طراحی پلان از اولین قدم ها در معماری است. در ابتدا یک معمار و طراح موفق باید با اصول طراحی پلان آشنا شود. جدا از مباحث کلی و آموزشی مانند علائم، مقیاس ها و ضخامت خطوط و … یک معمار باید از اصول ثانویه و تخصصی تر طراحی پلان آشنا باشد.

اصول طراحی پلان دارای بایدها و نباید هاییست که یک معمار را تبدیل به متخصص میکند.

در ادامه به ۱۰ نکته اصولی در طراحی پلان می پردازیم:

  • در نظر گرفتن لابی و ورودی در طراحی پلان

در طراحی پلان برای هر فضا لابی یا ورودی مخصوص به خود را در نظر بگیرید. همانطور که شما هنگامی که وارد یک مجتمع میگردید در ابتدا وارد لابی آن می شوید. و سپس به سمت پارکینگ، آسانسور ها و دیگر فضاها هدایت می شوید. در طراحی فضاهای کوچکتر در پلان نیز باید لابی در نظر گرفته شود.

در هر پلان با توجه به نوع کاربری و فضا ورودی مخصوص به خود را تعریف کنید:

به طور مثال برای خانه مسکونی ورودی به گونه ای است که دید افراد به نشیمن و … را محدود میکند همچنین دارای درب ورودی به سرویس بهداشتی است و فضایی برای گذاشتن لباس و کفش هاست.

در ورودی یک آرایشگاه یا فضای اداری، لابی جداکننده حریم ورودی که ممکن است پیک یا ارباب رجوع به آن مراجعه کنند است. اما شاید فضای اصلی برای گذاشتن و تعویض لباس و رختکن نباشد. حتی سرویس بهداشتی برای این فضاها در لابی در نظر گرفته نمی شود. پس همواره لابی و ورودی مخصوص به هر فضا را در پلان لحاظ کنید.

  • به جنبه ها و پتانسیل سایت توجه کنید.

سایتی که در آن قرار است بنایی طراحی شود بسیار پر اهمیت است. و تاثیر بسیاری بر طراحی دارد. بی توجهی به پتانسیل ها و نقطه ضعف های سایت می تواند هزینه های بسیاری داشته باشد. به طور مثال زاویه تابش نور، جهش وزش باد، جهت همسایگی ها و شیب زمین و … همگی از عواملی هستند که در طراحی پلان اهمیت ویژه ای دارند. توجه نداشتن به جهت زاویه تابش نور باعث قرارگیری نادرست بازشو ها و نورگیر ها شده و اتلاف انرژی را به بار می آورد. این اتلاف انرژی هزینه های بسیاری برای افراد ساکن در بنا خواهد داشت.

  • سبک زندگی افراد را در طراحی پلان رعایت کنید.

زمانی که شما طراحی پلان را به صورت شخصی یا ویلایی انجام میدهید یکی از گزینه هایی که قبل از شروع طراحی پلان باید به آن توجه کنید سبک زندگی افراد است.

در طراحی های آپارتمان های مسکونی نیز توجه به فرهنگ جمعی مورد نظر است. یا زمانی که شما برای فردی فضای دفتر کاری طراحی میکنید قطعا سبک زندگی و کار و افکار او باید مورد توجه شما باشد. در غیر این صورت طراحی پلان بسیار ناکارآمد خواهد بود.

  • توجه به طراحی سبز در طراحی پلان

طراحی سبز چندین سال است که جایگاه خود را در بین معماران به دست آورده است. یکی از دلایل پیشرفت بسیاری از کشورها توجه به این نوع از طراحی است. امروزه دیگر طراحی یک فضا محدود به یک سقف و چندین دیوار نمی شود. بلکه توجه به جنبه های دیگر مانند مصرف انرژی و سبز و پایدار بودن نیز مهم تلقی می شود. و از ارزش های یک طراحی محسوب می گردد. طراحی سبز علاوه بر استاندارد های جهانی پتانسیل های روانشناسی را نیز در فضا به ارمغان می آورد.

