طراحی آشپزخانه با پلان باز  از مواردی است که بسیار باید به آن توجه کرد. آشپزخانه قلب یک خانه محسوب می شود. بنابراین طراحی آن باید به گونه ای منحصر به فرد با دقت خاص باشد. زیبایی در کنار عملکرد در طراحی یک آشپزخانه نشان از طراحی درست میدهد.

با فرید-ارجمند همراه باشید تا طراحی آشپزخانه با پلان باز را بررسی کنیم:

طراحی آشپزخانه اوپنپلان باز چیست؟

پلان باز یا همان آشپزخانه های اوپن مد نظر ماست. یعنی محدوده ی آشپزخانه با هیچ دیواری محصور نشده باشد. پلان های خانه های قدیمی با دیوارهای جداکننده ی بسیاری همراه بود. تمام فضاهای کوچک و بزرگ با جداره ها از یکدیگر جدا شده بود. یکی از دلایل آن فرهنگ و سنت در ایران است. فرهنگ اندرونی و بیرونی که تا سالیان دراز در خانه ها، فضای اندرونی مخصوص بانوان بود و محفوظ نگه داشته می شد. این فرهنگ بعدها به صورت جداره هایی برای هر فضا در آپارتمان ها و خانه ها در نظر گرفته شد.

پس از مدتی، با وارد شدن فرهنگ غربی و مدرن به فضاهای ایرانی، فضاهایی با پلان باز به خانه ها اضافه شد. که از جمله ی آن می توان به آشپزخانه اوپن اشاره نمود. یکی دیگر از دلایل مهمی که توانست این فرهنگ را در ایران و به خصوص در کلان شهرهایی مانند تهران حاکم کند، ازدیاد جمعیت و بالا رفتن قیمت ملک و در نتیجه کوچکتر شدن خانه ها است. با کوچکتر شدن متراژ خانه ها جدا کردن هر فضا به صورت مجزا با دیوار عملا ناممکن و نا خوشایند است. پس با ادغام برخی از فضاها و استفاده از پلان باز می توان به خانه ها سامان بخشید.

طراحی آشپزخانه با پلان باز به چند روش صورت میگیرد

  • آشپزخانه با پلان خطی
  • آشپزخانه با پلان L
  • آشپزخانه با پلان U
  • آشپزخانه با جزیره

در تمام طراحی ها باید به این نکته توجه کرد که به صورت تقریبی محل قرار گیری سه عنصر مهم گاز، یخچال، سینک می بایست از مثلث طلایی پیروی نماید.

نکات مهم در طراحی آشپزخانه با پلان باز

در طراحی هر یک از اشکال گفته شده در بالا، محل قرارگیری نورگیر و پنجره در پلان اهمیت دارد. محل پنجره و تهویه هوا نباید به گاز نزدیک باشد و موجب پخش شدن و یا خاموش شدن شعله های گاز شود.

فضای ذخیره سازی در آشپزخانه های پلان باز اهمیت دارد. زیرا مقدار زیادی از فضای کابینت های دیواری ردیف بالا با اوپن شدن آشپزخانه از دست می رود. بنابراین نباید از ایجاد فضای ذخیره سازی کاربردی در آشپزخانه ها غافل شد.

پلان شما آزاد است اما بهتر از مرز آشپزخانه و فضای نشیمن خانه مشخص باشد. این مرز را می توان با تفاوت در کفسازی، تفاوت در رنگ و یا … در طراحی نمایش داد.

تهویه درست در آشپزخانه هایی با پلان باز بسیار اهمیت دارد. بوی پخت و پز در خانه نباید به صورت غالب بر اتمسفر خانه چیره شود. بنابراین استفاده از هود مناسب برای آشپزخانه و تهویه بالا در اولویت قرار دارد.

میز و محدوده کار، در آشپزخانه اهمیت زیادی دارد. نباید با کوچک کردن آشپزخانه و ادغام آن با نشیمن فضای کار به حدی محدود شود که عملکرد آشپزخانه با نقص همراه شود.

