کفسازی در معماری انواع مختلفی دارد. فراهم آوردن بستر مناسب برای استفاده از سطوح زیرین را کفسازی می گویند. کفسازی ممکن است فضای بیرونی یک ساختمان، فضای شهری و یا فضای داخلی باشد. در هر صورت ایجاد سطحی مناسب برای افراد با توجه به عملکرد را کفسازی می گویند.

کفسازی در معماری:

در انواع پروژه های معماری و شهرسازی با پدیده کفسازی مواجه هستیم. پروژه های گوناگون دارای ویژگی های گوناگونی نیز هستند. بستر یک پروژه و زیر ساخت های آن به معمار پتانسیل هایی را میدهد و یا محدودیت هایی را ایجاد میکند که وی را به چالش میکشد. همچنین کاربرد یک فضا به عنوان پیاده روی عمومی، کفسازی یک پارکینگ عمومی، کفسازی یک فروشگاه یا پاساژ، کفسازی مدرسه و یا کفسازی منزل و … هر یک دارای قوانین و ضوابط خاص خود می باشند.

امروز قصد داریم تا عمدتا به کفسازی در معماری بناهای سرپوشیده بپردازیم:

کفسازی در معماری منازل مسکونی:

برای آپارتمان ها و خانه های مسکونی می توان انواع پوشش ها برای کف در نظر گرفت. پوشش های نوین و …

از پارکت لمینت های ساده، سنگ ها، سرامیک که بگذریم که معرف حضور همه هستند، امروزه متریالی به نام اپوکسی در فضاهای بزرگ به خصوص خانه های لوکس و با متراژ بالا استفاده می شود.

اپوکسی نوع رزین صنعتی مقاوم می باشد که به صورت یک تکه اجرا می شود و می توان هر نوع طرح و رنگ دلخواه را انتخاب نمود. اجرای یک تکه ی اپوکسی به فضا جلوه ی خاص می بخشد. اپوکسی کاملا ضد آب بوده و برای سرویس های بهداشتی و حمام نیز به راحتی از آن استفاده می شود.

کفسازی فروشگاه ها، پاساژها و مراکز تجاری بزرگ:

برای کفسازی مراکز تجاری باید از متریالی استفاده کرد که به راحتی قابل شستشو باشند. زیرا تمیزی و نظافت فضاهای عمومی تاثیر بسیار مهمی در جلب مشتری دارد و همچنین سلامت محیط و افراد را تامین میکند. سنگ ها و سرامیک ها با قطع بزرگ و با طراحی های مخصوص از بهترین گزینه ها برای کفسازی مجتمع های تجاری می باشد.

کفسازی سالن های سینما و تئاتر:

سالن های نمایشی، سالن های تئاتر یا موسیقی می بایست آکوستیک طراحی شوند و از هرگونه اکو و پخش صدا در فضا جلوگیری شود. کفسازی این فضاها نیز از این قانون مجزا نیستند. همچنین در طول یک تئاتر و یا فیلم در سینما خوشایند نیست که صدای قدم های مسئول سالن و یا افرادی که جا به جا می شوند به تمرکز افراد لطمه وارد کند. بنابراین برای کفسازی نهایی سالن ها از پوشش موکت های مخصوص بهره میبرند.

کفسازی پارکینگ های عمومی:

پارکینگ های بزرگ مراکز تجاری و یا پارکینگ های عمومی باید دارای مقاومت بالایی باشند تا در مقابل رفت و آمد مداوم خودرو ها دوام بیاورند. یکی از گزینه های مناسبی که امروزه بسیار استفاده می شود گزینه ی کفپوش اپوکسی است. کفپوش اپوکسی دارای گرید های مختلفی است. یکی از گرید های آن مخصوص پارکینگ می باشد.

کفپوش های بیمارستانی:

بیمارستان ها و کلینیک ها می بایست دارای کفپوش های آنتی باکتریال باشند. همچنین کفپوش های بیمارستانی بدون درز اجرا می شوند و تا حدودی باید از ایجاد صدا جلوگیری نمایند.

برای فضاهای عمومی بیمارستان ها از کفپوش اپوکسی نیز استفاده می شود.

نمونه های کوچکی از کفسازی در معماری داخلی را اشاره نمودیم. به طور کلی هدف از ایجاد کف مناسب و بستر مناسب سهولت در حرکت، جلوگیری از لغزش و ضد آب بودن و مقاوم بودن آن است.

ساخت کف مناسب در مناطق مرطوب

برای مناطق مرطوب زیرسازی از جنس قیرگونی نیاز است تا کفسازی شما نسبت به روطوبت مقاوم گردد. ریختن سنگ ریزه ها و سپس قیرگونی و ایزوگام نمودن سطوح زیرین باعث می شود تا رطوبت به سطوح بالاتر راه پیدا نکند. همین امر موجب مقاوم شدن سطح بالایی و همچنین طول عمر آن می شود.

بسیاری از متریال به کار برده شده در معماری به آب و رطوبت بالا حساس هستند. به همین دلیل زود از بین میروند. به منظور مقاوم نمودن ساختمان بهتر است آن را ابتدا ضدآب کنیم.

کفسازی فضاهای بیرونی و عمومی

در فضاهای بیرونی که در معرض نور مستقیم، گرما و سرما، رطوبت و … می باشند باید از گزینه های ویژه ای برای کفسازی بهره مند شد. بیشتر پیاده رو های شهر ما با آسفالت و با موزائیک ها پوشانده شده اند. یکی از بهترین گزینه ها در شرایط حال حاضر همین دو متریال می باشند زیرا مقاومت بسیار بالایی دارند. همچنین موزاییک ها دارای رنگ نیز می باشند که چیدمان درست آنها در کنار یکدیگر می تواند کفسازی را جذاب نماید. اما به طور کلی برای فضاهای بیرونی هر کاربری خاصی بهتر است از گزینه های مناسب آن نیز استفاده شود. برای پیاده راه های پارک ها می توان از چوب ترموود استفاده رکد. برای فضای ورزشی بهتر است از تاتامی استفاده کرد.

سخن پایانی

برای کفسازی هر محدوده و هر فضا اولین موردی که می بایست بررسی شود زیرسازی آن است. زیرساخت ها و زیرسازی درست کمک میکند تا کفسازی به درستی اجرا شود. سپس متریال مناسب عملکرد و کاربرد یک فضا انتخاب شود. قطعا برای فضای یک استخر عمومی نمی توان آسفالت یا موزائيک در نظر گرفت. و یا برای کفسازی پیاده رو های شهری نمی توان از سنگ های تراورتن استفاده نمود. هر قسمتی با توجه به عملکرد می بایست طراحی و ساخته شود.

برای پروژه های معماری خود می توانید با گروه معماری فرید-ارجمند در تماس باشید.