  • طراحی مناسب جداره ها

طراحی جداره ها و دیوار ها از اولین و ساده ترین مسائل در طراحی پلان است. اما چگونگی بهم رسیدن خطوط در پلان و ایجاد دیوارهای یک فضا از اهمیت بسیاری برخوردار است. در یک پلان خوب فضا دارای شکست های منطقی است. کنترل فضا و بخش بندی مناسب آن به چیدمان کمک می کند و از پرت شدن فضا جلوگیری می نماید.

پلانی به صورت اصولی طراحی شده است که چیدمان و سیرکولاسیون به راحتی در آن شکل بگیرد. حتی زمانی که سایت شما از خطوط مورب و شکسته پیروی میکند. ایجاد خطوط موازی با خطوط سایت می تواند شما را در رسیدن به پلانی بهتر و بهینه تر یاری کند.

  • طراحی پلانتوجه به نسبت و مقیاس در پلان

رعایت نسبت ها در طراحی پلان می تواند شما را در رسیدن به پلانی مناسب یاری کند. نسبت نشیمن به کل فضای پلان، نسبت اتاق خواب به کل فضا و به همین شکل برای انواع فضاهای مختلف در پلان یک نسبت منطقی باید وجود داشته باشد. زیرا یک نشیمن ۲۰ متری برای خانه ای بزرگ بسیار کوچک است ولی همین نشیمن برای خانه ای کوچک بسیار زیاد است.

  • طراحی فضای ذخیره سازی کافی در پلان

همواره در طراحی نقشه کمدها را در نظر بگیرید. کمد ها و انواع فضاهایی که به جایگیری هرچه بیشتر وسایل خانه یا محل کار کمک میکنند. در نظر نگرفتن این گونه فضاها فرد را دچار دردسر میکند. هزینه های جانبی پس از خرید و در هنگام استفاده از فضا بیشتر می شود. همچنین فضایی برای ساخت و یا خرید کمد در نظر گرفته نشده است! و این نقطه ضعفی بزرگ محسوب می شود.

  • توجه به ابعاد و اندازه مبلمان در طراحی پلان

قطعا هر فضایی که شما طراحی میکنید نیاز به مبلمان و وسایل خود را دارد. اگر فضای مسکونی طراحی میکنید اتاق های خواب به فضای کافی برای قرارگیری تخت و … نیاز دارند. نشیمن به مبلمان و آشپزخانه به کانتر و کابینت. در نظر گرفتن حداقل ابعاد استاندارد برای جایگیری این وسایل از اولویت ها در طراحی پلان است.

  • نورگیر و تهویه کافی در پلان

یکی از موارد حائز اهمیت در طراحی پلان نورگیر و تهویه مناسب است. بازشوهایی که در نقشه طراحی می شوند به منظور نورگیری و تهویه قرار میگیرند. بنابراین اگر بازشوهای کافی در پلان قرار نگیرد مشکلات زیادی برای کاربران فراهم می نماید. جهت قرارگیری بازشو با توجه به شرایط سایت و قوانین و مقررات شهرسازی و ساختمان سازی تعیین می شود.

  • پارکینگ مناسب

در طراحی نقشه محل قرارگیری خودرو و پارکینگ باید مشخص باشد. در کلان شهرها با توجه به افزایش روز افزون خودرو های شخصی کمبود جای پارک یکی از عواملی است که افراد با آن سر و کار دارند. پس در نظر گرفتن جای پارک مناسب برای خودرو ها چه در ساختمان های شخصی و چه در فضاهای اداری و تجاری از تجمع و ترافیک معبرها می کاهد. همچنین امنیت کافی برای خودرو ها را فراهم می نماید.

 

طراحی یک پلان خوب و اصولی می تواند زندگی افراد را آسان تر کند و به انها آرامش ببخشد. برای طراحی پلان می توانید با شرکت فرید-ارجمند در تماس باشید.