مسابقات معماری بین المللی قطعا یکی از بزرگترین فرصت ها برای هر معمار و تیم وی است تا با شرکت در آن شانس کسب تجربه و موفقیت را در سطوح جهانی و بزرگ داشته باشند. قطعا هر معمار و طراح موفق در ابتدای راه خود به آینده حرفه ای می اندیشد. مسابقات معماری جهانی و بین المللی در سطوح مختلفی برگزار می شوند. مسابقات دانشجویی و مسابقات حرفه ای هر کدام به گروه خاصی اجازه محک زدن را خواهد داد. همچنین حضور و ارائه در این رقابت ها می تواند پرتفولیوی قوی برای شخص و یا گروه طراح باشد.با فرید-ارجمند همراه باشید.

نکاتی برای قبل از شرکت در مسابقات معماری بین المللی

قبل از شرکت در مسابقات چه در سطوح دانشجویی و چه در سطوح حرفه ای باید چندین نکته را در نظر داشته باشید.

  1. درواقع مسابقه طراحی معماری، نوعی رقابت است که در آن سازمانی تصمیم به ساخت ساختمان جدیدی میگیرد،و بنابراین از معماران برای ارائه یک طرح پیشنهادی دعوت به عمل می آورد تا در آن شرکت کنند. در حالت معمولی طرحی که مسابقه را میبرد و برنده میشود توسط یک هیئت جدای از طراحان حرفه‌ای و سهامداران (مانند دولت و نمایندگان محلی) انتخاب می‌شود. این کار جهت تولید ایده‌های جدید برای طراحی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.به صورت کلی مسابقات معماری برای ساختمان‌های عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بنابراین برنده شدن و رسیدن به جایگاه نفر اول، ساخت پروژه را تضمین نمی‌کند.
  2. مشخص کردن اهداف شخصی برای شرکت در مسابقه یکی از مهم ترین کارهاست. ممکن است مجموعه ای از دلایل را برای شرکت در مسابقات انتخاب کنید. مانند پرتفولیوی شخصی،تقویت تفکر انتقادی، جلب نظر رسانه ها و افراد و … اما در نظر داشته باشید که شرکت در مسابقه نیازمند تلاش فراوان می باشد. ممکن است زمان مورد نیاز برای ارائه طرح در مسابقه از زمان شما بیشتر باشد. بنابراین با دید باز به این موضوع نگاه کنید.
  3. تیم خود را قبل از مسابقه معماری بین المللی انتخاب کنید. مسابقات معماری نیازمند تلاش بی وقفه ای هستند و معمولا یک نفر به تنهایی امکان ارائه مستندات و طراحی و … را به سختی خواهد داشت. بنابراین برای خود تیمی در نظر بگیرید که هر کدام دارای ویژگی ها و استعداد هایی باشند که شما برای پیشبرد پروژه به آن نیاز دارید.

نکاتی در حین مسابقات معماری

  1. مسابقات معماری بین المللی از طریق فراخوان ها اطلاع رسانی می شوند. پس از اعلام مهلت ثبت نام و هزینه های آن، می بایست با مدارک مورد نظر در سایت ذکر شده ثبت نام به عمل آورید. متعاقبا این فراخوان ها ادامه پیدا کرده و در هر مرحله از مسابقات باید به صورت مداوم سایت و سایر موارد مورد پیگیری بررسی شود تا از اعلامیه ها بی خبر نباشید.
  2. صرفا از نظرات معمارانه بهره مند نشوید. از افرادی که در زمینه معماری تحصیل نکرده اند در رابطه با طراحی های خود نظر خواهی کنید. این مورد به روند پیشبرد طراحی بسیار کمک خواهد کرد زیرا داوران مسابقات همگی معمار نیستند. و حتی اگر معمار باشند در زمان کوتاه بررسی طرح ها قطعا تمام زوایای پنهان کار شما را نخواهند فهمید. پس نظرات عموم مردم در پیشبرد این طرح های شما موثر خواهد بود.
  3. نحوه ی ارائه طرح شما باید جذاب و منحصر به فرد باشد. کانسپت طرح شما در مسابقات معماری بین المللی باید قابل درک و قابل لمس باشد. بنابراین از نحوه ی ارائه ی جذاب و کاربردی غافل نشوید. هرچه ارائه ی شما جذاب تر باشد داوران را مجاب میکند تا به طرح شما زمان بیشتری برای بررسی اختصاص دهند. کانسپت طراحی شما باید قابل درک باشد تا فرد بخواهد بیشتر در رابطه با آن بداند.

نکاتی پس از مسابقات بین المللی معماری

پس از مسابقات اگر برنده طرح و جایزه باشید که حرفی برای گفتن به جز تبریک باقی نمی ماند!

اما اگر طرح شما در هر مرحله ای از مسابقات معماری بین المللی رد شد، دانشتن این نکته خالی از لطف نیست که شرکت در این مسابقه همواره به عنوان یک رزومه ی خوب برای شما خواهد بود. همچنین حذف طرح شما به معنی بد بودن و یا ضعیف بودن طراحی نیست. تنها ممکن است سلیقه ی داوران نباشد و یا به درستی به آن پرداخته نشده باشد.

چند مسابقه ی سالانه معماری جهانی

جایزه معماری پریتزکر

جایزه معماری پریتزکر هر ساله به‌منظور بزرگداشت معمار یا معمارانی زنده اهدا می‌شود که آثار ساخته‌شده ایشان دلالت بر ترکیبی از صفاتی چون استعداد، بینش، و تعهد داشته و از طریق هنر معماری خدماتی قابل توجه و پیوسته را به بشریت و محیط مصنوع کرده‌اند.

جایزه معماری آقاخان

جایزه معماری آقاخان که 45 سال پیش راه اندازی شده و  بر خلاف جایزه معماری پریتزکر، بر روی شیوه‌ های بومی و اسلامی و راهکردهای معماری کهن و نوین درکشورهای در حال توسعه تمرکز دارد، تاکنون 121 پروژه را به رسمیت شناخته است.

مسابقات با موضوعات خاص

گاهی مسابقات بین المللی معماری با موضوعات خاص برگزار می شوند. به طور مثال یک کشور میخواهد بنایی یادبود برای فرد یا تاریخی خاص احداث نماید. بنابراین فراخوانی با موضوع مربوطه میدهد و از معماران سایر کشورها نیز دعوت میکند تا برای این بنا طراحی های مورد نظر خود را ارائه دهند.

نام این مسابقات برای هر فراخوان به صورت جداگانه بوده و سالانه تکرار نمی شوند. اهمیت این فراخوان ها نیز بالا بوده و در نهایت ممکن است طراحی شما برای یک مسابقه معماری با موضوع خاص در سایر مسابقات سالانه نیز بررسی شده و جایزه دریافت نماید.