طراحی داخلی نئوکلاسیک امروزه سبکی شناخته شده است. زیرا فضاهای کلاسیک و نماهای رومی و همچنین علاقه مضاعف افراد به دکوراسیون شیک و لوکس باعث شده به سمت سبک نئوکلاسیک حرکت کنند.

اما طراحی نئوکلاسیک نیز مانند دیگر سبک ها دارای قواعد و قوانین خاص به خود است. در این مقاله قصد داریم شما را با طراحی داخلی نئوکلاسیک بیشتر آشنا کنیم. و در فضاهای مختلف به بررسی آن بپردازیم. این موضوع که چگونه می توان یک سبک را به درستی اجرا نمود مستلزم داشتن دانش مربوط به آن است. در غیر این صورت شما نمی توانید زیبایی بصری ایجاد کنید و تنها هرج و مرج ایجاد شده است.

سبک های طراحی و طراحی داخلی

حتما نام بسیاری از سبک های طراحی به گوش شما خورده است. و با انواع آن آشنا هستید. نوآوری و خلاقیت با توجه به سبک انتخابی شکل میگیرد. همواره با توجه به نظرات کارفرما سبک اصلی انتخاب شده اما خلاقیت در طراحی پس از آن ایجاد می گردد.

·       کلاسیک

·       نئوکلاسیک

·       مدرن

·       پست مدرن

·       مینیمال

·       و ….

تمام سبک ها قدرت خود را داشته و با قوانین خاص به خود پیش می روند. سبک نئوکلاسیک از این دایره خارج نیست و علاوه بر ویژگی های خاص خود، مزایا و معایبی را نیز داراست.

سبک نئوکلاسیک

سبک نئوکلاسیک در قرن 18 میلادی شکل گرفت. سرچشمه ی این سبک در انگلستان و فرانسه بود. که در این دوره سبک های کلاسیک یونان باستان بسیار سنگین بود. و سبک مدرن نیز بسیار ساده تلقی میشد و مورد پسند قشر مرفه جامعه نبود. پس شکل گیری نئوکلاسیک که ترکیبی از مدرن و کلاسیک است منطقی به نظر می رسید.

طراحی داخلیویژگی های سبک نئوکلاسیک

در طراحی داخلی نئوکلاسیک باید به ویژگی های خاص این سبک دقیت شود که به ان میپردازیم:

1.    رعایت تناسبات هندسی و تقارن که در سبک کلاسیک نیز مشاهده می کنیم.

2.    عملگرایی و کاربردی بودن فضا

3.    استفاده از متریال های متناقض در کنار یکدیگر. مانند سنگ، چوب، بتن، فولاد، شیشه و …

4.    استفاده از آینه به ویژه آینه های بزرگ

5.    استفاده از طراحی های کلاسیک با نورپزدازی های مدرن

6.    رنگ های فیروزه ای، طلایی، آبی و سبز و … در کنار رنگ های خنثی در سبک کلاسیک

7.    مبلمان نیمه کلاسیک با پارچه های مخمل و لوکس

مزایا و معایب طراحی داخلی نئوکلاسیک

در طراحی داخلی نئوکلاسیک شما بدون هیچ محدودیتی می توانید از تزئینات و رنگ های مورد علاقه ی خود استفاده نمایید. اما معایبی نیز دارد. یکی از معایب سبک نئوکلاسیک رعایت نسبت کلاسیک و مدرن در طراحی داخلی است.

پس مزایای این سبک آزادی در استفاده از رنگ و تزئینات و معایب آن رعایت نسبت است.

اکسسوری در طراحی داخلی نئوکلاسیک

اکسسوری در سبک نئوکلاسیک جایگاه ویژه ای دارد. زیرا به وسیله ی اکسسوری ها سبک مدرن وارد سبک کلاسیک شده و نئوکلاسیک را پدید می آورد.

به طور مثال گلدان های شیشه ای مدرن، آباژورهای مدرن و با رنگ های روشن، میزهای شیشه ای با پایه های طلایی، و از همه مهتر آینه های مدرن در سبک نئوکلاسیک بسیار پرکاربردند.

