جزئیات طراحی نمای ساختمان ممکن است به چشم نیاید و در ابتدا مسئله ی مهمی تلقی نشود. اما تنها معماران موفق و متخصص می دانند که توجه به نکات کوچک و جزئیات در طراحی و معماری چه در بحث طراحی نمای ساختمان و چه در معماری و معماری داخلی موجب تمایز بین کارهای خوب و کارهای متوسط است.

در این مقاله با فرید-ارجمند همراه باشید تا با جزئیات طراحی نمای ساختمان آشنا شوید.

نما در مقررات ملی ساختمان

در مقررات ملی ساختمان نما و طراحی آن مبحث مهمی است. زیرا در شکل کلی شهری و دید بصری و ساختار آن جایگاه ویژه ای دارد. در آیین نامه هایی که در مقررات ملی ساختمان وجود دارد جزئیات طراحی و اجرای نمای ساختمان به طور کامل توضیح داده شده است. طراحان موظفند که بر طبق این قوانین نمای ساختمان را طراحی کنند. در غیر این صورت نما به تایید شهرداری نخواهد رسید.

در آیین نامه نمای ساختمان ابتدا به صورت کلی نمای ساختمان توضیح داده شده است و باید ها و نباید ها ذکر شده است. اما به طور کلی در مناطق مختلف شهرهای پر جمعیت مانند تهران و همچنین در شهرهای متفاوت با اقلیم های متفاوت مقررات و آیین نامه های طراحی نما متفاوت است. جزئیات اجرایی، مصالح، بیرون زدگی های نما، نورپردازی و … در هر منطقه و در هر شهر متفاوت تعریف شده است.

برای دسترسی به قوانین و مقررات کلی طراحی نما می توانید به این مقاله مراجعه کنید.

جزئیات طراحی نمای ساختماناهمیت جزئیات در طراحی نما ساختمان

همانطور که اشاره کردیم تفاوت بین نمای خوب و نمای متوسط توجه به جزئیات در طراحی است. به طور مثال یک معمار تمامی قوانین و آیین نامه های مقررات ملی ساختمان را در طراحی در نظر میگیرد. همچنین طرح او در شهرداری نیز تایید می شود. نمای طراحی شده نیز از زیبایی برخوردار است. اما به نکات کوچک و جزئیاتی توجه نشده است.

تاسیسات و طراحی نما

در هنگام اجرا وجود تاسیسات و … باعث درصدی کمی از تغییرات می شود که اگر در جزئیات طراحی نما ساختمان به آن توجه نکرده باشیم نمای زیبای طراحی شده با اجرا شده ی آن تفاوت خواهد داشت. در هنگام عبور تاسیسات از پوسته ی زیرین نما باید توجه کرد که مقدار جلوآمدن متریال از سطح بیشتر خواهد شد.

طراحی نما و تغییرات پس از آن

ممکن است نما دقیقا مشابه طراحی اجرا شود اما به دلیل عدم توجه به جزئیات در کوتاهترین زمان ممکن آسیب دیده و دچار مشکل گردد. به طور نمونه یک معمار نمایی طراحی می کند که دارای فرورفتگی های فراوان است. اگر این نما در اقلیم مرطوب بنا شود در مدت زمان کوتاهی جمع شدن آب در فرورفتگی موجب ایجاد مشکل خواهد شد.

جزئیات طراحی نمای ساختمان و برند سازی

یکی از مواردی که همواره مورد نظر هر معمار و طراحی می باشد برند سازی نما است. طراحان می توانند به یک برند سازی برسند اگر در طراحی خود از خط مشی ویژه ای پیروی کنند. و در عین حال خلاقیت را رعایت نمایند. جزئیات کوچک در طراحی نما می تواند موجب این برند سازی شود. به طور مثال استفاده از متریال خاص. یا درب های ورودی خاص و یا حتی کوچکترین جزئیات مانند دستگیره درهای ورودی یک ساختمان که به شکلی متفاوت طراحی شده باشد. و نمودار یک شرکت و یا فردی خاص باشد.

زیبایی و اهمیت آن در طراحی نما

یکی از مسائلی که همواره در معماری و طراحی مطرح است زیبایی است. زیبایی چشم نواز و طراحی صحیح در کنار یکدیگر موجب کاربردی تر شدن طرح و جذب مخاطبین می شود. زیبایی صرفا سلیقه ی مخاطب نیست. یک معمار وظیفه دارد خوراک چشم و دید بصری یک شهر و شهروندان را تامین کند. پس صرفا بر طبق سلیقه نمی توان طراحی نمود. حتی می توان به جرات گفت که یک طراح و معمار می تواند سلیقه ی اکثریت را تغییر دارد. به طور مثال نمای رومی در حال حاضر سلیقه ی بسیاری از افراد جامعه ی ما شده است. درست یا غلط بودن این طراحی ها بحث مورد نظر ما نیست. اما گرایش جمعی به نمای رومی یک پدیده ی تغییر سلیقه جمعی می باشد. حال اهمیت جزئیات طراحی نمای ساختمان بسیار بیشتر از قبل است. زیرا پدیده ی تغییر سلیقه جمعی را رقم میزند.

نمای کلاسیک

نمای کلاسیک یا نمای رومی دارای جزئیات بسیار زیادی است. نقوش و طرح های متفاوت و سر ستون های موجود در نمای کلاسیک خود از جزئیات طراحی نمای ساختمان محسوب می شود. پس زمانی که یک معمار در حال طراحی نماست و از سبک کلاسیک پیروی می کند دور از ذهن نیست که جزئیات را مورد توجه قرار دهد.

نمای مدرن

در رابطه با طراحی نمای مدرن معمولا افراد به طور ساده انگارانه با آن برخورد میکنند. در حالی که یک طراح وقت بسیاری صرف نموده تا طرحی مدرن عرضه کند. جزئیات کمتر در طرح اصلی شاید دلیل ساده پنداشتن باشد. اما این نکته را نباید فراموش کرد که سطح نمای مدرن با فرو فرفتگی ها و بیرون زدگی های کمتر گاهی برای معمار دست و پا گیر است. طراح نما نمی تواند به سادگی قسمت هایی که باید از دید افراد پنهان شود را در نمای ساختمان بگنجاند.

همچنین اشتباهات محاسبه ای کوچک می تواند منجر به خطاهای بزرگی در اجرای نمای مدرن گردد. پس شاید در نگاه اول جزئیات در طراحی نمای ساختمان های مدرن کمتر به چشم بیاید اما در بطن موضوع یک طراح توجه بسیاری به کوچکترین نکات و جزئیات دارد.

طراحی و اجرا نمای ساختمان

با توجه به مواردی که به ان اشاره شد طراحی و اجرای نمای ساختمان هر دو از مهم ترین بخش های معماری محسوب می شوند. اگر شما نیز نیاز به طراحی نما دارید بهتر است این کار را به طراحانی متخصص بسپارید تا با جزئیات آشنا باشند. گروه معماری فرید-ارجمند می تواند بهترین طراحی های نما را به شما ارائه دهد.