طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی از استانداردها و قوانینی پیروی میکند که با طراحی فضاهای مسکونی و اداری تفاوت بسیاری دارد. برای طراحی فضاهای پزشکی و کلینیکال باید با استانداردهای بهداشتی و دستگاه های پزشکی تا حدودی آشنا باشیم.

به طور مثال اگر شما برای یک کلینیک دندانپزشکی طرحی را ارائه دهید اما به الزامات نصب و قرارگیری یونیت دندانپزشکی توجه نکنید طرح شما ناکارآمد و غیر قابل اجراست.

طراحی داخلیاصول کلی طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی

در ابتدای طراحی هر فضا شما باید پتانسیل های موجود و باید و نباید های طراحی هر بخش را در نظر داشته باشید و دیاگرامی را تهیه کنید که به شما در انتخاب طرح اولیه کمک کند. برای یک مطب دندانپزشکی دو مورد اصلی باید مورد توجه طراح قرار گیرد.

  1. الزامات بهداشتی

در یک مطب دندانپزشکی شما چند قسمت اصلی خواهید داشت. فضایی برای انتظار مراجعه کنندگان، کانتر منشی و اتاق پزشک. و همچنین چندین قسمت ضروری مانند فضای سرویس بهداشتی و فضای استراحت و آبدارخانه.

در یک کلینیک یا مطب دندانپزشکی فضایی که الزاما باید آنتی باکتریال و قابل شستشو و ضد عفونی کردن باشد فضای اتاق پزشک و یونیت دندانپزشکی می باشد. به همین دلیل طراح باید دقت نموده و از انواع متریال های قابل شستشو و ضد عفونی برای طراحی اتاق دندانپزشکی استفاده نماید. همچنین فضای عمومی نیز نباید در مرحله ی دوم باید قابل شستشو باشد به خصوص کفپوش فضای انتظار. کف کلینیک دندانپزشکی نیز باید به راحتی قابل شستشو باشد.

  1. دستگاه ها و نحوه ی قرار گیری و نصب آنها

به طور کلی تمامی تجهیزاتی که قرار است در کلینیک دندانپزشکی قرار گیرد و یا نصب گردد در طراحی داخلی آن تاثیر گذار است. یونیت دندانپزشکی از جمله تجهیزاتی است که نیاز به ورودی آب و سیستم تخلیه فاضلاب دارد. معمولا این تاسیسات ابتدا جایگذاری شده و از کف عبور داده می شوند و سپس یونیت دندانپزشکی به ان متصل میگردد.

بنابراین شما باید در نحوه ی طراحی و اجرای طراحی داخلی دقت داشته باشید. گاهی اوقات کلینیک ها خود دارای تجهیزات عکس از دندان می باشند. قسمت رادیولوژی دندانپزشکی می بایست دیوارهای سرب کوبی شده داشته باشد. بنابراین پوشش رویی دیوارها و متریال استفاده شده و حتی نحوه ی نصب آن نیز حائز اهمیت می باشد.

تفاوت طراحی داخلی کلینیک با مطب؟

کلینیک های دندانپزشکی با مطب های دندانپزشکی متفاوند. کلینیک ها می توانند شبانه روزی باشند و یا در ساعات مشخصی کار کنند اما مطب ها فقط در ساعات مشخصی مشغول به کار می باشند.

همچنین کلینیک ها معمولا تشکیل شده از چندین پزشک و با تخصص های متفاوت هستند. اما در مطب یک پزشک مشغول به کار است. کلینیک ها از لحاظ تجهیزات معمولا مجهزتر هستند.

با توجه به تفاوت های گفته شده می توان این موضوع را دریافت که طراحی داخلی مطب دندانپزشکی و کلینیک دندانپزشکی متفاوت می باشد.

