختمان گاهی برای شخصی خاص و یا پروژه ای متفاوت صورت میگیرد. در این صورت باید از متریال های روز بهره گرفت. زیرا مصالح موجود در بازار برای ساخت پروژه های خاص کافی نیستند. یکی دیگر از دلایلی که نیاز به استفاده از متریال های نوین در نمای ساختمان را بیشتر میکند ضعف متریال های موجود است.

هر محصول و مصالحی که وارد دنیای صنعت و معماری می گردد، در صورت تایید به تدریج جایگزین متریال های قدیمی تر میگردد. همین امر ضرورت پیشگام شدن و استفاده از متریال های نوین در سطوح مختلف به خصوص در طراحی نمای ساختمان را یادآور می گردد.

متریال های نوین و طراحی نمای مدرن

همانطور که میدانید طراحی نمای ساختمان یکی از مهم ترین قسمت های طراحی می باشد. زیرا تمام کننده کار و ظاهر ساختمان است. اولین چیزی که در یک ساختمان جلب توجه می نماید نمای بیرونی آن بوده و همین امر موجب شده تا برای طراحی نمای مدرن دست طراح و معمار باز است. به راحتی می تواند با الگوهای طراحی مدرن خلاقانه طراحی نماید. بنابراین متریال های نوین جایگاه خود را به راحتی در سبک مدرن باز می کنند. اما در سبک کلاسیک و برای طراحی نمای رومی، محدودیت های سبک و متریال به طراح اجازه نمیدهد تا بتواند به راحتی از محصولات جدید در نمای ساختمان استفاده نماید. مگراینکه محصولی به طور خاص برای سبک کلاسیک ساخته شده باشد.

متریال های نوین معماری را در زیر اشاره خواهیم کرد:

  1. طراحی نمای ساختمانپنل های دینامیک

پنل های دینامیک یکی از محصولاتی هستند که امروزه بیشتر شناخته شده اند و در پروژه های معماری برون مرزی نمونه های متعددی می توان از یافت. اما متاسفانه در داخل ایران هنوز قابلیت ساخت و ایجاد این نماهای هوشمند به طور پیشرفته وجود ندارد.

پنل های دینامیک، پنل هایی هستند که می توانند به نور خورشید، آلودگی و … واکنش نشان دهند. و از این طریق بر الگوی مصرف انرژی در ساختمان تاثیر بگذارند.

طراحی پنل های دینامیکی برای نمای ساختمان به نحوی صورت میگیرد که در زمان تابش مستقیم خورشید در فصل گرما با تغییر شکل و یا زاویه می توانند مانع از ورود گرما به داخل ساختمان شوند و در مصرف انرژی برای خنک نگه داشتن ساختمان صرفه جویی کنند. همچنین در فصل سرما می توانند با تغییر شکل از خروج گرمای داخلی ساختمان جلوگیری کنند.

به این ترتیب طراحی نمای ساختمان با پنل های دینامیک و یا هوشمند قدمی در راه معماری پایدار خواهد بود.

  1. نمای ساختماناسترچ متال

استرچ متال از ورق های فلزی با خاصیت گالوانیزه تحت فشار در دستگاه ها و با الگویی خاص تولید می شود. این نما به عنوان پوسته ای پیوسته و معمولا به عنوان پوسته ی دوم نمای ساختمان استفاده می شود.

طرح های متنوع و قابلیت رنگ پذیری این متریال در طراحی نمای ساختمان به معمار این اجازه را میدهد تا به راحتی انتخاب نماید. طول عمر این نما بالا بوده و نیاز به تعویض ندارد. پس یکی از مولفه های متریال مناسب برای طراحی نمای ساختمان را داراست. این متریال را به عنوان پوشش دوم بر روی نماهای شیشه ای و کرتین وال ها می توان اجرا نمود که باعث افزایش امنیت و محافظت از نما میگردد.

همچنین طرح های متنوع آن قابلیت تغییر زاویه نور خورشید را دارد که به واسطه آن می توان نور را به صورت کنترل شده تری وارد فضا نمود.

  1. بتن شفاف

در رابطه با بتن شفاف و ترکیبات آن در مقالات گذشته صحبت کردیم. از این متریال به عنوان نماهای مدرن می توان استفاده کرد. در طراحی نمای ساختمان های مدرن و پست مدرن از بتن اکسپوز استفاده فراوانی می شود. حال متصور شوید که به جای بتن اکسپوز بتوان از بتن شفاف برای ساختمان های تجاری استفاده نمود. عبور و مرور و مکث هر نفر در ساختمان که فاصله ی کمی با جداره ها داشته باشد می تواند طرحی جدید به وجود بیاورد.

  1. فرم وال های گرافیکی

این متریال به صورت اشکال مختلف هندسی به گونه ای طراحی و تولید می شود که هر قطعه آن بتواند با کنار یکدیگر قرار گرفتن شکلی متفاوت بسازد. این مسئله موجب می شود تا برای طراحی نماهای متفاوت با این محصول خلاقیت به کار گرفته شود. و شما تنها با یک محصول برای نما می توانید اشکال گوناگونی تولید نمایید.

رویه این پانل ها پوشیده شده از فولاد بوده و داخل آن فوم کار شده است. وجود فولاد باعث طول عمر و مقاومت نمای ساختمان می شود. و فوم داخلی آن عایق حرارتی ساختمان می گردد. به این ترتیب این محصول می تواند به کاهش مصرف انرژی کمک نماید.

طراحی نمای ساختمان های کلاسیک

طراحی نمای رومیساختمان های کلاسیک به چند دسته تقسیم می شوند. نماهای کلاسیک با سبک های متنوع ساخته می شوند. از محبوب ترین این نماها ،نمای رومی و نمای نیمه رومی است. اما متریال های نوین چند درصد برای طراحی نمای کلاسیک مناسب است؟

متریال های نام برده شده در بالا به صورت کلی برای نماهای کلاسیک و نمای رومی نامناسبند. المان های نماهای رومی مانند ستون ها و سر ستون ها، سردر نمای رومی، تزئینات نما و … با متریال های بالا سازگاری ندارند و قابل ساخت نیستند.

متریال های جدیدی در معماری داخلی به وجود آمده اند که ابزار های پیش ساخته گچبری نامیده می شوند. این محصول برای دکوراسیون داخلی به سبک کلاسیک بسیار مناسب بوده و به سادگی قابل اجراست.

همین محصولات امروزه در حال بهبود یافتن هستند به طوری که بتوان از آنها در نمای خارجی ساختمان استفاده کرد. تصور کنید تمام المان های مورد نیاز برای طراحی نمای ساختمان به سبک رومی را داشته باشید. این امر به ساخت نمای ساختمان به سبک رومی سرعت می بخشد.

کلام آخر

متریال هایی که روز به روز وارد بازار معماری می شوند، دارای ویژگی های جدیدی نیز هستند. که همین ویژگی ها موجب پیشرفت معماری و طراحی و همچنین بالا رفتن کیفیت ساختمان سازی می گردند.

ساختمان ها روز به روز با طراحی های متفاوت تری ساخته می شوند و این طراحی ها نیاز به متریال های به روز نیز دارد تا آنها را خاص نماید. پس وظیفه هر معمار و طراح شناخت کامل متریال ها و استفاده درست از آنها می باشد.

شرکت معماری فرید-ارجمند در امر طراحی و اجرای نمای ساختمانی با کارشناسانی مجرب در خدمت شماست تا خاص ترین طراحی ها و بهترین اجرا را به شما هدیه دهد.