طراحی نما آپارتمانی در این برهه از زمان در کلان شهرها به خصوص تهران از اهمیت فراوانی برخوردار است. افزایش روز افزون ساخت و ساز باعث شده تا نیاز به ساخت ساختمان های آپارتمانی بیشتر شود. به همین دلیل طراحی نما آپارتمانی نیز به یکی از مقوله های پرطرفدار تبدیل گشته است.

معماری به عنوان ایجاد ارتباط معنادار ساختمان ها و محیط و برطرف نمودن نیاز های انسان شناخته می شود.

آپارتمان ها نیز به جهت رفع بخشی از نیاز های جامعه بشری به سرپناه ساخته می شوند. ارتباط آپارتمان ها نیز با محیط اطراف در وهله اول از طریق طراحی نمای آپارتمان صورت میگیرد. که در این مرحله نقش پررنگ و حضور معماران و طراحان در پروژه احساس می شود.

اما طراحی نما به چه صورت شکل میگیرد؟ بهترین طراحی های نما کدامند؟ روند طراحی نما چیست؟

روند طراحی نما آپارتمان

در طراحی نما برای آپارتمان ها خلاقیت می تواند نقش مهمی ایفا کند. در حالی که باید از ضوابط شهرداری و شهرسازی تبعیت کرد اما می توان در انتخاب متریال ها و کنار هم گذاشتن آن ها در نمای ساختمان تا حد زیادی خلاقیت داشت.

طراحی و ساخت نمای ساختمان همانند دیگر بخش از سبک خاصی تبعیت می کند. اما در بخش های آینده به سبک های طراحی نما آپارتمانی خواهیم پرداخت. در این بخش به عواملی می پردازیم که در طراحی نمای ساختمان تاثیرگذارند. به ویژه برای طراحی نمای آپارتمانی نیز از آنها می توان کمک گرفت.

  • طراحی نما آپارتمانیاستفاده از طرحی نو

استفاده از طراحی های نوین در کنار توجه به ساختار منطقه می تواند کمک شایانی به نمای ساختمان ها بکند. به طور مثال می توان چندین ساختمان را در محله های قدیمی و در کنار ساختمان هایی با قدمت بالا دید که نوسازی شده اند و دارای نمایی جذاب هستند. که با وجود این تفاوت ها و تضاد ها باز هم مناسب شرایط و فضایی که در ان به وجود آمده اند هستند.

  • استفاده از متریال نوین

متریال های جدید مانند ترکیب فلز و چوب های ترموود، متریال های پلیمری، سیمانی و بتنی و … همه برای خلاقیت در معماری تولید گشته و پا به این عرصه نهاده اند. بنابراین بهترین طراحی های نما آپارتمانی می تواند با کمک متریال های نوین صورت گیرد. که طول عمر بالا و کیفیت بهتری نیز داشته باشند. و ارزش های افزوده ای به ساختمان بدهند.

  • استفاده از رنگ های متضاد

رنگ در معماری سنتی نقش فراوانی داشت. استفاده از شیشه های رنگی، کاشی کاری های خاص و …

اما از زمانی که معماری به سمت مدرنیته گام برداشت شاید رنگ از دید طراحان دور ماند. استفاده از متریال هایی مانند سنگ و یا سیمان و متریال های تکراری برای نمای ساختمان ها تا حد زیادی استفاده از رنگ را محدود نمود. امروزه با استفاده از ترکیب متریال با یکدیگر می توان به ساختمان رنگ بخشید. جذابیت ساختمان ها گاهی یایت تضاد در رنگ های به کار رفته در نمای آنهاست.

  • استفاده از معماری ایرانی

معماری اصیل ایرانی به دلایل بسیاری از معماری حال حاضر ایران دور گشته است. ازدیاد جمعیت و نیاز افزاد به مسکن باعث تبدیل خانه های ویلایی و سنتی به آپارتمان سازی و بلند مرتبه سازی شده است. و این خود تنها یکی از دلایل متعدد کمرنگ شدن معماری اصیل ایرانی است. بازگشت به معماری ایرانی به خصوص در طراحی نما کاری بس دشوار است. اما می توان با المان های کوچک این سبک از معماری را بازیابی نمود.

به طور مثال می توان از آجر به عنوان متریال نما استفاده کرد همانطور که امروزه بیشتر این سبک را در نمای ساختمان ها می بینیم. یا می توان با گریز زدن به گذشته نمونه های قدیمی را به روز نمود و با تفاوت هایی انها را متناسب دوره ی مدرن امروز کرد.

به عنوان نمونه شما در ساختمان های قدیمی طراحی هایی میبینید بر روی دیوار و یا پنجره ها که از دیده شدن مستقیم داخل خانه جلوگیری میکنند. همچنین برای پنجره های داخلی خانه این امکان را به وجود می آورند تا بدون پرده های ضخیم و چندلایه دید چندانی از بیرون ایجاد نشود. امروزه با استفاده از دستگاه های سی ان سی می توان برش هایی بر روی متریال به وجود آورد که همین کارایی را داشته باشد. و به طرح مورد علاقه ی شما نیز باشد.

  • طراحی پاسیو

یکی از مواردی که شاید به ان در اکثر خانه ها و آپارتمان ها توجه نمی شود پاسیو است. طراحی پاسیو نیز بخشی از نمای خانه است. درست که ممکن است از بیرون دید محدود باشد. اما ساکنان آپارتمان ها خود بر این محدوده دید کافی دارند و توجه نکردن طراح به این قسمت از خانه ضعف محسوب میگردد. شاید با درنظر گرفتن متریال مناسب و با چندین باکس گیاه و … بتوان فضای لطیف تر و مناسب تری پدید آورد.

طراحی نمانمای آپارتمان رومی

طراحی نما آپارتمانی به سبک رومی و کلاسیک که امروزه باب میل بسیاری از افراد است. اکثر افراد با دیدن اینگونه نماهای ساختمانی حس شیک و لوکس بودن می کنند. ولی باید دقت داشت که تبدیل اکثر نماهای آپارتمانی به نمای کلاسیک رومی می تواند فضایی خفقان آور ایجاد کند. ساختمان های بلند مرتبه مانند برج ها و برج باغ ها و یا خانه های ویلایی می توانند گزینه ی مناسب تری برای طراحی و اجرای نمای رومی باشند. نمای رومی سنگی و نمای رومی سیمانی از محبوب ترین ها هستند.

به هرحال نباید فراموش کرد که نمای رومی باید در جایگاه خود طراحی و ساخته شود و اجرای آن برای هر پروژه مقدور و معقول نیست.

نمای آپارتمان مدرن

نمای آپارتمان به سبک مدرن می تواند تفاوت چشمگیری برای بیننده در یک منطقه ایجاد نماید. نماهای مدرن در عین سادگی می تواند توجه بسیار از افراد را به خود جلب نماید. نمونه های نمای آپارتمانی مدرن را می توان در بسیاری از پروژه ها دید. به طور مثال نماهای مینیمال و یا نماهایی که تداعی کننده معابر و اتفاقات قدیمی در آن محل باشند. استفاده از گیاهان، متریال های متنوع، دید وسیع و پنجره های بزرگ، اشکال هندسی و یا نرم و … همه و همه  در معماری مدرن جایگاهی خاص دارند. به همین دلیل معمار و طراح با دید باز و انتخاب های وسیع می تواند به طراحی و انتخاب کانسپت بپردازد.

 

برای طراحی نمای آپارتمان های خود به سبک های مدرن و کلاسیک (رومی) می توانید با مشاورین شرکت فرید-ارجمند در ارتباط باشید.