طراحی آشپزخانه با پلان باز می بایست با سبک دکوراسیون خانه همخوانی داشته باشد. وقتی از پلان باز و آشپزخانه های اوپن صحبت میکنیم باید این نکته را در نظر بگیریم که تمیزی، ظرافت، سبک و رنگ در این طراحی بسیار بیشتر از قبل اهمیت دارد. زیرا فضای خانه و آشپزخانه به صورت یکپارچه به چشم می آید.

مزایای آشپزخانه با پلان باز

از مزایای طراحی آشپزخانه های اوپن، دلباز تر شدن فضای خانه است. به خصوص در خانه های کوچک طراحی آشپزخانه با پلان باز بسیار کمک کننده خواهد بود.

فرد می تواند در آشپزخانه به صورت چند عملکردی باشد. به این گونه که در هنگام کار در آشپزخانه از تلویزیون و سایر امکانات در نشیمن نیز بهره مند گردد.

همچنین برای افرادی که بچه هایکوچک دارند، مراقبت از فرزند در هنگام کار در آشپزخانه بسیار اهمیت دارد. آشپزخانه اوپن کمک میکند تا فضای بازی کودک در نشیمن را به صورت کامل مد نظر داشته باشید.

معایب آشپزخانه با پلان باز

از معایب این گونه طراحی می توان به انتقال سر و صدا به نشیمن و ایجاد آلودگی سوتی در نشیمن اشاره کرد.

همچنین هرگونه بهم ریختگی در آشپزخانه با پلان باز موجب می شود تا فضای مهمان و یا نشیمن شما و به صورت کلی ، کل خانه بهم ریخته و کثیف دیده شود. همچنین بوی پخت و پز به آسانی در خانه پخش می شود.

طراحی داخلی آشپزخانهایده هایی برای طراحی آشپزخانه

در خانه های ویلایی و یا آپارتمان هایی بزرگتر برای حل مشکلات و معایب طراحی آشپزخانه های با پلان آزاد، فضای آشپزخانه را به دو قسمت تمیز و کثیف تقسیم میکنند. فضای تمیز همان آشپزخانه با پلان باز خواهد بود و فضای کثیف، ایجاد یک فضای کوچکتر اما با دیواره است که پخت و پز اصلی در آن صورت میگیرد. همین امر موجب می شود تا معایب گفته شده در بالا به طور عمده ای از بین رود.

برای طراحی آشپزخانه با پلان باز می توان از قفسه های نیمه باز و یا لوور های چوبی نیز کمک گرفت. به این ترتیب شما آشپزخانه اوپن خواهید داشت اما با فضایی کمی پوشیده تر برای راحتی و عملکرد بیشتر.

در طراحی آشپزخانه های اوپن به خصوص آشپزخانه های L شکل می توان از میز نهارخوری به عنوان مرز بین آشپزخانه و نشیمن استفاده کرد. به این ترتیب هم فضای خانه دلچسب تر خواهد شد هم ترکیب بندی فضاها کمی سامان داده می شود.

نقطه کانونی در طراحی آشپزخانه

برای طراحی آشپزخانه، می توان در سبک های روستیک و کلاسیک نقطه ی کانونی در نظر گرفت. یک جزیره، یک دکور خاص، یک چراغ و … می تواند در آشپزخانه نقش نقطه ی کانونی را داشته باشد. این کار چشم و ذهن مخاطب را به خود جلب می نماید. و حتی اگر در سایر نقاط آشپزخانه ناهماهنگی وجود داشته باشد نیز کمتر به دید بیننده خواهد آمد. این کار برای طراحان به عنوان یک چراغ روشن در طراحی هر فضا به کار می آید. در سبک های مینیمال و مدرن ایجاد نقطه کانونی عملا امکان پذیر نخواهد بود.

کلام آخر

برای طراحی آشپزخانه با پلان باز بهتر است از متخصصین و معماران کمک بخواهید. این امر موجب زیباتر شدن و همچنین بهبود عملکرد در خانه ی شما خواهد شد. کارشناسان ما در شرکت فرید-ارجمند می توانند شما را در امر معماری و دکوراسیون داخلی یاری دهند.