طراحی داخلی به سبک نئوکلاسیکمبلمان در طراحی داخلی نئوکلاسیک

در دکوراسیون داخلی به سبک نئوکلاسیک مبلمان ساده ولی با فریم های چوبی انتخاب می شوند. مبلمان های پرکار و با تزئینات در این سبک جایگاه کمی دارند. پارچه های مبلمان از جنس مخمل و یا پارچه های گران قیمت انتخاب شده اما باید بدون طرح باشند. برای انتخاب کوسن ها بهتر است طرح و نقش در پارچه وجود داشته باشد.

فرش در دکوراسیون نئوکلاسیک

برای انتخاب فرش در دکوراسیون نئوکلاسیک بهتر است فرش های مدرن انتخاب شوند. فرش هایی بدون طرح و ساده و یا با طرح های هندسی مدرن می توانند بهترین انتخاب در دکوراسیون نئوکلاسیک باشند.

فرش در دکوراسیون داخلی در این سبک باید به سبک مدرن انتخاب شود. پس انتخاب فرش های بزرگ غلط است. باید فرش های نسبتا کوچک انتخاب شود تا کف خانه ظاهری کلاسیک با پارکت به خود بگیرد.

رنگ در دکوراسیون داخلی نئوکلاسیک

در سبک نئوکلاسیک رنگ ها جلوه ی بیشتری دارند. در سبک مدرن با رنگ های خنثی آشنا شدیم و رنگ های روشن را در سبک های کلاسیک دیدیم. اما رنگ هایی مانند آبی فیروزه ای، سرمه ای، طلایی، طیف های مختلف رنگ قهوه ای و بژ، و رنگ های زرد و قرمز برای برجسته کردن جزئیات استفاده می شود. متریال هایی مانند فلز در سبک نئوکلاسیک با رنگ خود و یا مشکی قرار میگیرند.

طراحی داخلی آشپزخانه

برای طراحی داخلی آشپزخانه با سبک نئوکلاسیک بهتر است از کابینت های چوبی و بیشتر به سبک کلاسیک استفاده کنید. رعایت کردن تقارن نسبی در طراحی به زیبا تر شدن فضا کمک میکند. بهتر است از چوب و سنگ در طراحی استفاده شود. و همچنین برای متفاوت شدن فضا می توان در قسمت هایی از دیوارپوش های آجری بهره برد. پرده های توری و سفید برای پنجره های آشپزخانه بهترین انتخاب است. و همچنین ترکیب لوسترهای کلاسیک با هالوژن های مدرن در این سبک مورد استفاده است.

طراحی داخلی اتاق خواب

اتاق خواب همواره محل آرامش است. و باید به گونه ای طراحی شود که برای استراحت مناسب باشد. به همین دلیل در اتاق های خواب به سبک نئوکلاسیک نمی توان از تزئینات فراوان استفاده کرد. و این محل شباهت بیشتری به سبک مدرن خواهد داشت.

استفاده از کاغذ دیواری های ساده و با رنگ های گرم و همچنین کفپوش های چوبی با رنگ گرم بهترین گزینه برای اتاق خواب است. ست تخت خواب بهتر است از رنگ های سرد برخوردار باشد. همچنین فرش های کوچک با طرح های هندسی می تواند بسیار مناسب فضا باشد.

کلام آخر

برای طراحی فضای نئوکلاسیک در ابتدا به پتانسیل های موجود توجه کنید. هر فضایی قابلیت اجرای طرح های نئوکلاسیک را ندارد. برای اجرای طرح های نئوکلاسیک بهتر است فضای شما متراژ بالایی داشته باشد تا بتواند حجم تزئینات و اکسسوری های مورد نیاز را در خود جای دهد. همچنین نور در این سبک بسیار با اهمیت است. پنجره های بزرگ بهترین انتخاب هستند. سقف های بلند که یادآور سبک کلاسیک نیز می باشند کمک کننده خواهد بود.

شرکت معماری فرید-ارجمند با کارشناسان خود می تواند شما را در طراحی های داخلی با سبک های متنوع به خصوص سبک نئوکلاسیک راهنمایی نماید.