طراحی داخلی فضای انتظار و کانتر منشی

برای طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی باید فضایی در نظر داشت تا بیماران و همراه آنها بتوانند به راحتی در انتظار پزشک منتظر بمانند و در این فضا می بایست کانتر منشی وجود داشته باشد. حضور منشی پزشک در کنار بیماران می تواند کمک کننده باشد. زیرا هم پاسخگویی مراجعه کنندگان بوده و هم در زمان تشکیل پرونده راهنما می باشد.

فضای انتظار باید دارای کفپوش های قابل شستشو باشد. کف سالن انتظار باید به راحتی تمیز شود. کانتر منشی باید در قسمتی قرار داده شود که مراجعین به محض ورود آن را تشخیص دهند.

در سالن انتظار حتما باید از مبل یا صندلی راحتی استفاده نمود. همچنین رنگ این سالن نباید تیره و یا زننده باشد. رنگ های آرامبخش به مراجعه کنندگان کمک میکند تا ساعاتی آرام را سپری کنند و استرس از آنها دور شود.

در فضای انتظار می توان از خطوط کرو و شکستگی ها در طراحی بهره برد.

کلینیک دندانپزشکیطراحی داخلی اتاق پزشک

اتاق پزشک از مهم ترین قسمت ها در طراحی داخلی است. برای اتاق پزشک می بایست جایگاه تمام دستگاه ها و نحوه ی نصب قرار گیری آنها را بررسی کرد. معمولا بهتر است اتاق پزشک برای راحتی بیشتر مراجعین توسط پارتیشن جدا نشده باشد و یا دید مستقیمی از سالن انتظار نداشته باشد. کف و دیواره های اتاق پزشک باید از دیوارپوش های آنتی باکتریال و کفپوش های قابل شستشو پوشیده شده یاشد.

رنگ اتاق پزشک بهتر است تیره و یا رنگ چوب نباشد. اگر در اتاق های مخصوصی جراحی های دندان صورت میگیرد می بایست رنگ های سبز و آبی پوشش رنگ قالب باشد.

اتاق پزشک بهتر است شکستگی و فرم های منحنی کمتری داشته باشد تا ضدعفونی نمودن و آنتی باکتریال نمودن فضا به راحتی صورت گیرد.

اگر پزشک تخصص کودکان داشته باشد بهتر است اتاقی مخصوص کودکان در کلینیک وجود داشته باشد. و طراحی داخلی مخصوص به کودکان در آن اجرا شود. این کار به آرام ماندن و دور شدن کودک از استرس کمک می نماید . همچنین برای اتاق کودک معمولا باید فضایی در نظر گرفته شود که والدین نیز حضور داشته باشند.

اتاق استراحت

طراحی داخلی اتاق استراحت به خصوص در کلینیک های شبانه روزی اهمیت بسیاری دارد. دندانپزشکی شغلی است که در آن گردن پزشک تحت فشار قرار میگیرد. ایجاد فضایی برای استراحت پزشک و به خصوص صندلی های ارگونومیک برای راحتی گردن پزشک در هنگام استراحت می تواند یک نکته ی مثبت برای طراحی شما باشد. که شاید بسیاری از طراحان به آن توجه نمی کنند.

بهتر است اتاق استراحت پزشکان با رنگ های گرم طراحی شده باشد. این تفاوت میان فضای کار و اتاق استراحت می تواند تاثیر چشم گیری در روحیه پزشکان داشته باشد.

استفاده از گیاهان در طراحی داخلی کلینیک

بهتر است در طراحی داخلی از گیاهان سبز استفاده شود. به خصوص برای فضای انتظار وجود گیاهان به تلطیف فضا و حس تازگی و آرامش می افزاید.

در نهایت

انتخاب طراحانی ماهر برای طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی شما نه تنها فضای کاری دلپذیر برای شما فراهم میکند بلکه به جذب افراد نیز کمک میکند. شرکت معماری فرید-ارجمند می توانند در این راستا شما را یاری کنند و بهترین طراحی ها را برای شما به ارمغان بیاورند.